ITPP3/4512-457/15/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-457/15/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2015 r. (data wpływu 8 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 30 września 2014 r. Gmina podpisała z Województwem umowę o dofinansowanie ww. projektu w ramach RPO na lata 2007-2013, Osi priorytetowej 4. - "Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast", Działania 4.2. - "Rewitalizacja miast". W dniu 20 lipca 2015 r. podpisano pierwszy aneks do umowy o dofinansowanie.

Realizacja przedsięwzięcia ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców Gminy, a szczególnie osób zamieszkujących w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru objętego rewitalizacją. W ramach ww. projektu Gmina zrealizowała następujące zadania związane z rewitalizacją placu Rynku, Kanału oraz odrestaurowaniem zewnętrznej części zabytkowego budynku przy ul. B.:

I. Przygotowano niezbędne dokumenty aplikacyjne, w tym m.in. studium wykonalności, program funkcjonalno-użytkowy.

II. W trybie zaprojektuj i wybuduj przeprowadzono m.in. następujące czynności:

1. Wykonano dokumentację budowlano-wykonawczą oraz uzyskano wszystkie niezbędne pozwolenia.

2. W ramach prac rewitalizacyjnych w obrębie rynku wykonano m.in.:

* wymieniono nawierzchnię placu Rynku, przyległych chodników,

* rozebrano istniejącą fontannę i zastąpiono ją nową fontanną z niecką ukrytą pod placem,

* odrestaurowano zabytkową pompę,

* umieszczono słup ogłoszeniowy, maszty flagowe, rzeźbę, tablicę informacyjną,

* ustawiono ławki, siedziska i kosze na śmieci,

* wykonano nowe nasadzenia z gatunków odpowiednich do miejsca,

* wykonano nowe oświetlenie na Rynku oraz monitoring terenu Rynku,

* zapewniono dostęp do bezprzewodowego Internetu,

* wykonano nową kanalizację deszczową,

* zakupiono część sprzętu do kina letniego.

3. W ramach prac rewitalizacyjnych w obrębie Kanału wykonano m.in.:

* przeprowadzono roboty przygotowawcze m.in.: odmulenie kanału,

* przeprowadzono renowację/odbudowę istniejących murów oporowych wzdłuż kanału,

* wykonano nowe balustrady, częściowo utwardzono dno kanału, uporządkowano kanalizację deszczową, zdrenowano przyległy do Kanału teren zielony, przeprowadzono pomiary geodezyjne i inne roboty wykończeniowe,

* zapewniono dostęp do Internetu bezprzewodowego,

* wykonano nową instalację oświetleniową terenu przyległego do Kanału, zamontowano monitoring,

* przeprowadzono remont z przebudową ciągów pieszych w rejonie Kanału.

III. Przeprowadzono prace rewitalizacyjne budynku przy ul. B., w tym:

1. Wykonano prace budowlano-remontowe, rozbiórkowe dachu, i elewacji budynku.

2. Wykonano prace renowacyjne przy tynkach i sztukateriach, cokołów, elementów ceramicznych, dekoracyjnych krat.

3. Wykonano prace dla stolarki okiennej i drzwiowej oraz innych elementów drewnianych.

4. Wykonano prace konserwatorskie.

IV. W ramach poszczególnych prac rewitalizacyjnych zapewniono nadzór inwestorski.

V. Przeprowadzono część działań informacyjno-promocyjnych.

VI. Zakończenie wszystkich prac związanych z realizacją projektu zaplanowano do 15 września 2015 r.

</ol

Faktury VAT dotyczące realizacji ww. projektu wystawiane są na Urząd Miasta i Gminy. Podatek jest kosztem kwalifikowanym w projekcie, a wydatki związane z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina z tytułu realizacji projektu nie będzie uzyskiwać żadnych korzyści majątkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując ww. projekt ma możliwość odzyskania podatku VAT i czy przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie może w żaden sposób odzyskać podatku oraz nie może skorzystać z odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Gminy dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Końcowy efekt zrealizowanej inwestycji będzie służyć celom publicznym. W ocenie Wnioskodawcy zakupy towarów i usług służące realizacji projektu nie dają możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Ponadto Gmina realizując inwestycję kieruje się zaspokajaniem potrzeb wspólnoty terytorialnej i wykonuje zadania własne o charakterze gminnym nałożone na nią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego szczebla podstawowego wykonuje zadania publiczne (własne) o charakterze gminnym, w szczególności:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

wodociągów, zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania, oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk, unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3.

zieleni gminnej i zadrzewień,

4.

utrzymania gminnych obiektów, urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

5.

promocji gminy.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca uważa, że nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a tym samym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przedmiotowy projekt jest realizowany na potrzeby Wnioskodawcy, do wykonywania zadań publicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 3, 12, 15 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.).

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabyte w ramach projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl