ITPP3/4512-203/15/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-203/15/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., z poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2015 r. (data wpływu 27 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży licytacyjnej nieruchomości gruntowej niezabudowanej, dokonywanej w trybie egzekucji komorniczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży licytacyjnej nieruchomości gruntowej niezabudowanej, dokonywanej w trybie egzekucji komorniczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym prowadzi postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi - sp. z o.o., sp. komandytowa. Spółka zgodnie z oświadczeniem pełnomocnika dłużnika jest czynnym podatnikiem VAT (potwierdzenie zarejestrowania w Urzędzie Skarbowym z dnia 8 października 2007 r.), a zgodnie z zaświadczeniem REGON (z dnia 27 września 2007 r.) jej PKD to wynajem nieruchomości na własny rachunek. Egzekucja skierowana została do nieruchomości gruntowych niezabudowanych dłużnika, dla których to Sąd Rejonowy - Wydział Ksiąg Wieczystych - prowadzi dwie księgi wieczyste: XXX i xyz. Księga XXX jest niezabudowaną działką nr y o pow. 15.663,00 m2 (sklasyfikowana zgodnie z wypisem z rejestru gruntów jako grunty orne). Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Terenów Zabudowy Usługowej i Produkcyjnej w obrębie T., gmina S. zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy z dnia 12 lipca 2006 r. oznaczona symbolem "2U - tereny zabudowy usługowej i produkcyjnej" oraz w niewielkiej części symbolem "4T - tereny urządzeń infrastruktury technicznej". Nieruchomość ta została aktem notarialnym z dnia 9 października 2007 r. wniesiona przez komandytariusza tej spółki - sp. z o.o. do sp. z o.o., sp. komandytowa, jako wkład niepieniężny o wartości 3.039.000,00 zł. Trzy miesiące wcześniej nieruchomość ta (akt notarialny warunkowej sprzedaży z dnia 20 kwietnia 2007 r.,. a następnie akt notarialny przeniesienia własności z dnia 4 czerwca 2007 r.) została nabyta przez sp. z o.o. za kwotę 1.184.749,32 zł, w tym podatek VAT w stawce 22%, w kwocie 213.643,32 zł.

Księga xyz jest niezabudowaną nieruchomością gruntową o pow. 25.638 m2, składającą się z:

* działki o pow. 14.116 m2 (sklasyfikowana zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, jako grunty orne). Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Terenów Zabudowy Usługowej i Produkcyjnej w obrębie T., gmina S. zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy z dnia 12 lipca 2006 r. oznaczona symbolem "2U - tereny zabudowy usługowej i produkcyjnej".

* działki o pow. 11.522 m2 (sklasyfikowana zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, jako grunty orne). Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Terenów Zabudowy Usługowej i Produkcyjnej w obrębie T., gm. S. zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy z dnia 12 lipca 2006 r. oznaczona symbolem "2U - tereny zabudowy usługowej i produkcyjnej" oraz w niewielkiej części symbolem "4T - tereny urządzeń infrastruktury technicznej".

Nieruchomość ta została aktem notarialnym z dnia 9 października 2007 r. wniesiona przez komandytariusza tej spółki - sp. z o.o. do sp. z o.o., sp. komandytowa, jako wkład niepieniężny o wartości 4.782.000,00 zł. Trzy lata wcześniej nieruchomość ta (akt notarialny sprzedaży z dnia 26 października 2004 r.) została nabyta przez sp. z o.o. od Agencji Nieruchomości Rolnych. ANr potwierdziła, iż sprzedaż podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.Kwestię powstania obowiązku podatkowego komornik ustali zgodnie z wyjaśnieniami Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2014 r. - "Zmiany w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r." (str.16-17- dostawa towarów dokonywana w trybie egzekucji).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy sprzedaż opisanych nieruchomości w drodze licytacji komorniczej będzie obciążona podatkiem od towarów i usług stawką 23%.

2. Czy obowiązek podatkowy komornika z tytułu dostawy towarów dokonywanej w trybie egzekucji, powstanie dopiero w chwili wpływu z sądu, na konto komornika, kwoty uzyskanej z egzekucji z tych nieruchomości.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Ad. 1.

W istniejącym stanie faktycznym, zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), sprzedaż nieruchomości gruntowych niezabudowanych w trybie postępowania egzekucyjnego nie może być zwolniona od podatku VAT i będzie opodatkowana 23% stawką podatku. Co prawda zarówno księga wieczysta, jak i wypis z rejestru gruntów określają te nieruchomości gruntowe jako grunty orne, jednak zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Terenów Zabudowy Usługowej i Produkcyjnej w obrębie T., gm. S. zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 12 lipca 2006 r., działki te oznaczono symbolem "2U - tereny zabudowy usługowej i produkcyjnej" oraz w niewielkiej części symbolem "4T - tereny urządzeń infrastruktury technicznej". Niniejszym w oparciu o interpretację Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2013 r. Nr PT10/033/12/207/WLI/13/RD58639 wyłącza się możliwość zwolnienia z VAT-u. Ponadto, zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, grunty są także towarem. W związku z powyższym odpłatna dostawa gruntu stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu. Ustawa wprowadza jednakże zwolnienie podatkowe w odniesieniu do części dostaw, których przedmiotem jest grunt. Jednak treści art. 43 ust. 1 pkt 9 zastrzega zwolnienie wyłącznie względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane, czy też pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, działek rekreacyjnych. Podkreślić należy, że nie ma znaczenia faktyczny i aktualny sposób wykorzystywania gruntu. Charakter gruntu należy ustalać zasadniczo na podstawie przepisów prawa miejscowego (tekst jedn.: lokalnych planów zagospodarowania przestrzennego, ewentualne studium takiego planu).

Ponadto, nieruchomości te zostały wniesione do sp. z o.o., sp. komandytowa, jako wkład niepieniężny stając się majątkiem spółki.

Wysokość stawki VAT określono zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., gdzie w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. stawka podatku VAT wynosi 23%.

Ad. 2.

Nabywcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami k.p.c. przystępując do licytacji wpłacają wyłącznie wymagane na tym etapie wadium - zdeponowane na rachunku sądu. Niniejszym, dopiero po uprawomocnieniu się planu podziału kwoty uzyskanej z egzekucji i otrzymaniu z sądu, kwoty koniecznej do zapłaty VAT, na komorniku ciąży od chwili wpływu na jego konto kwoty z sądu, obowiązek podatkowy. Powstanie obowiązku podatkowego ustalono zgodnie z wyjaśnieniami Ministra Finansów z dnia 28 stycznie 2014 r. - "Zmiany w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT od 1 stycznia 2014 r." (str. 16-17-dostawa towarów dokonywana w trybie egzekucji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl