IV/4306/0001/IN/07/MM - Stosowanie przepisów przejściowych ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) w odniesieniu do spadków nabytych przed 1 stycznia 2007 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2007 r. Izba Skarbowa w Łodzi IV/4306/0001/IN/07/MM Stosowanie przepisów przejściowych ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) w odniesieniu do spadków nabytych przed 1 stycznia 2007 r.

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 2 oraz art. 7 ustawy z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia Pana,.. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź -Widzew z dnia 12 lipca 2007 r. Nr IX-005/165/2/K/07- Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi odmawia zmiany ww. postanowienia.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Wnioskiem z dnia 14 maja 2007 r. (data wpływu do Urzędu) Pan ... zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew o dokonanie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, na podstawie art. 14a ww. ustawy Ordynacja podatkowa (Op). Z przedstawionego we wniosku stanowiska podatnika wynika, że nabycie spadku po zmarłym w dniu 4 września 2006 r. spadkodawcy korzysta ze zwolnienia od podatku określonego w art. 4a znowelizowanej z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.). W postanowieniu z dnia 12 lipca br. Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew uznał ww. stanowisko podatnika za nieprawidłowe - stwierdzając, że do spadków nabytych przed dniem 1 stycznia br. mają zastosowanie przepisy obowiązujące w dniu ich nabycia.

W zażaleniu z dnia 27 lipca b.r. Pan,.. wnosi o zmianę tego postanowienia i uznanie za prawidłowe stanowiska wynikającego z ww. wniosku. Po przeanalizowaniu obowiązujących w przedmiotowej sprawie przepisów prawa podatkowego - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, co następuje.

Przedmiotem sporu w sprawie jest kwestia stosowania przepisów przejściowych art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) w odniesieniu do spadków nabytych między 13 maja a 31 grudnia 2006 r. Zdaniem tut. organu, nabycie rzeczy i praw majątkowych tytułem spadku przed 1 stycznia 2007 r. - podlega opodatkowaniu według zasad określonych w ustawie o podatku od spadków i darowizn (u.p.s.d.) obowiązujących przed ww. zmianą.

Ww. ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. W myśl ogólnej zasady - określonej w przepisach przejściowych ww. ustawy (art. 3 ust. 1) - do nabycia, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie powyższej ustawy stosuje się przepisy obowiązujące przed zmianą. Wyjątek od tej zasady, określonej w art. 3 ust. 2 przepisów przejściowych stanowi, iż przepis art. 4 ust. 4 u.p.s.d. w nowym brzmieniu ma zastosowanie również do nabycia własności rzeczy i praw majątkowych, które nastąpiło po dniu 12 maja 2006 r. Artykuł 3 ust. 2 ww. ustawy wyznacza wpływ nowej ustawy na stosunki prawne powstałe pod działaniem ustawy dotychczasowej wyłącznie w zakresie norm określonych w art. 4 ust. 4 u.p.s.d. Biorąc pod uwagę systematykę u.p.s.d., w tym treść przepisu art. 4 ust. 4, który przez zmianą i po zmianie określa wyłącznie katalog podmiotów uprawnionych do korzystania ze zwolnień i ulg podatkowych, nie można uznać, że stanowi on podstawę prawną do stosowania innych przepisów ustawy, w tym w nim wymienionych, które wprowadzają ulgi i zwolnienia podatkowe. Jest to przepis o charakterze warunkowym, przyznający możliwość korzystania ze zwolnień określonych w ustawie - o ile nabywcy są wymienieni w tym przepisie. Nie można natomiast uznać, że stanowi on o wcześniejszym wejściu w życie art. 4 ust. 1 i art. 4a u.p.s.d., skoro przepisy intertemporalne nie nadały im takiej mocy. Na podstawie treści przepisów przejściowych nie można uznać, że ustawodawca przez wyraźne nadanie mocy wstecznej przepisowi art. 4 ust. 4 u.p.s.d. w nowym brzmieniu - w sposób zawoalowany nadał również moc wsteczną przepisowi art. 4a, najistotniejszemu dla całej nowelizacji. Przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez podatnika - oznaczałoby nierówność wobec prawa nabywców, którzy znaleźli się w tym samym stanie faktycznym. Osoby będące w identycznej sytuacji faktycznej i prawnej korzystałyby z omawianego zwolnienia tylko z tego powodu, że nie przeprowadziły sądowego postępowania stwierdzającego nabycie spadku. Dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia nabywcy mają bowiem obowiązek dokonania zgłoszenia organowi podatkowemu nabycia własności rzeczy i praw majątkowych w terminie miesiąca od uprawomocnienia się orzeczenia stwierdzającego nabycie spadku.

Biorąc pod uwagę powyższe - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi postanawia jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl