Klasyfikacja wydatków na finansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lutego 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku Klasyfikacja wydatków na finansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Dotychczasowe stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w kwestii klasyfikowania wydatków w rozdziale 90019 Wpływy z opłat i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska - wypływało bezpośrednio z zapisów art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) z którego wynika, że do zadań własnych gminy należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w ustawie, stanowiących dochód budżetu gminy, pomniejszony o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Dzięki takiemu właśnie podejściu do tego zagadnienia w jednym rozdziale po stronie dochodowej widoczne są wszystkie planowane dochody z tytułu opłat i kar, natomiast po stronie wydatkowej planowane kwoty wydatków na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz wielkość wpłaty nadwyżki w § 296 Przelewy redystrybucyjne na rzecz wojewódzkiego funduszu.

W związku ze stanowiskiem (cyt. poniżej) Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Ministerstwa Finansów z dnia 10 czerwca 2010 r. zawartym w piśmie o numerze Nr ST2-4834-13/SZH/2010/331 dopuszcza się dokonywanie wydatków na finansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w poszczególnych rozdziałach w zależności od rodzaju dokonywanego wydatku. Zdaniem Ministerstwa Finansów:

"Każdorazowe zaklasyfikowanie dokonanych wydatków będzie zatem wymagało jednoczesnego przeprowadzenia szczegółowej analizy charakteru wydatków i określenia przesłanek służących jego zaklasyfikowaniu do konkretnego paragrafu. Natomiast o wyborze właściwego paragrafu (np. dotacje, wydatki bieżące lub majątkowe), bądź rozdziału klasyfikacji, decydować będzie wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego kierując się zakresem przedmiotowym gminnych zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, nałożonymi przepisami ustawy - Prawo ochrony środowiska. W zależności od sposobu i kierunku wydatkowania przedmiotowych środków, powinno się je sytuować np. w rozdziałach: 01010 "Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi", 90095 - "pozostała działalność" bądź 92601 - "Obiekty sportowe"."

Kolegium dopuszcza klasyfikowanie wydatków na finansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w rozdziałach w zależności od rodzaju dokonywanego wydatku (inny niż 90019).

Mając jednak na względzie zapisy art. 212 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) w związku z postanowieniami ustawy - Prawo ochrony środowiska należy przyjąć, iż w treści uchwały budżetowej organ stanowiący, winien określić kwoty dochodów z opłat i kar za korzystanie ze środowiska oraz wysokość wydatków na finansowanie zadań z zakresu ochrony środowiska

Opublikowano: www.bip.gdansk.rio.gov.pl