ITPP3/4512-150/15/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-150/15/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2015 r. (data wpływu 31 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn."XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej w odniesieniu do art. 15 ust. 1 i 2 - co za tym idzie nie zachodzą czynności wyszczególnione w art. 5 ust. 1 - w związku z tym nie ma możliwości opodatkowania tychże czynności. Parafia nie jest też podatnikiem VAT. W 2014 r. złożyła wniosek o dofinansowanie ww. projektu objętego PROW na lata 2007-2013 w ramach działania 413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi i uzyskała dofinansowanie.

W grudniu 2014 r. podpisała wiążącą umowę o dofinansowanie i w marcu 2015 r. zamierza przystąpić do rozliczenia dofinansowania, w konsekwencji którego obiecana została refundacja części poniesionych środków. Projekt, pomimo tego, iż umowa o dofinansowanie została podpisana w grudniu 2014 r. zrealizowany zostanie w całości w roku 2015. Efekty zrealizowanego projektu nie były i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zakres realizacji projektu obejmuje:

1. Wykonanie wewnętrznej elewacji zabytkowego kościoła, a w tym wykończenie ścian i sufitów wewnętrznych.

2. Organizację szkolenia - Zasoby turystyczne obszaru E. - wykorzystanie ich na potrzeby tworzenia nowych źródeł dochodów, w tym sfinansowanie wynagrodzenia prowadzącego.

3. Opracowanie i druk folderu promującego obszar E.., a w tym: sfinansowanie opracowania treści i zdjęć do folderu oraz jego druk.

W ramach pracy nieodpłatnej na rzec projektu będzie wykonane przez mieszkańców.

1. Zabezpieczenie wnętrza kościoła przed wykonaniem elewacji wewnętrznej.

2. Wykonanie druku i kompletowanie materiałów szkoleniowych.

3. Przygotowanie kosztorysu inwestorskiego.

Termin zakończenia projektu - III/2015 r., termin złożenia wniosku o płatność III/2015.

Parafia zostanie w ramach realizowanych wydatków obciążona przez przyszłych wykonawców zadań przedsięwzięcia m.in. fakturami VAT. Płatności realizowane będą ze środków własnych. Wszystkie koszty, jakie zostały zaplanowane do poniesienia pomocy w ramach realizacji projektu opłacone zostaną w kwotach netto wraz z kwotami podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, dofinansowanego w ramach środków PROW na lata 2007-2013 istnieje możliwość odzyskania w całości lub w części podatku VAT przez Parafię, stanowiącego koszt poniesienia faktycznych wydatków (wydatków brutto), przedstawionych do rozliczenia jako koszt kwalifikowany do refundacji.

Zdaniem Parafii, w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu, Parafia nie wykonuje i nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z realizowanym projektem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zatem nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur wystawionych przez wykonawców i sprzedawców towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku o wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu nie służą oraz nie posłużą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl