Komunikat dotyczący wydania decyzji administracyjnej ws. GetBack SA z siedzibą w Warszawie

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2021 r. Komisja Nadzoru Finansowego Komunikat dotyczący wydania decyzji administracyjnej ws. GetBack SA z siedzibą w Warszawie

Komisja Nadzoru Finansowego ("Komisja") wydała 23 marca 2021 r. decyzję

* nakładającą na GetBack SA z siedzibą w Warszawie ("Spółka")

I. karę pieniężną w wysokości 600 000 zł za nienależyte wykonanie obowiązków informacyjnych dotyczących informacji poufnych, co stanowi naruszenie art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku ("rozporządzenie MAR")

II. karę pieniężną w wysokości 200 000 zł za niewykonanie obowiązku informacyjnego polegającego na braku przekazania do wiadomości publicznej informacji poufnej, co stanowi naruszenie art. 17 rozporządzenia MAR III. karę pieniężną w wysokości 200 000 zł za niewykonanie obowiązków informacyjnych polegających na braku przekazania do wiadomości publicznej informacji poufnych, co stanowi naruszenie art. 17 rozporządzenia MAR.

I. Spółka szesnastokrotnie nienależycie wykonała obowiązki informacyjne związane z informacjami poufnymi. W raportach zawierających informacje poufne na temat pozyskiwania finansowania/przydziału obligacji przekazywała jedynie informacje o wartości nominalnej wyemitowanych obligacji. Nie przekazywała kompletnych informacji o istotnych warunkach emisji obligacji, tj. o emitowaniu obligacji zawierających opcję PUT (tj. opcję przedterminowego wykupu na żądanie obligatariusza) oraz wysokości oprocentowania istotnie przewyższającego oprocentowanie standardowo oferowane przez Spółkę. W okresie naruszeń Spółka wyemitowała obligacje prywatne z opcją PUT o łącznej wartości 857,6 mln zł na wyemitowanych w tym okresie ogółem obligacji prywatnych o wartości ok. 1,5 mld zł. W tym okresie Spółka wyemitowała również obligacje w trybie ofert publicznych w wysokości 256 mln zł.

W konsekwencji nienależytego wykonania obowiązków informacyjnych inwestorzy nie posiadali rzetelnych informacji w zakresie poziomu i struktury zobowiązań Spółki z tytułu emisji obligacji. Uniemożliwiało to dokonanie oceny potencjalnych problemów z płynnością Spółki, wynikających chociażby z niedopasowania terminów wykupu obligacji do przychodów z działalności Spółki (krótkie terminy wykupu). Nie pozwoliło również inwestorom dokonać prawidłowej oceny sytuacji Spółki w kontekście możliwości utraty płynności w przyszłości.

II. Spółka nie podała do wiadomości publicznej informacji poufnej o braku realizacji umowy nabycia portfeli wierzytelności na rynku hiszpańskim, zawartej w 2018 r. przez podmiot z grupy kapitałowej GetBack oraz informacji o utracie depozytu w wysokości 6,1 mln EUR. Informacje te wskazywały na problemy finansowe Spółki i brak środków finansowych na realizację umowy, a tym samym pogłębiające się problemy z płynnością Spółki. Po powstaniu informacji poufnej Spółka w dalszym ciągu emitowała obligacje prywatne na łączną kwotę ok. 354 mln zł. Nie przekazując informacji poufnej, Spółka pozbawiła inwestorów informacji wskazujących na jej problemy płynnościowe.

III. Spółka nie przekazała do publicznej wiadomości informacji poufnych o 120 przypadkach opóźnień w wykupie przez Spółkę obligacji, braku wykupu obligacji lub braku zapłaty odsetek od obligacji, które miały miejsce w okresie od 14 marca do 30 kwietnia 2018 r. Gdyby Spółka przekazywała informacje do publicznej wiadomości, uczestnicy rynku mogliby ocenić ich negatywny wpływ na wartość instrumentów finansowych Spółki. Informacje takie jednoznacznie wskazywałyby na pogłębiające się problemy z płynnością Spółki oraz ryzyko jej utraty, szczególnie uwzględniając fakt, że naruszenie warunków emisji obligacji mogło stanowić podstawę do wystąpienia z żądaniem ich natychmiastowego wykupu. Istotnym jest, że po dniu 14 marca 2018 r. Spółka wciąż emitowała obligacje w trybie ofert prywatnych o łącznej wartości ok. 110 mln zł.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że uczestnicy rynku kapitałowego przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych odnośnie zaangażowania w papiery wartościowe Spółki, bazowali na niekompletnych informacjach, które nie pozwalały na prawidłową ocenę sytuacji finansowej Spółki.

Komisja podkreśla, że niewykonywanie lub nienależyte wykonywanie przez emitentów obowiązków informacyjnych związanych z publikacją informacji poufnych godzi w dobro szczególnie chronione, jakim jest interes uczestników rynku kapitałowego oraz jego bezpieczeństwo i przejrzystość. Niezwłoczne publikowanie informacji poufnych pozwala inwestorom na podejmowanie racjonalnych decyzji inwestycyjnych oraz powoduje, że kurs instrumentów jak najpełniej odzwierciedla sytuację gospodarczą i finansową emitenta. Informacje poufne, w tym przypadku, pozwoliłyby ocenić sytuację płynnościową Spółki, aby świadomie dokonać wyboru co do lokaty kapitału. Inwestorzy powinni mieć zapewniony powszechny i równy dostęp do informacji dotyczących Spółki i wyemitowanych przez nią papierów wartościowych. Informacja na rynku kapitałowym powinna być dostępna również dla osób nieposiadających tych instrumentów, gdyż może ona stanowić podstawę do podjęcia przez nich decyzji inwestycyjnej.

Maksymalna kara pieniężna, jaka może zostać nałożona za każde z wymienionych naruszeń, wynosi 10 364 000 zł.

Kary nałożone na GetBack SA są znacznie niższe od maksymalnych z uwagi na uwzględnienie przez Komisję sytuacji finansowej Spółki oraz okoliczności faktyczno-prawnych. Spółka zawarła z jej wierzycielami układ zabezpieczając interes tych wierzycieli. 6 czerwca 2019 r. sąd restrukturyzacyjny zatwierdził zawarcie układu Spółki z wierzycielami. Postanowienie o zatwierdzeniu układu jest prawomocne, a układ jest przez Spółkę wykonywany.

Decyzja nie jest ostateczna. Strona może zwrócić się do KNF z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy albo wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję bez uprzedniego skorzystania z prawa do zwrócenia się do KNF z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

W przypadku naruszenia przez emitentów obowiązków informacyjnych dotyczących informacji poufnych istnieje również możliwość ukarania osób, które w czasie naruszeń sprawowały funkcję członka zarządu lub rady nadzorczej. W takim przypadku kara pieniężna wynosi maksymalnie 4 145 600 zł - w stosunku do członka zarządu oraz 100 000 zł - w stosunku do członka rady nadzorczej.

Opublikowano: www.knf.gov.pl