IUS/PP3/4430/1/2007 - Dostawa maszyn w składzie konsygnacyjnym - opodatkowanie podatkiem VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach IUS/PP3/4430/1/2007 Dostawa maszyn w składzie konsygnacyjnym - opodatkowanie podatkiem VAT.

Podatnik, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje obrabiarki CNC. Niemiecki oddział producenta przesyła maszyny na podstawie umowy konsygnacji z zastrzeżeniem własności. Maszyny te podatnik prezentuje potencjalnym klientom m.in. w ramach targów lub dni otwartych. Podatnik niemiecki wystawia fakturę określoną jako "konsygnacyjna", która wraz z maszyną wysyła do Polski.

Część maszyn przywiezionych do Polski na podstawie ww. umowy, po zorganizowaniu wystawy, zostaje wywieziona do Niemiec, część zaś pozostaje na terenie firmy Podatnika. Podatnik, po znalezieniu nabywcy na konkretną maszynę wysyła zamówienie do kontrahenta niemieckiego, który wystawia fakturę sprzedaży, na której podane są numery VAT UE podatnika polskiego i niemieckiego oddziału producenta. W konkretnym przypadku faktura konsygnacyjna została wystawiona przez niemiecką firmę w dniu 23 lutego 2006 r., maszyna została dostarczona Podatnikowi w dniu 27 lutego 2006 r. Po złożonym w maju 2006 r. zamówieniu na zakup maszyny została wystawiona w dniu 10 maja 2006 r. faktura sprzedaży, która zawiera adnotacje, iż maszyna znajduje się w Gliwicach i cło jest opłacone. Niemiecki oddział producenta nie jest zarejestrowany w Polsce dla potrzeb podatku VAT.

W deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2006 r. Podatnik wykazał podatek VAT należy z tytułu nabycia ww. towaru w pozycji "dostawa towarów, dla której podatnikiem jest nabywca". Zaś na mocy art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi (...) kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Nabycia tego Podatnik nie wykazał w informacji VAT-UE za II kwartał 2006 r.

Podatnik ma wątpliwości jak rozliczyć nabycie towarów od kontrahenta niemieckiego wprowadzonych na terytorium RP i zwraca się z zapytaniem czy nabywając maszynę (towar) jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT na terenie RP oraz kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu tej transakcji?

Podatnik stoi na stanowisku, iż jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu tej transakcji na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. Zaś w myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od dostawy, dla której podatnikiem jest nabywca.

Zdaniem podatnika obowiązek podatkowy dla ww. dostawy powstał w maju 2006 r., co zostało wykazane w deklaracji VAT-7 za ten miesiąc w pozycji "dostawa towarów, dla której podatnikiem jest nabywca".

Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego, tut. organ podatkowy stwierdza j.n.

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają szczególnych regulacji w tym zakresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (tj. terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Odnosząc cytowane wyżej przepisy do opisanego we wniosku stanu faktycznego należy zauważyć, że:

*

w momencie pobrania towaru ze składu konsygnacyjnego przez Podatnika, Podatnik nabył prawo do rozporządzania tym towarem jak właściciel - w momencie tym ma miejsce dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT;

*

przedmiotowe towary nie są wysyłane ani transportowane - a zatem miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług;

*

w momencie pobrania przez Podatnika przedmiotowy towar znajduje się w składzie konsygnacyjnym, zlokalizowanym na terytorium Polski - a zatem dostawa ma miejsce na terytorium Polski;

Reasumując, przedmiotowa transakcja stanowi dostawę towarów na terytorium Polski, podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym podatnikami są m.in. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135-138 ustawy (przepisy te, dotyczące procedury uproszczonej w przypadku wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych, nie maja zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy należy uznać, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT wyłącza zasadę rozliczania podatku przez podmiot wykonujący czynność podlegającą opodatkowaniu (w tym przypadku - dokonujący odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju). Przepis ten bowiem podatnikiem z tytułu dostawy towarów czyni nabywcę tych towarów. Należy przy tym uznać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje możliwości podwójnego opodatkowania (tj. zarówno dostawcy, jak i nabywcy), skoro wyłącza status podatnika po stronie nabywcy, jeżeli podatek od danej dostawy rozliczy dostawca (art. 17 ust. 2 ustawy o VAT). Nie ma przy tym wątpliwości, ze rozliczenie podatku przez dokonującego dostawy, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy, ma charakter fakultatywny, a obowiązek ten zasadniczo spoczywa na nabywcy. Dostawca jedynie może, ale nie musi, zwolnić nabywcę z tego obowiązku, rozliczając podatek z tytułu dostawy, dobrowolnie uzyskując tym samym status podatnika z tytułu tej dostawy.

Zastosowanie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług zależy od spełnienia kilku warunków:

*

dokonującym dostawy towarów jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium Polski;

*

nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, posiadająca siedzibę na terytorium Polski;

*

dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski.

W stanie faktycznym opisanym w przedmiotowym wniosku spełnione są warunki niezbędne dla zastosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Oznacza to, że podatnikiem z tytułu dostawy maszyny w składzie konsygnacyjnym na terytorium Polski, jest Podatnik nabywający te towary. Na Podatniku ciąży obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług od tej czynności.

Fakt zapłaty podatku wynika z rozliczenia podatku od towarów i usług, zgodnie z deklaracją VAT, za okres w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tej transakcji.

Na podstawie art. 19 ust. 20 ww. ustawy o VAT przepisy tegoż art. 19 ust. 1, 4, 11, 13 pkt 1 lit. a, pkt 3 i 5 oraz ust. 16-17 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca. W przedmiotowym stanie faktycznym obowiązek podatkowy powstaje w miesiącu maju 2006 r., na mocy art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym jeżeli dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Fakt wystawienia w terminie wcześniejszym "faktury konsygnacyjnej" przez kontrahenta niemieckiego pozostaje bez wpływu na fakt powstania obowiązku podatkowego. Posługiwanie się określeniem "faktura konsygnacyjna" nie jest przewidziane w polskich przepisach podatkowych i jako nieusankcjonowane prawnie, choć istniejące w obrocie gospodarczym jako dokument pomocniczy nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl