ITPP3/4512-52/15/AT - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-52/15/AT Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2015 r. (data wpływu 13 lutego 2015 r.), uzupełnionym w dniu 27 stycznia 2015 r. (data wpływu 24 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "R." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 24 lutego 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "R.".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... jest czynnym "płatnikiem" podatku od towarów i usług i obecnie realizuje projekt pod tytułem "R." - Regionalny Program Operacyjny... na lata 2007-2013.

Zakres rzeczowy projektu:

Projekt "R." jest zadaniem inwestycyjnym, polegającym na zakupie sprzętu komputerowego z oprogramowaniem oraz budowie zintegrowanego systemu informatycznego (EZD - Elektroniczne Zarządzanie Dokumentami), co umożliwi prowadzenie dokumentacji w wersji elektronicznej, usług publicznych, dwustronną komunikację z klientami Urzędu, lepsze zarzadzanie zasobami jednostki.

Na zakres rzeczowy projektu składają się następujące elementy:

* rozbudowa systemu E... -... kpl.;

* migracja danych w podsystemach -... kpl.;

* stanowisko komputerowe -... kpl.;

* monitory multimedialne -... szt.;

* klaser serwerowy -... kpl.;

* urządzenia do bezpieczeństwa -... kpl.;

* urządzenia sieciowe -... szt.

W ramach projektu przewidziano także wykonanie studium wykonalności oraz promocję projektu.

Cel projektu:

Realizacja inwestycji przyczyni się do osiągnięcia celu głównego założonego w projekcie, jakim jest rozwój społeczeństwa informacyjnego w regionie poprzez udostępnienie wysokiej jakości usług cyfrowych i przyrostu ilości wartościowych treści w internecie.

Po realizacji projektu zostaną zaspokojone potrzeby odbiorców Urzędu (administracji publicznej). Korzyściami z jego wprowadzenia będzie m.in. wyeliminowanie problemów związanych z kontaktami z Urzędem. Osiągnięcie wszystkich celów, jakie są stawiane przedmiotowemu systemowi powinno przynieść duże korzyści samej jednostce, a także społeczeństwu, zwiększając jakość i dostępność usług publicznych.

Zarządzanie:

Po zakończeniu realizacji projektu jego właścicielem będzie Gmina... - reprezentowana przez Prezydenta.... Dokonana reorganizacja systemu zarządzania będzie miała długotrwałe oddziaływanie. Wnioskodawca nie przewiduje zmian w swojej strukturze organizacyjnej lub prawnej. W związku z tym również własność środków trwałych, które zostaną nabyte w rezultacie realizacji projektu nie ulegnie zmianie.

Po realizacji inwestycji projektem będzie zarządzała Gmina... - reprezentowana przez Prezydenta....

Funkcjonowanie projektu będzie finansował przez cały okres jego trwania Wnioskodawca - Gmina... - reprezentowana przez Prezydenta.... Środki finansowe na utrzymanie i realizację inwestycji pochodzić będą ze środków bieżących - zabezpieczonych w budżecie miasta.

W ramach projektu nie będą świadczone przez beneficjenta żadne odpłatne usługi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, możliwe będzie odzyskanie podatku naliczonego przez beneficjenta.

Wnioskodawca, biorąc pod uwagę powyższe fakty, uważa, że jako beneficjent dofinansowania projektu "Rozwój i rozbudowa systemu e-usług publicznych w..." nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z jego realizacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że przy założeniu, że dokonane zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje treść wniosku), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl