ITPP3/4512-172/15/BJ - Brak możliwości odzyskania VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-172/15/BJ Brak możliwości odzyskania VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2015 r. (data wpływu 10 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 czerwca 2015 r. i 15 czerwca 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2015 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 9 czerwca 2015 r. i 15 czerwca 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w braku możliwości odzyskania VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 11 lutego 2008 r. Stowarzyszenie wpisano do Krajowego Rejestru Sądowego. Cel działania Stowarzyszenia to: integracja społeczności lokalnej, upowszechnianie idei społeczeństwa obywatelskiego oraz samorządności w środowisku lokalnym, rozbudzanie i rozwijanie lokalnego patriotyzmu. szacunku do swojej "Małej Ojczyzny" i identyfikacji ze swoim miejscem zamieszkania (zwłaszcza wśród ludzi młodych), działanie na rzecz budowy kapitału społecznego (więzi społeczne i zaufanie), rozwijanie dialogu między społecznością lokalną a władzami samorządowymi, promowanie walorów turystyczno-krajoznawczych, historycznych, przyrodniczych, kulturowych, społeczno-gospodarczych, działanie na rzecz ekologii, sportu i rekreacji oraz estetyki przestrzeni publicznej, działanie na rzecz organizacji czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, kultywowanie miejsc pamięci narodowej, ochrona obiektów o wartości historycznej i kulturowej zwłaszcza obiektów zabytkowych, dążenie do rozwoju infrastruktury wsi, wspieranie poszerzenia oferty usług turystycznych, podejmowanie i realizacja działań na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego i jego ochrony. Zarząd Stowarzyszenia i jego Członkowie pracują społecznie i nie otrzymują wynagrodzenia. Przychody Stowarzyszenia to składki członkowskie i wpłaty od prywatnych darczyńców wspomagające organizacje imprez sportowych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako "aktywny" podatnik VAT.

Stowarzyszenie złożyło wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW 2007-2013 dotyczący operacji: "XXX", który został załatwiony pozytywnie. Na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy została podpisana umowa. Stowarzyszenie posiada wątpliwości, czy może zaliczyć VAT w koszty kwalifikowalne.

W ramach realizacji przedmiotowego projektu dokonano remontu poddasza, zakupiono wyposażenie biura oraz otwarto punkt informacji turystycznej. Stowarzyszenie wskazuje, że efekty realizacji opisanego projektu są udostępniane nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Stowarzyszenia, w związku z realizacją ww. projektu nie ma możliwości odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro - jak wskazano we wniosku - efekty realizacji opisanego projektu są udostępniane nieodpłatnie. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania. Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl