IX-005/205/Z/K/07 - Czy podatek od dochodu z tytułu najmu można zapłacić raz w roku?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lipca 2007 r. Izba Skarbowa w Łodzi IX-005/205/Z/K/07 Czy podatek od dochodu z tytułu najmu można zapłacić raz w roku?

POSTANOWIENIE

Pismem z dnia 28 czerwca 2007 r. zwróciła się Pani z prośbą o interpretację przepisów z zakresu prawa podatkowego. W przedstawionym piśmie zwrócono się z pytaniem: czy podatek od dochodu można zapłacić raz w roku - po otrzymaniu rozliczenia od firmy zarządzającej. We wniosku przedstawiła Pani następujący stan faktyczny:

- jest współwłaścicielką w 2/9 wynajmowanej nieruchomości podobnie brat i siostra,

- do gminy Łódź należy 1/3 nieruchomości

- najem nie jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej,

- zarząd nad wynajmowaną nieruchomością sprawuje Administracja Nieruchomościami.

- w tym roku Administracja wypłaciła nam po raz pierwszy zysk z najmu w dwóch ratach, tj. w m-cu kwietniu kwotę 5.944,71 zł i m-cu czerwcu kwotę 7.027,50 zł, są to wypłaty jednorazowe, nie ma gwarancji, że mogą być dalsze wypłaty.

- jest emerytką i nie osiąga innych dochodów.

UZASADNIENIE

Przedstawiła Pani swoje stanowisko w sprawie, twierdząc, że podatek od dochodu powinna zapłacić raz w roku w terminie do 30 kwietnia przyszłego roku.

Rozpatrując wniosek, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew stwierdza, co następuje:

Kwestię dotyczącą zarządzania nieruchomościami reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Zgodnie z art. 185 ust. 1 cyt. ustawy zarządzanie nieruchomościami polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości w tym bieżącego administrowania nieruchomością, jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem oraz do uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość. Zarządca nieruchomości nie jest właścicielem, a zatem nie może sam rozliczać przychodów oraz kosztów z tytułu najmu. Zarządca gromadzi jedynie przychody z najmu oraz ponosi koszty związane z utrzymaniem nieruchomości, a powstała nadwyżka przychodów nad kosztami, zostaje przekazana właścicielom stosownie do ich udziału w nieruchomości i wówczas podlegać będzie przez nich opodatkowaniu.

Przychody z najmu stanowią samoistne źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Dochodem z tego źródła, stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. W świetle art. 22 ust. 1 powołanej ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że jest Pani współwłaścicielem w 2/9 części wynajmowanej nieruchomości. Zarząd nad ww. nieruchomością sprawuje Administracja Nieruchomościami. Na skutek ustanowienia zarządu współwłaściciele nie tracą własności swego majątku, lecz jedynie są zastępowani przez Administrację Nieruchomościami w dotychczasowych czynnościach. Ustanowienie zarządcy nie zwalnia jednak współwłaścicieli tej nieruchomości z dotychczasowych obowiązków podatkowych.

Zgodnie z postanowieniem art. 7 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy osiągający m.in. dochody z najmu lub dzierżawy są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h. Zgodnie z art. 44 ust 6 ww. ustawy zaliczki miesięczne od dochodów wymienionych w ust. 1, za okres od stycznia do listopada, uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego (...).W myśl art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te (przychody pomniejszone o koszty uzyskania) przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłaty podatku, czyli w 2007 r. - 3.013,00 zł. Zaś w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnicy ci zobowiązani są - zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do złożenia urzędom skarbowym zeznania, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochody (poniesionej straty) w roku podatkowym.

REASUMUJĄC:

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku, tj. wypłata zysku z najmu w miesiącu kwietniu i miesiącu czerwcu w łącznej kwocie 12.972,21 zł: 3 osoby wg stanu faktycznego, brat i siostra mają takie same udziały jak Pani, kwota przypadająca na Panią wynosi 4.324,07 zł, a więc przekroczyła kwotę powodującą obowiązek zapłaty podatku począwszy od miesiąca czerwca 2007 r.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl