ITPP3/4512-727/15-2/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-727/15-2/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2015 r. (data wpływu 16 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* możliwości zastosowania stawki 0% z tytułu wysyłki towaru z pośrednictwem Poczty Polskiej na rzecz adresatów (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty prowadzące taką działalność) poza granice Unii Europejskiej oraz, w przypadku posiadania wskazanych dokumentów, skorygowania podatku należnego wykazanego w deklaracji dla podatku od towarów i usług i żądania zwrotu nienależnie zapłaconego podatku - jest nieprawidłowe;

* możliwości zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w przypadku prowadzonej przez Wnioskodawcę sprzedaży (wysyłka za pośrednictwem Poczty Polskiej) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z krajów Unii Europejskiej oraz spoza niej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki 0% na okoliczność wysyłki towaru z pośrednictwem Poczty Polskiej na rzecz adresatów (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty prowadzące taką działalność) poza granice Unii Europejskiej oraz, w przypadku posiadania wskazanych dokumentów, skorygowania podatku należnego wykazanego w deklaracji dla podatku od towarów i usług i żądania zwrotu nienależnie zapłaconego podatku oraz możliwości zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w przypadku prowadzonej przez Wnioskodawcę sprzedaży (wysyłka za pośrednictwem Poczty Polskiej) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z krajów Unii Europejskiej oraz spoza niej.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż wysyłkową poza granice Unii Europejskiej oraz na terenie Unii Europejskiej (WDT) dla osób prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż dokonywaną poza granice Unii Europejskiej, tak dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, Wnioskodawca opodatkowuje stawką właściwą dla towarów. Dostawy na terenie Unii Europejskiej dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje stawką właściwą dla towaru, a dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą stosuje stawkę 0%.

Wnioskodawca dowiedział się, że dokonując dostaw towaru poza granice Unii Europejskiej ma prawo do zastosowania stawki 0% dla wszystkich podmiotów i osób z uwagi na fakt, iż jest to eksport. Wysyłki towaru Wnioskodawca dokonuje za pośrednictwem Poczty Polskiej. Poczta Polska nie dokonuje zgłoszeń wywozu towaru poza granice Unii Europejskiej do organów celnych z powodu małej wartości przesyłek. Z tego powodu Wnioskodawca od Poczty nie otrzymuje potwierdzenia wszczęcia procedury celnej oraz dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej. Jednakże Poczta Polska dostarcza potwierdzenie odbioru towaru przez adresata przesyłki mieszkającego poza granicami Unii Europejskiej. Ponadto dokumentem potwierdzającym dostawę towaru jest wpłata na konto w Paypal należności za dostarczony towar. W związku z faktem dokonywania eksportu towarów Wnioskodawca wystąpił do Poczty Polskiej o dostarczenie dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej. W przypadku otrzymania od Polskiej Poczty dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej ma zamiar skorygować zastosowaną stawkę do stawki właściwej dla eksportu 0%. Po otrzymaniu dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej Wnioskodawca złoży korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług, obniżając podatek należny i wykazując eksport towaru.

Sprzedaż wysyłkową dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej zaewidencjonowana jest na kasie fiskalnej, ponadto każda sprzedaż udokumentowana jest fakturą VAT. Odbiorcy towaru poza granicami kraju - na terenie Unii Europejskiej jak i poza nią - należność za otrzymany towar wpłacają na konto prowadzone na Paypal, z którego pieniądze są przelewane na konto bankowe Wnioskodawcy, będące w kraju, a zatem nie regulują gotówką. Wpływ należności na konto prowadzone w Paypal Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować do każdego sprzedanego towaru i jego nabywcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dokonując wysyłki/eksportu towaru poza granice Unii Europejskiej za pośrednictwem Poczty Polskiej i posiadając wyłącznie dokumenty otrzymane z Poczty Polskiej, a potwierdzające bezwzględnie wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej wraz z dokumentem potwierdzającym odbiór towaru przez adresata, Wnioskodawca ma prawo do stosowania stawki podatkowej 0% z tytułu eksportu towaru?

2. Czy posiadając dokumenty z Poczty Polskiej potwierdzające wysyłkę towaru poza granice Unii Europejskiej, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów i skorygowania podatku należnego, a wykazanego w deklaracji dla podatku od towarów i usług (ewidencja prowadzona na kasie fiskalnej, a sprzedaż dodatkowo potwierdzona fakturą VAT), do stawki 0% i żądania zwrotu nienależnie zapłaconego podatku za okres, który nie uległ przedawnieniu?

3. Czy dokonując sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych mieszkających w państwach będących członkiem Unii Europejskiej lub poza granicami Unii Europejskiej i otrzymując należność w całości na rachunek bankowy Paypal, Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na urządzeniu fiskalnym?

Wnioskodawca uważa, mając na uwadze obowiązujące przepisy art. 2 pkt 8 w związku z art. 41 ust. 4, z tytułu eksportu towaru poza granice Unii Europejskiej, dokonywanej przez Pocztę Polską, pomimo braku posiadania dokumentu od organu celnego potwierdzającego dokonanie dostawy poza granice Unii Europejskiej, że ma prawo do zastosowania stawki 0% z tytułu eksportu. Podstawą do zastosowania stawki 0% z tytułu eksportu jest otrzymanie od Poczty Polskiej dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej i odbioru tego towaru przez adresata. Dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej jest posiadanie dokumentu nadania i wywiezienia towaru do państw trzecich/poza Unią Europejską. Poczta Polska dokonując wysyłki sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów poza granice Unii Europejskiej nie zgłasza ich eksportu do urzędu celnego i nie dokonuje odprawy celnej z uwagi na niewielką wartość przesyłki. Procedura ta jest stosowana w praktyce i jest zgodna z prawem celnym.

Wnioskodawca sądzi, że pomimo braku wszczęcia procedury celnej i dokonania odprawy celnej na gruncie obowiązujących przepisów, a w szczególności art. 41 ust. 4 ustawy, przysługuje prawo do stosowania stawki podatkowej 0% z tytułu eksportu. Twierdzi również, że prawo to przysługuje za wcześniejszy okres, jeśli będzie posiadał dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej. W takim przypadku Wnioskodawca będzie miał prawo do złożenia korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług wykazując w niej eksport towarów, z jednoczesnym zmniejszeniem podatku należnego. Posiadając dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej prawo korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług przysługuje za cały okres, który nie uległ przedawnieniu.

W zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na urządzeniu fiskalnym Wnioskodawca uważa, że tej części sprzedaży wysyłkowej za którą otrzymuje należność w całości na rachunek bankowy Paypal nie ma obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Otrzymywane wpłaty na konto w Paypal można bez problemu przypisać określonej sprzedaży. Wpłaty odbiorców towarów na wymieniony rachunek są dokonywane w formie przelewów, a podmiot prowadzący ten rachunek należność przekazuje na konto Wnioskodawcy. W praktyce nie ma możliwości podjęcia gotówki z konta Paypal, a prowadzący wymienione konto przekazuje całą należność na moje konto bankowe prowadzone w Polsce. W konsekwencji sprzedaż wysyłkowa powinna być zwolniona z ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 4 listopada 2014 r., z § 2 oraz załącznika do rozporządzenia poz. 37.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzenia przyszłego jest:

* nieprawidłowe - w zakresie możliwości zastosowania stawki 0% z tytułu wysyłki towaru z pośrednictwem Poczty Polskiej na rzecz adresatów (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty prowadzące taką działalność) poza granice Unii Europejskiej oraz, w przypadku posiadania wskazanych dokumentów, skorygowania podatku należnego wykazanego w deklaracji dla podatku od towarów i usług i żądania zwrotu nienależnie zapłaconego podatku;

* prawidłowe - w zakresie możliwości zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w przypadku prowadzonej przez Wnioskodawcę sprzedaży (wysyłka za pośrednictwem Poczty Polskiej) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z krajów Unii Europejskiej oraz spoza niej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez terytorium kraju - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się - co do zasady - terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (pkt 3 ww. artykułu).

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

* jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych;

Definiując pojęcie eksportu towarów ustawodawca dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy towar będący przedmiotem eksportu jest wywożony przez dostawcę albo jest wywożony na jego rzecz oraz gdy wywóz jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju albo na jego rzecz.

Sytuacja, kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej i na niego wystawione są dokumenty eksportowe, jako zgłaszającego towar do odprawy celnej - stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium UE, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Aby zatem uznać daną czynności za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, powinny wystąpić łącznie następujące przesłanki:

* musi mieć miejsce jedna z czynności określonych w art. 7 ustawy;

* w konsekwencji tej czynności dochodzi do wywozu towaru z terytorium Polski poza terytorium UE przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni);

* wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Dwie pierwsze przesłanki mają charakter faktyczny i musi je łączyć bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy, tzn. w wykonaniu jednej ze ściśle sprecyzowanych w ustawie czynności (dostawy) towar opuszcza terytorium kraju w celu dostarczenia go do kraju trzeciego, przy czym nabywca tego towaru w wykonaniu tej czynności nabywa prawo do rozporządzania nim jak właściciel (zasadniczo warunek ten ziszcza się poprzez przeniesienie własności towaru). Ostatnia przesłanka ma charakter formalny i wiąże się z udokumentowanym i legalnym wywozem towarów poza terytorium kraju.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

W świetle powyższego należy zauważyć, że warunki i tryb przedstawiania przesyłek pocztowych organom celnym i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1473).

Na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 4 tego rozporządzenia, z uwzględnieniem art. 787 ust. 2 Rozporządzenia Wykonawczego, w przypadku gdy zgłaszający zamierza ubiegać się, na podstawie przepisów odrębnych, o zastosowanie stawki 0% podatku od towarów i usług, zwanego dalej "podatkiem VAT", w eksporcie towarów lub o zwrot podatku VAT - zgłoszenia celnego o objecie towarów procedurą wywozu należy dokonać z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.

Przez sprzedaż - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy - należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podatek od towarów i usług jest daniną o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu nim w danym państwie (na terytorium) podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane - na tle przepisów o miejscu świadczenia - za wykonane w tym państwie (na terytorium). Zatem określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zawarte m.in. w rozdziale 1 (Miejsce świadczenia przy dostawie towarów) działu V (Miejsce świadczenia) ustawy.

W świetle dyspozycji art. 22 ust. 1 pkt 1-3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

1.

towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;

2.

(...);

3.

towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej, o czym stanowi art. 41 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy, dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1.

dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;

2.

dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3.

zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Na podstawie art. 41 ust. 7 ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (art. 41 ust. 8 ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.

Ponadto, obowiązek ten dotyczy sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Od dnia 1 stycznia 2015 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544, z późn. zm.), zwane dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Należy również podkreślić, że jak wynika z § 4 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1.

dostawy:

a.

gazu płynnego,

b.

części do silników (PKWiU 28.11.4),

c.

silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),

d.

nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),

e.

przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),

f.

części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),

g.

części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),

h.

silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),

i.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

j.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

k.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

I.

zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

m.

wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,

n.

wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o.

perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów

* z wyjątkiem dostawy, o której mowa w lit. b-I, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 35 załącznika do rozporządzenia;

2.

świadczenia usług:

a.

przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b.

przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

c.

naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

d.

w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e.

w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f.

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

g.

prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,

h.

doradztwa podatkowego,

i.

związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

* świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

* usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

j.

fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych

* z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* dostawca towarów otrzymuje zapłatę za towar w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

* przedmiotem dostawy nie są towary określone w § 4 pkt 1 rozporządzenia.

Zatem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania można korzystać w przypadku sprzedaży w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) po spełnieniu ww. warunków.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Kwestie zwrotu nienależnie zapłaconego podatku regulują przepisy działu III (Zobowiązania podatkowe), rozdział 9 (Nadpłata) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 73 § 1 tej ustawy, nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionymi stanami faktycznymi i zdarzeniem przyszłym w zakresie:

1. możliwości zastosowania stawki 0% na okoliczność wysyłki towaru z pośrednictwem Poczty Polskiej na rzecz adresatów (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty prowadzące taką działalność) poza granice Unii Europejskiej oraz, w przypadku posiadania wskazanych dokumentów, skorygowania podatku należnego wykazanego w deklaracji dla podatku od towarów i usług i żądania zwrotu nienależnie zapłaconego podatku stwierdzić należy, że brak jest prawnej możliwości uznania tej czynności za eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, uprawniający do zastosowania stawki 0%, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy. W tej sytuacji bowiem - jak wskazano we wniosku - Wnioskodawca nie dysponuje potwierdzeniem wywozu towarów przez urząd celny określonym w przepisach celnych (w tym również, pomimo posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów potwierdzających odbiór towaru przez adresata przesyłki mieszkającego poza granicami Unii Europejskiej, a także w przypadku dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej, które Wnioskodawca otrzyma od Poczty Polskiej - nie są to/nie będą to dokumenty potwierdzające wywóz towarów potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych). Wobec tego nieuprawnione są stwierdzenia Wnioskodawcy o możliwości skorygowania deklaracji (do czasu posiadania stosownych dokumentów potwierdzonych przez urząd celny). Zastrzec należy, że Wnioskodawca nie może w tej sytuacji żądać zwrotu nienależnie uiszczonego podatku, albowiem nie spełnia warunków pozwalających na przyjęcie, że podatek został uiszczony nienależnie. Zauważyć należy, że w zaistniałym stanie faktycznym wysyłka została dokonana i nie ma możliwości dokonania zgłoszeń celnych.

Wnioskodawca chcąc w przyszłości korzystać z możliwości zastosowania stawki 0% na okoliczność eksportu będzie mógł, na warunkach wskazanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 6 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym (§ 13 ust. 1 pkt 4), dokonać stosownego zgłoszenia celnego o objęciu towarów procedurą wywozu z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego. W tej sytuacji należy uwzględniać także odpowiednie postanowienia powołanych wyżej przepisów art. 41 ust. 6, 6a, 7, 8 i 9 ustawy.

W rezultacie stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe;

2. możliwości zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej należy stwierdzić, że prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż (wysyłka za pośrednictwem Poczty Polskiej) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z krajów Unii Europejskiej oraz spoza niej, w sytuacji gdy otrzymywana jest należność w całości na rachunek bankowy (za pośrednictwem Paypal), uprawnia do zwolnienia - na warunkach zawartych w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2004 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Skoro bowiem Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za towar na swoje konto bankowe za pośrednictwem systemu Paypal z tytułu sprzedaży wysyłkowej, jest w stanie przyporządkować wpłaty do każdego sprzedanego towaru i jego nabywcy, to pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres) i o ile przedmiotem dostawy nie są towary określone w § 4 pkt 1 rozporządzenia, spełnione są przesłanki dla zastosowania wskazanego zwolnienia. Oznacza to, że Wnioskodawca ma w takiej sytuacji prawo do zastosowania zwolnienia od ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej. W rezultacie stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl