IV/443/7/03 - Zwrot podatku VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2003 r. Urząd Skarbowy w Nowej Soli IV/443/7/03 Zwrot podatku VAT

W odpowiedzi na pismo z dnia 7 lutego 2003 r. (data wpływu), w sprawie udzielenia informacji odnośnie podatku VAT, Urząd Skarbowy w Nowej Soli, na podstawie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia.

Zgodnie z art. 21 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) zakres zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w ust. 2 i 3, może zostać rozszerzony przez urząd skarbowy, na umotywowany wniosek podatnika, na całość lub część nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, jeżeli wysokość tej nadwyżki wynika ze specyfiki prowadzonej działalności, związanej z wykonywaniem różnych czynności nałożonych przepisami ustaw. Rozszerzenie to może być dokonane w przypadku, gdy nie ma żadnych rokowań, aby rozliczenie tej nadwyżki w trybie ust. 1, 2 lub 3 nastąpiło w najbliższych 6 miesiącach.

Jak wynika z powyższego, rozszerzony zwrot nadwyżki podatku VAT przysługuje w przypadku, gdy nadwyżka ta wynika ze specyfiki prowadzonej działalności, związanej z wykonywaniem czynności nałożonych przepisami ustaw oraz dodatkowo rozliczenie tej nadwyżki w ciągu najbliższych 6 miesięcy jest mało prawdopodobne, przy czym obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie.

Z pisma Podatnika wynika, że spełniona jest jedynie druga przesłanka, tj. brak perspektyw rozliczenia podatku naliczonego w okresie najbliższych 6 miesięcy. Zwrot nadwyżki podatku podyktowany jest wyjątkowo dużymi zakupami na potrzeby realizowanych umów i choć wynika ze specyfiki prowadzonej działalności, nie jest związany z wykonywaniem czynności nałożonych przepisami ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, w niniejszym przypadku Podatnikowi nie przysługuje prawo do rozszerzonego zwrotu nadwyżki podatku VAT w trybie cytowanego powyżej art. 21 ust. 5a.

Opublikowano: www.iszgora.mf.gov.pl