ITPP3/4512-226/15/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-226/15/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2015 r. (data wpływu 11 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Renowacja letniego pałacu..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Renowacja letniego pałacu...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miejska zgodnie z umową zrealizowała projekt pn. "Renowacja letniego pałacu..." dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Zakres przedmiotowy projektu obejmuje działania związane z renowacją, konserwacją i wyposażeniem letniego pałacu "Oranżerii" znajdującego się na terenie miasta L. Zakres rzeczowy obejmował: zaprojektowanie i wykonanie stabilizacji skarpy i fundamentów budynku "Oranżerii", zaprojektowanie i wykonanie kompletnego remontu budynku i instalacji z remontem konserwatorskim obiektu z wyburzeniem ścian wewnętrznych, wymiana stropów nad częścią parterową i likwidacja zsypów na węgiel do pomieszczeń piwnicznych. W ramach wyposażenia budynku "Oranżerii" został zakupiony następujący sprzęt: fortepian biały, 80 stylowych foteli, 10 stylowych żyrandoli, 10 stylowych stolików, parawan rzeźbiony, 10 stylowych witryn, sofa stylowa, 10 szafek stylowych na eksponaty, 14 lamp stylowych stojących i biurkowych, 20 stylowych regałów, regały przesuwne (magazyn, archiwum), meble biurowe, system informacji audioquide. W ramach zagospodarowania terenu wykonano: przebudowę i budowę chodników; rozbiórkę istniejących i budowę nowych schodów prowadzących do "Oranżerii"; budowę oświetlenia elektrycznego; budowę dwóch fontann oraz cieku wodnego miedzy schodami; budowę zaplecza obsługującego fontanny; podświetlenie: fontanny i murków z miejscami siedzącymi; wymianę ławek parkowych i koszy na śmieci; budowę odwodnienia terenów zielonych; remont nawierzchni drogi dojazdowej do parkingu oraz parkingu od strony południowo-zachodniego narożnika "Oranżerii"; remont parkingu wzdłuż ul. K. oraz przystosowanie go do możliwości zatrzymywania się autokarów; zaprojektowanie i wykonanie terenów zielonych.

Wnioskodawca wskazuje, że inwestycja nie generuje jakichkolwiek przychodów, korzystanie z systemu informacji turystycznej jest nieodpłatne. Urząd Miejski nie będzie pobierał żadnych kwot należnych i nie będzie czerpał żadnych zysków za korzystanie z pałacu letniego "Oranżerii". Nie wystąpi z tego tytułu sprzedaż opodatkowana VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania VAT naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w związku z realizacją opisanego projektu nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Ponadto nie przysługuje zwrot VAT ponieważ środki, nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro - jak wskazano we wniosku - realizowany projekt nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania. Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl