ITPP3/4513-20/15/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4513-20/15/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 5 maja 2015 r. (data wpływu 13 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy nabywanych wyrobów gazowych, zużywanych w procesie łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja został złożony ww. wniosek o wydanie przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy nabywanych wyrobów gazowych, zużywanych w procesie łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi w B. działalność w zakresie wytwarzania, przesyłania i obrotu energią cieplną, wykonując zadania własne Gminy w zakresie zaopatrzenia miasta w ciepło.

Wnioskodawca realizuje inwestycję polegającą na modernizacji systemu ciepłowniczego w B. W ramach tego przedsięwzięcia zamierza wybudować elektrociepłownię, w której zostaną zlokalizowane zespoły kogeneracyjne służące do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej. Wnioskodawca zamierza uzyskać koncesje na wytwarzanie energii elektrycznej oraz dystrybucję i obrót energią elektryczną.

Technologia wytwarzania energii przy użyciu wysokosprawnej kogeneracji polega na równoczesnym wytwarzaniu energii cieplnej i elektrycznej w tym samym procesie technologicznym. Głównym elementem elektrociepłowni kogeneracyjnej będą stacjonarne silniki spalinowe napędzane za pomocą paliwa gazowego.

Projekt modernizacji systemu ciepłowniczego przewiduje zasilanie zespołów kogeneracyjnych jednym z rodzajów paliwa gazowego wskazanego w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym - gazem ziemnym Ln lub wariantowo biogazem.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę o dostawę paliwa gazowego do napędu zespołów kogeneracyjnych, w której zawarte będzie określenie, że paliwo gazowe będzie przeznaczone wyłącznie do napędu stacjonarnych urządzeń kogeneracyjnych w celu łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Nabywane paliwo gazowe będzie użyte wyłącznie

w celu zasilania agregatów kogeneracyjnych dla skojarzonego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności polegającej na sprzedaży wyrobów gazowych na rzecz innych podmiotów.

W związku z powyższym opisem zadano pytania.

1. Czy w tak opisanym zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie zwolnienie z podatku akcyzowego sprzedaży Wnioskodawcy paliwa gazowego służącego do napędu elektrowni kogeneracyjnej wskazane w art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym?

2. Czy w tak opisanym zdarzeniu przyszłym, użycie przez Wnioskodawcę paliwa gazowego do napędu elektrowni kogeneracyjnej będzie czynnością opodatkowaną akcyzą?

3. Czy w tak opisanym zdarzeniu przyszłym, wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku składania deklaracji podatkowych i z obowiązku zapłaty podatku na podstawie art. 24b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie od podatku akcyzowego, określone w art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, znajdzie zastosowanie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wnioskodawca bowiem, nabędzie paliwo gazowe na podstawie umowy z dostawcą, która będzie zawierała określenie przeznaczenia tego paliwa gazowego, zgodnie z art. 31b ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Paliwo gazowe będzie użyte do napędu stacjonarnych silników kogeneracyjnych, które będą służyły do łącznego wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej. Tym samym, spełniona zostanie przesłanka zwolnienia od akcyzy, wskazana w art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Wobec powyższego, sprzedaż paliwa gazowego przez dostawcę na rzecz Wnioskodawcy będzie zwolniona z akcyzy.

2. Zdaniem Wnioskodawcy, użycie przez niego wyrobów gazowych do napędu elektrowni kogeneracyjnej nie będzie czynnością opodatkowaną akcyzą ponieważ ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera przepisu wskazującego, iż użycie wyrobów akcyzowych w opisanym zdarzeniu przyszłym podlega opodatkowaniu. Przepisy art. 8 ust. 2 pkt 1 oraz art. 9c ust. 1 pkt 5 wskazują jedynie, iż opodatkowane jest użycie paliwa gazowego w określonych tam przypadkach naruszenia warunków zwolnienia od akcyzy, które w opisanym zdarzeniu przyszłym nie mają miejsca. W związku z powyższym, użycie paliwa gazowego przez Wnioskodawcę w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym nie będzie przedmiotem opodatkowania.

3. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie również przepis art. 24b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, przez co Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązku składania deklaracji podatkowych oraz z obowiązku zapłaty podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.) zwaną dalej "ustawą", wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, za finalnego nabywcę gazowego uznaje się podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

* niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Z kolei, w myśl art. 31 ust. 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1.

w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2.

na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

Ustawodawca zatem w myśl art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy, zwalnia od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5. W art. 31b ust. 1 pkt 2 wskazano, że zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Stosownie do postanowień art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Powyższy warunek wskazuje na obowiązek określenia w umowie, zawartej między sprzedawcą a nabywcą, zwolnienia, w ramach którego nastąpi zużycie tych wyrobów, co jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego będzie spełnione.

Zatem w zakresie pytania pierwszego zużycie wyrobów gazowych do napędu stacjonarnych urządzeń wykorzystywanych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej umożliwia nabycie przez Wnioskodawcę gazu z zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych - przez które rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 (art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy) - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 11b ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3.

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza wybudować elektrociepłownię, w której zostaną zlokalizowane zespoły kogeneracyjne służące do łącznej produkcji ciepła i energii elektrycznej, których głównym elementem będą stacjonarne silniki spalinowe napędzane za pomocą paliwa gazowego wskazanego w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę o dostawę paliwa gazowego do napędu zespołów kogeneracyjnych, w której zawarte będzie określenie, że paliwo gazowe będzie przeznaczone wyłącznie do napędu stacjonarnych urządzeń kogeneracyjnych w celu łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Nabywane paliwo gazowe będzie użyte wyłącznie w celu zasilania agregatów kogeneracyjnych dla skojarzonego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności polegającej na sprzedaży wyrobów gazowych na rzecz innych podmiotów.

Mając na uwadze, że Wnioskodawca zamierza zużywać wyroby gazowe do łącznego wytwarzania ciepła oraz energii elektrycznej, czyli do czynności objętych zakresem zwolnienia z akcyzy, użycie takie nie będzie przedmiotem opodatkowania. Zatem stanowisko zajęte przez Wnioskodawcę w pytaniu drugim uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 24b ust. 1 i 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1.

upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku, nabycia wewnątrzwspólnotowego;

2.

upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw wyrobów gazowych albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy.

Podatnikiem akcyzy od wyrobów gazowych jest co do zasady pośredniczący podmiot gazowy sprzedający wyroby gazowe finalnemu nabywcy gazowemu. Na nim ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji, składania deklaracji i zapłaty podatku akcyzowego. Finalny nabywca gazowy jakim jest Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku jedynie w wyjątkowych sytuacjach określonych w art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy. Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że w sprawie nie występuje sytuacja objęta zakresem przepisu art. 9c ust. 1 pkt 5. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do składania deklaracji oraz obowiązku zapłaty akcyzy.

Na marginesie zauważyć należy, że Wnioskodawca niezasadnie uważa, że w sprawie ma zastosowanie przepis art. 24b ust. 2 ustawy. Przepis ten, jak wskazano wyżej, dotyczy podmiotów dokonujących czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy. Jak wynika zaś z opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nie będzie podmiotem dokonującym czynności podlegających opodatkowaniu oraz nie wystąpi u niego stan faktyczny podlegający opodatkowaniu. Wnioskodawca bowiem wyroby gazowe nabyte od podmiotu korzystającego ze zwolnienia (stosującego zwolnienie przy sprzedaży wyrobu gazowego dla Wnioskodawcy) tylko zużywa zgodnie z przeznaczeniem objętym zwolnieniem. Tym samym przypis art. 24b ust. 2 ustawy nie ma zastosowania w opisanym przez Wnioskodawcę zdarzeniu. Powyższe nie ma jednak wpływu na opisany sposób postępowania Wnioskodawcy w sprawie objętej wnioskiem.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego, uznano je za prawidłowe, przy czym wynika ono z innej podstawy prawnej.

Mając powyższe na uwadze, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku uznaje się je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl