ITTPP2/443-827b/08/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITTPP2/443-827b/08/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu wykazania w deklaracji VAT-7K eksportu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu wykazania w deklaracji VAT-7K eksportu towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów jubilerskich. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym, zobowiązanym do składania kwartalnych deklaracji dla podatku od towarów i usług. Wnioskodawca dokonuje również sprzedaży wyrobów jubilerskich eksportując je bezpośrednio poza granice Unii Europejskiej, między innymi do Australii. Do końca lutego 2008 r. dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza granice Wspólnoty był dokument SAD, na którym właściwy urząd celny, w formie pisemnej potwierdzał fakt, iż towar wystąpił poza granice Unii Europejskiej. Od dnia 1 marca 2008 r. Wnioskodawca dokonuje odpraw celnych eksportowanych towarów w systemie ECS, za pośrednictwem upoważnionych agencji celnych. Nie dysponuje przy tym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, uzyskiwanego na zasadach określonych ustawą z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450). Od dnia 1 marca 2008 r. jedynym dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza teren Wspólnoty Europejskiej jest doręczany Wnioskodawcy przez agencję celną, przed datą złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług, w formie papierowej wydruk komputerowy: potwierdzenie wywozu - komunikat IE-599, bez jakiegokolwiek podpisu lub pieczęci urzędu celnego, lub też wydruk z systemu ECS potwierdzający wysłanie towaru poza terytorium Wspólnoty, albo też zaświadczenie urzędu celnego.

Wnioskodawca wskazał, iż po dniu 1 lutego 2008 r. wyeksportował wyroby jubilerskie do Australii, wskazując dla przedmiotowego eksportu w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K) za I kwartał 2008 r. stawkę podatkową podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Powyższe udokumentowane jest fakturą z dnia 8 lutego 2008 r. oraz fakturą sprzedaży VAT korygująca z dnia 31 marca 2008 r. Wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty potwierdzony został zaświadczeniem Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 29 kwietnia 2008 r. Agencja celna do dnia złożenia deklaracji, nie doręczyła Wnioskodawcy komunikatu IE 599 - powiedzenie wywozu. Druga faktura wystawiona została w dniu 14 marca 2008 r. Agencja celna doręczyła podatnikowi jedynie wydruk komputerowy potwierdzający wystąpienie w dniu 1 kwietnia 2008 r. wyeksportowanych towarów poza terytorium Wspólnoty. Oddział Celny Port Lotniczy pismem z dnia 24 kwietnia 2008 r. odmówił wydania zaświadczenia o wystąpienia towarów poza terytorium Wspólnoty. Data wystąpienia towarów poza teren Wspólnoty została ustalona przez Pana na podstawie wydruku otrzymanego z agencji celnej. Wnioskodawca informuje, iż deklaracja dla podatku od towarów i usług (VAT-7K) za I kwartał 2008 r. została przesłana za pośrednictwem poczty do właściwego urzędu skarbowego, w dniu 17 kwietnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo sporządził deklarację VAT-7K za I kwartał 2008 r. wykazując w niej dla eksportu do Australii opisanego w poz. 50 niniejszego wniosku, stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy, deklaracja dla podatku od towarów i usług (VAT-7K) za I kwartał 2008 r. została złożona nieprawidłowo, gdyż bezzasadnie wykazano, iż ma Pan prawo zastosować dla eksportu do Australii, w odniesieniu do ww. przypadków, stawkę podatku w wysokości 0%. Przedmiotowa sprzedaż z ww. stawką winna zostać wykazana, zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe twierdzenie Wnioskodawcy wynika z następujących faktów: w odniesieniu do sprzedaży towarów na eksport w dniu 8 lutego 2008 r., przed złożeniem deklaracji nie otrzymał Pan od agencji celnej komunikatu IE 599, a zaświadczenie Urzędu Celnego potwierdzającego wywóz towarów poza granice Wspólnoty zostało doręczone dopiero w dniu 5 maja 2008 r. W odniesieniu do drugiej faktury (z dnia 14 marca 2008 r.) przed złożeniem deklaracji nie otrzymał Pan od agencji celnej komunikatu IE 599. Z informacji przesłanej pocztą elektroniczną dla agencji celnej przez urząd celny oraz doręczonej następnie Panu (po złożeniu przedmiotowej deklaracji) wynika, iż wyroby jubilerskie zostały wywiezione poza teren Wspólnoty w dniu 1 kwietnia 2008 r., ponadto Urząd Celny odmówił wydania zaświadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 0%.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Oznacza to, iż prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy). Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (ust. 8 art. 41 ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawne, eksportem towarów jest więc potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów. Ustalając zakres zastosowania przepisu art. 41 ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług, właściwym staje się przyjęcie uregulowań zawartych w przepisach prawa celnego. Warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% jest bowiem posiadanie stosownych dokumentów spełniających warunki określone w przepisach celnych, które będą jednoznacznie potwierdzać wywóz towarów poza granicę Wspólnoty.

Zgodnie z pkt 14 preambuły rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. (Dz. U. UE L Nr 360, poz. 64 z późn. zm.) zmieniającego rozporządzenie (EWG) Nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, organy celne zostały zobowiązane do zastąpienia w procedurze wywozu, uszlachetniania biernego oraz powrotnego wywozu, obecnej procedury z zastosowaniem dokumentów w formie papierowej procedurą elektronicznej wymiany danych. Z dniem 31 sierpnia 2007 r., w związku z uruchomieniem w Polsce pełnej funkcjonalności I fazy Systemu Kontroli Eksportu (ang. Export Control System, ECS), uległy zmianie zasady dokonywania zgłoszeń do procedury wywozu, procedury uszlachetniania biernego oraz powrotnego wywozu po gospodarczej procedurze celnej. System ECS pozwala na elektroniczną obsługę zgłoszenia wywozowego przesyłanego przez zgłaszającego, zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak też w urzędzie celnym wyprowadzenia i opiera się na obiegu komunikatów elektronicznych pomiędzy urzędami celnymi a podmiotami dokonującymi zgłoszeń celnych. Gdy procedura wywozu obsługiwana jest poza systemem ECS, zasady potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty dla celów podatku od towarów i usług są takie jak dotychczas. Dokumentem potwierdzającym dokonanie wywozu, co do zasady, pozostaje karta 3 SAD.

Tak więc w chwili obecnej, w przypadku dokonywania eksportu, potwierdzanie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty może odbywać się z wykorzystaniem systemu ECS lub poza tym systemem. Każda z tych dwóch form dokumentu jest równorzędna.

Natomiast w przypadku, gdy procedura wywozu obsługiwana jest przez system ECS, urząd celny wywozu potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów przesyłając zgłaszającemu komunikat "Potwierdzenie wywozu" - komunikat IE-599. Podpisany i przesłany w systemie ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych komunikat IE-599 jest dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Komunikat ten zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informację o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy, a wysyłany jest do zgłaszającego.

Jak rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej o numerze ITTPP2/443-827a/08/EŁ, otrzymany od agencji celnej, wydrukowany komunikat IE-599 stanowi wystarczający dowód potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

W złożonym wniosku, w opisie stanu faktycznego wskazano, że Wnioskodawca w rozliczeniu deklaracji VAT-7K za I kwartał 2008 r. wykazał eksport towarów ze stawką podatkową w wysokości 0%. Wnioskodawca wskazał, iż deklaracja została przesłana do urzędu skarbowego w dniu 17 kwietnia 2008 r. W odniesieniu do faktury z dnia 8 lutego 2008 r., wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty potwierdzony został zaświadczeniem Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 29 kwietnia 2008 r., natomiast agencja celna do dnia złożenia deklaracji, nie doręczyła Wnioskodawcy komunikatu IE 599 - powiedzenie wywozu. W przypadku drugiej faktury (z dnia 14 marca 2008 r.) agencja celna doręczyła Panu tylko wydruk komputerowy potwierdzający wystąpienie w dniu 1 kwietnia 2008 r. wyeksportowanych towarów poza terytorium Wspólnoty. Natomiast oddział celny pismem z dnia 24 kwietnia 2008 r. odmówił wydania zaświadczenia o wystąpienia towarów poza terytorium Wspólnoty.

W przypadku eksportu, zastosowanie przez podatnika stawki podatku 0% uzależnione jest od spełnienia warunku, o którym mowa w art. 2 pkt 8 powołanej ustawy, tj. wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty oraz otrzymania przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc, dokumentu potwierdzającego taki wywóz (art. 41 ust. 6 ustawy).

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Wnioskodawca nie miał prawa do zastosowania stawki podatkowej w wysokości 0% - w odniesieniu do przedmiotowych faktur - w rozliczeniu za I kwartał 2008 r. Powyższe wynika z faktu, iż w odniesieniu do pierwszej faktury nie dysponował Pan - stosownie do przepisu art. 41 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - przed złożeniem deklaracji VAT-7K dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. W odniesieniu do drugiej faktury wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty nastąpił dopiero w dniu 1 kwietnia 2008 r. co spowodowało naruszenie przepisu art. 2 pkt 8 cyt. ustawy.

Zatem deklaracja VAT-7K za I kwartał 2008 r. została sporządzona nieprawidłowo.

Przedmiotowa sprzedaż winna zostać wykazana, zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w deklaracji za następny okres rozliczeniowy, pod warunkiem otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, przez złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres.

Końcowo wskazać należy, iż w myśl z art. 14b § 3 ww. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Tut. organ wydając interpretację nie jest uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku pism, zatem przedłożone przez Wnioskodawcę dokumenty nie podlegały merytorycznej ocenie, a niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl