K-0542/64/MK/12 - Stanowienie przez Rady Gmin dopłat dla taryfowych grup odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych korzystających ze zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.
Pismo z dnia 22 sierpnia 2012 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie K-0542/64/MK/12 Stanowienie przez Rady Gmin dopłat dla taryfowych grup odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych korzystających ze zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.
Uprzejmie informuję Szanownych Państwa, iż Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie rozpatrzyło kwestię stanowienia przez Rady Gmin dopłat dla taryfowych grup odbiorców usług wodociągowo-kanalizacyjnych korzystających ze zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.
Kolegium stwierdziło, że rady gmin podejmując uchwały o dopłatach dla taryfowych grup odbiorców wyżej wymienionych usług niejednokrotnie stanowią o dopłatach dla odbiorców usług:
stanowiących tylko część taryfowej grupy odbiorców, a nawet
nie związanych ze zbiorowym odprowadzaniem ścieków (np. dopłaty do wywozu ścieków taborem asenizacyjnym).
W związku z powyższym Kolegium przypomina, że zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług. Cytowany przepis nie przewiduje możliwości stanowienia o dopłacie dla części taryfowej grupy odbiorców - dopłatą może być objęta cała, co najmniej jedna taryfowa grupa odbiorców.
Stanowienie przez rady dopłat do odbioru ścieków taborem asenizacyjnym wykracza poza upoważnienie cytowanego przepisu art. 24 ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Odbiór ścieków taborem asenizacyjnym odbywa się poza systemem zbiorowego odprowadzania ścieków, a ceny tych usług nie są objęte regulacjami określonymi przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Z tego względu niedopuszczalne jest stanowienie o dopłatach do tego rodzaju usług.
Mając powyższe na uwadze, Kolegium Izby zwraca się z prośbą o bardziej wnikliwe analizowanie przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków przy opracowywaniu uchwał określających wyżej wymienione dopłaty, a w jednostkach samorządowych, w których funkcjonują uchwały o dopłatach podjęte z naruszeniem powyższych zasad o ich zweryfikowanie i ponowne uchwalenie.