K7INT33608 - Stanowisko w sprawie tzw. becikowego

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2015 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej K7INT33608 Stanowisko w sprawie tzw. becikowego

Zgodnie z art. 15b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 114), od 1 stycznia 2013 r., jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka (tzw. becikowe) przysługuje matce lub ojcu dziecka, opiekunowi prawnemu albo opiekunowi faktycznemu dziecka, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 1.922,00 zł netto (tekst jedn.: po odliczeniu kosztów uzyskania, podatku należnego, oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne). Uzależnienie prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka od kryterium dochodowego miało na celu wyłączenie, z kręgu uprawnionych do tego świadczenia finansowanego z budżetu państwa, osób o wysokich dochodach.

Natomiast niezmienione zostały pozostałe warunki (pozadochodowe) przyznawania jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka. Zatem, do ustalenia prawa do ww. świadczenia niezbędne jest również przedstawienie zaświadczenia wystawionego przez lekarza lub położną, potwierdzającego, że matka dziecka pozostawała pod opieką medyczną nie później niż od 10 tygodnia ciąży do porodu (wymóg ten nie ma zastosowania w przypadku, gdy o świadczenie ubiega się opiekun prawny dziecka, rodzic adopcyjny lub opiekun faktyczny dziecka, tj. osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, która wystąpiła z wnioskiem do sądu rodzinnego o przysposobienie dziecka). Celem wprowadzenia ww. wymogu jest zmotywowanie kobiet zachodzących w ciążę do jak najwcześniejszego zgłoszenia się do lekarza lub położnej, a w następnej kolejności - systematycznego zgłaszania się na kolejne badania kontrolne.

Świadczenia rodzinne, w tym jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka (tzw. becikowe), w całości finansowane są ze środków budżetu państwa i gminne organy właściwe realizujące to zadanie, zobowiązane są ustalić w sposób nie budzący wątpliwości, czy osoby ubiegające się o nie spełniają warunki ustawowe do ich przyznania, w szczególności czy spełniają kryterium dochodowe.

Artykuł 23 ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz § 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne określają katalog podstawowych dokumentów, które wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć do wniosku o ustalenie prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka.

Liczba dokumentów potwierdzających dochód zależy od indywidualnej sytuacji rodziny i każdym przypadku może być odmienna.

Wszystkie dane potwierdzające sytuację dochodową rodziny, osoba ubiegająca się może przedstawić w formie odpowiednich oświadczeń członków rodziny i wówczas gminny organ właściwy realizujący świadczenia rodzinne, ma obowiązek honorować przedstawione oświadczenia i na ich podstawie ustalić prawo do wnioskowanych świadczeń - wynika to z art. 23 ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz art. 75 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w celu uproszczenia procedur przyznawania świadczeń rodzinnych, w tym jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka w ramach platformy komunikacyjnej obszaru zabezpieczenia społecznego utworzona została internetowa Platforma Informacyjno-Usługowa, która ma usprawnić sposób realizacji zadań związanych z ustalaniem prawa m.in. do świadczeń rodzinnych.

Ww. internetowa platforma usługowa jest narzędziem technicznym, którego celem jest przyspieszenie wydawania decyzji, zlikwidowanie barier administracyjnych na skutek zwolnienia obywateli z konieczności pozyskiwania od różnych organów szeregu zaświadczeń i informacji (np. dotyczących wysokości składek na ubezpieczenia zdrowotne, czy dochodu - organ samodzielnie będzie je pozyskiwał w formie elektronicznej), a także umożliwienie składania wniosków o świadczenia rodzinne przez Internet.

Poza zapewnieniem organom realizującym świadczenia, informatycznych narzędzi o charakterze technicznym, wymagane są zmiany ustawowe polegające na wprowadzeniu przepisów umożliwiających zastosowanie internetowej drogi przyznawania świadczeń.

Zawierająca ww. zmiany ustawa z dnia 10 maja 2015 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 993) jest obecnie przedmiotem prac Senatu RP.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl