ITPP3/4512-417/15/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-417/15/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2015 r. (data wpływu 18 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "C." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "C.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest ochrona ptaków ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ich naturalnych środowisk (PKWiU 94.99.12). Cele Stowarzyszenia, zgodnie ze statutem, są osiągane poprzez wykup i dzierżawę gruntów w ważnych ostojach ptaków, wykonywanie zabiegów ochronnych w ptasich ostojach, zabezpieczanie miejsc lęgowych, żerowisk, noclegowisk, innych miejsc występowania ptaków oraz miejsc i siedlisk w których występują gatunki fauny i flory stanowiące pokarm ptaków lub wpływające w inny sposób na populacje ptaków lęgowych i wędrownych, edukację i udział w tworzeniu naukowych podstaw ochrony przyrody. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W okresie od 1 lutego 2009 r. do 30 grudnia 2011 r. Stowarzyszenie realizowało projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków EFRR w ramach V Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, dofinansowanego ze środków NFOŚiGW.

Projekt dotyczył realizacji działań z zakresu ochrony czynnej w ostojach cietrzewia na terenie Puszczy.

Do zadań zrealizowanych przez stowarzyszenie w ramach ww. projektu należały:

1. Działania mające na celu kształtowanie optymalnego biotopu cietrzewia w jego ostojach w Puszczy K. Prace polegały na wykoszeniu 60 ha szuwarów w ostoi "K...", wykoszeniu 90,52 ha szuwarów w ostoi "R...", usunięciu 65 ha zakrzaczeń i zadrzewień w ostoi "K...", wykoszeniu śródleśnych łąk na powierzchni 6 ha w ostoi "R..." (3 ha na rok), wykonanie trzebieży na 46,3506 ha w ostoi "K..." i "O...", demontaż istniejącej wiaty i zasypanie stawu, rozrzedzaniu zakrzaczeń i zadrzewień na powierzchni całkowitej 103,87 ha w ostoi "R...", usunięciu 20% pojedynczych krzaków i drzew wraz ze zrębkowaniem na całkowitej powierzchni 90,52 ha w ostoi "R...", czyszczeniu dróg i linii oddziałowych na terenie rezerwatu przyrody R... na powierzchni 1,65 ha, zdjęcie siatki metalowej na dł. 2600 m w ostoi "K...".

2. Zakup sprzętu rolniczego służącego do prowadzenia zabiegów ochrony czynnej w ostojach cietrzewia: zakupiono ciągnik rolniczy, kosiarkę dyskową, przetrząsacz siana, prasa zwijająca, rozdrabniacz bijakowy, ładowacz czołowy, przyczepa dwuosiowa, koła bliźniacze.

3. Redukcja drapieżników w ostoi cietrzewia "K..." w ilości 200 szt. (100 szt. w ciągu roku) oraz w ostoi cietrzewia "R..." w ilości 200 szt. (100 szt. w ciągu roku).

4. Zakup ziemi w obrębie lęgowisk ostoi cietrzewia "K..." i "O...".

5. Opracowanie dokumentacji do planu zarządzania ostoi "K..." (powierzchnia ostoi 3885 ha) oraz ostoi "O..." (powierzchnia ostoi 2582 ha).

6. Działania monitoringowe i badawcze: wykonanie monitoringu stanu siedliska za pomocą piezometrów oraz za pomocą kartowania siedlisk oraz ocena zachodzących procesów degradacyjnych na terenie ostoi cietrzewia "R..." (zakup 18 szt. piezometrów, instalacja w terenie, monitoring), ocena liczebności cietrzewia na 19 tokowiskach oraz na terenie 19 ostoi letnich.

7. Budowa Stacji Terenowej stowarzyszenia dla wolontariuszy. W stacji obecnie organizowane są czyny społeczne dla członków i sympatyków Towarzystwa, czy workcampy dla wolontariuszy, zajęcia edukacyjne.

8. Działania promujące projekt: produkcja filmu przyrodniczego, organizacja warsztatów dla nauczycieli, zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży, workcampy dla wolontariuszy w stacji terenowej, strona internetowa www.kuraki.org.pl, wydanie wydawnictw w postaci 500 szt. kalendarzy na 2011 r. oraz folderów informacyjnych w języku polskim i angielskim w ilości 4000 szt.

9. Koordynacja projektu poprzez zatrudnienie kierownika, asystenta, prowadzenie obsługi księgowej i prawnej projektu, korespondencji, delegacji związanych z projektem, zakup materiałów biurowych, zakup laptopa z oprogramowaniem i drukarką, zakup 4 szt. lunet wraz ze statywami.

Majątek wytworzony w ramach projektu pozostał własnością Wnioskodawcy oraz w okresie 5 lat od zakończenia projektu jest wykorzystywany na realizację działań przewidzianych w projekcie. Nabyte grunty pozostały własnością stowarzyszenia i o zabezpieczeniu przeznaczenia gruntów mówi Statut Towarzystwa w § 69: "W razie podjęcia przez Walne Zgromadzenie Członków uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie Członków decyduje o przeznaczeniu majątku. Majątek może być przekazany wyłącznie innej organizacji pozarządowej na cele ochrony ptaków i ich ostoi". Wybudowana infrastruktura oraz wydane publikacje ze względu na swój charakter nie mogą być wykorzystywane w celu prowadzenia działalności zarobkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. Stosownie bowiem do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - zarejestrowany czynny podatnik VAT, zasadniczo uprawniony jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na fakt. że wszelkie wydatki dokonywane przez Stowarzyszenie w ramach realizowanego projektu nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, w ocenie Wnioskodawcy, nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Powyższy przepis do dnia 31 grudnia 2013 r. miał brzmienie:

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Brzmienie ww. przepisu do dnia 31 grudnia 2013 r. było następujące:

Obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki. Odliczenia może dokonać czynny podatnik podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi powinny być wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć, zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu, w związku z ww. projektem, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że nabyte towary i usługi nie były związane czynnościami opodatkowanymi VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Henryka Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl