ITPP3/4512-127/15-2/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-127/15-2/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2015 r. (data wpływu 23 marca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z realizacją projektu pn."XXX." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w KRS od 2009 r. W ramach działalności statutowej został opracowany, złożony i zrealizowany wniosek o przyznanie pomocy na ww. zadanie w ramach PROW 2007-2013, działanie 4.1.3. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Operacja polegała na wydaniu kalendarza Gminy XXX, dotyczącego m.in. jej walorów przyrodniczych, turystycznych, krajoznawczych, historycznych, architektonicznych oraz kulturowych, tj. jezior, flory i fauny, kościołów, zabytków, imprez kulturalnych np. dożynek, dni gminy, przeglądów muzycznych, WOŚP, turniejów sportowych itp. Kalendarz był bezpłatnie rozprowadzany wśród mieszkańców gminy i turystów.

Cele statutowe Stowarzyszenia:

1.

wspieranie działań szkół i placówek oświatowo-wychowawczych na terenie Gminy;

2.

zakładanie, prowadzenie i wspieranie działalności żłobków, przedszkoli i punktów przedszkolnych;

3.

kształtowanie prawidłowej postawy młodych ludzi;

4.

rozwijanie twórczości i kreatywności dzieci i młodzieży;

5.

prowadzenie działalności przeciwdziałającej powstawaniu bezrobocia;

6.

podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej wśród młodych ludzi;

7.

rozwijanie pomocy koleżeńskiej;

8.

działania mające na celu zapobiegania uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży oraz dorosłych;

9.

tworzenie warunków i rozwijanie zainteresowań kulturą fizyczną, sportem i rekreacją;

10.

promocja idei wolontariatu oraz prowadzenie działalności charytatywnej;

11.

rozwój turystyki, krajoznawstwa oraz wypoczynku;

12.

wspieranie inicjatyw lokalnych;

13.

rozwijanie edukacji ekologicznej i ochrony zwierząt oraz popularyzacja ochrony środowiska;

14.

pomoc w tworzeniu organizacji młodzieżowych;

15.

działania na rzecz rozwijania techniki informacyjnej w Gminie;

16.

działania na rzecz integracji międzypokoleniowej;

17.

integrowanie mieszkańców z różnych miejscowości w Gminie, organizowanie dla nich warsztatów i szkoleń, zawodów;

18.

działania na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

19.

remont i budowa obiektów użyteczności publicznej;

20.

działania na rzecz osób niepełnosprawnych;

21.

ochrona i promocja zdrowia;

22.

integrowanie organizacji pozarządowych oraz członków Stowarzyszenia;

23.

współpraca z innymi organizacjami z terenu Gminy XXX:

24.

opracowywanie i wydawnictwo materiałów promocyjnych;

25.

wszechstronny rozwój Gminy XXX.

Wybór wykonawców ww. zadań wynikał z rozeznania rynku polegającego na zebraniu ofert i wyborze najkorzystniejszej oferty pod względem jakości i ceny. Z wybranymi oferentami zostały zawarte umowy na wykonanie przedmiotu zapytań ofertowych. Rozliczenie nastąpiło podstawie faktury VAT (5% VAT przy wydaniu albumu).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Stowarzyszenia, nie istnieją prawne przesłanki do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków sfinansowanych otrzymaną dotacją w ramach PROW na ww. zadanie.

Zastosowanie znajduje tu zasada ogólna, zgodnie z którą podatnik ma prawo do odliczenia, jeżeli wydatek związany jest z wykonywaniem czynność opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym, nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, warunkowane jest tym, aby towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl