ITPP3/4512-73/15/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-73/15/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2015 r. (data wpływu 20 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie jest podmiotem działającym dla osiągnięcia zysku i nie prowadzi działalności gospodarczej. Od listopada 2013 r. realizuje ww. projekt współfinansowany ze środków Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach tzw. "małych projektów". Zakończenie realizacji projektu przewidziane zostało na koniec czerwca 2014 r. W ramach ww. projektu Stowarzyszenie zakupiło:

1. Kajak dwuosobowy - 1 szt. (faktura VAT);

2. Kajak dwuosobowy - 2 szt. (faktura VAT);

3. Kamizelkę asekuracyjną dla uczestników spływów - standardowa - 2szt. (faktura VAT);

4. Kamizelkę asekuracyjną profesjonalną - 2 szt. (faktura VAT);

5. Wiosła - 4 szt. (faktura VAT);

6. Fartuch neoprenowy - 2 szt. (faktura VAT).

W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie ponosi koszty obsługi księgowej projektu (faktura VAT) oraz koszty organizacji i przeprowadzenia szkolenia instruktorów turystyki i rekreacji PZKaj III stopnia. Szkolenie trwało od 5 lipca 2014 r. do 13 lipca 2014 r. i wzięło w nim udział 7 mieszkańców powiatu.... Dzięki szkoleniu poszerzona została kadra instruktorów turystyki i rekreacji w XXX. Stowarzyszenie zorganizowało i przeprowadziło pokazy (szkolenia) z zakresu bezpiecznego zachowania w wodzie wraz ze spływami kajakowymi. W ramach operacji przeprowadzono 4 szkolenia otwarte dla uczniów szkół powiatu... oraz 6 spływów dla wszystkich zainteresowanych aktywnym wypoczynkiem mieszkańców obszaru LSR.W szkoleniach udział wzięło 56 osób zaś w spływach uczestniczyło 60 osób. Zabezpieczenie spływów zapewnili kandydaci na kurs instruktorów PZKaj i instruktorzy PZKaj.

Realizacja projektu przyczynia się do rozwijania aktywności społeczności lokalnej obszaru objętego LSR ".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług, poniesionego podczas realizacji opisanego projektu finansowanego ze źródeł zewnętrznych.

Zdaniem Stowarzyszenia, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji opisanego projektu w jakikolwiek formie, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto, w związku z realizacją ww. projektu Stowarzyszenie nie dokonywało, nie dokonuje, nie będzie dokonywało żadnych dostaw towarów oraz świadczyło, nie świadczy i nie będzie świadczyło żadnych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Natomiast do dnia 31 grudnia 2013 r. tożsama regulacja obowiązywała na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze. zm.), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro - jak wskazano we wniosku - towary i usługi nabywane w ramach projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl