ITPP3/4512-115/15/AT - VAT w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/4512-115/15/AT VAT w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2015 r. (data wpływu 17 marca 2015 r.), uzupełnionym w dniu 7 maja 2015 r. (data wpływu 11 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 maja 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Działając jako Komornik Sądowy Wnioskodawca prowadzi postępowanie egzekucyjne, oznaczone sygn. akt... z nieruchomości dłużnika... - nieruchomości, stanowiącej lokal mieszkalny o łącznej powierzchni użytkowej... m2, stanowiący odrębną nieruchomość wraz z udziałem... związanym z własnością lokalu w kw nr..., położony w miejscowości..., przy ulicy..., posiadający urządzoną księgę wieczystą w. Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego... w... w o numerze....

Nieruchomość została nabyta przez dłużnika w dniu... 2008 r. aktem not... i jak wynika z § 5 tego aktu cena brutto obejmowała podatek od towarów i usług, gdyż w § 10 tego aktu sprzedający oświadczył, że z tytułu tej czynności jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z informacji uzyskanych z właściwego Urzędu Skarbowego wynika, że dłużnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Aktualnie Wnioskodawca, jako komornik, podejmuje czynności zmierzające do przeprowadzenia licytacji z nieruchomości. Przedmiotowa nieruchomość może zostać sprzedana w drodze licytacji komorniczej lub, jeżeli licytacja okaże się bezskuteczna, przeniesienie własności nieruchomości może nastąpić na wierzyciela na jego wniosek.

W związku z nabyciem nieruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, gdyż nieruchomość została nabyta w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Po zakupie nieruchomości przez dłużnika lokal nie był ulepszany w taki sposób, aby wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tej nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy sprzedaż opisanej nieruchomości w drodze licytacji będzie obciążona VAT według stawki 23%?

2. Czy przeniesienie własności nieruchomości na wierzyciela na jego wniosek będzie obciążone VAT według stawki 23%, w sytuacji jeżeli nie dojdzie do skutku sprzedaż zgodnie z p. 1?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę treść art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, sprzedaż nieruchomości będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż przedmiotowa nieruchomość w postaci lokalu mieszkalnego nie będzie przedmiotem dostawy w drodze licytacji w ramach pierwszego zasiedlenia (ppkt a) z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż to nastąpiło w 2008 r., a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną przedmiotową dostawą w wyniku licytacji upłynęło już więcej niż 2 lata. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT, jak potwierdza to właściwy Urząd Skarbowy, gdyż z mocy ustawy czynność ta podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Z powyższych względów również przeniesienie własności nieruchomości na wierzyciela, na jego wniosek, nie będzie obciążone VAT, gdyż dostawa ta będzie zwolniona również na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzasadniając zajęte w sprawie stanowisko Wnioskodawca powołuje się kolejno na treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 2 pkt 6, art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzając że z cytowanych przepisów tej ustawy wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Następnie, powołując się na przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stwierdza, że planowana sprzedaż lokalu mieszkalnego w drodze licytacji komorniczej spełnia warunki zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie tego artykułu, a zatem nie znajdzie tu zastosowania podstawowa stawka 23%, ani obniżona 8% właściwa dla lokali mieszkalnych objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym.

Również przeniesienie własności przedmiotowej nieruchomości na wierzyciela, na jego wniosek w sytuacji jeżeli nie dojdzie do skutku licytacja będzie zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 przywołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 grudnia 2013 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie "pierwszego zasiedlenia", przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym zaznaczyć należy, że przewidziane przepisami prawa podatkowego określone konsekwencje wystąpienia pierwszego zasiedlenia odnosić można wyłącznie względem zasiedlonego budynku, budowli lub jego części. Innymi słowy, konsekwencje podatkowoprawne zasiedlenia budynku, budowli, lub jego części odnosić można wyłącznie do zasiedlonej części obiektu (np. całości lub tylko jego części).

W myśl zapisów art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W złożonym wniosku poinformowano, że Wnioskodawca (komornik sądowy) prowadzi postępowanie egzekucyjne, oznaczone sygn. akt k.m.... z nieruchomości dłużnika... - nieruchomości, stanowiącej lokal mieszkalny o łącznej powierzchni użytkowej... m2, stanowiący odrębną nieruchomość wraz z udziałem... związanym z własnością lokalu w kw nr..., położony w miejscowości.... Nieruchomość została nabyta przez dłużnika w dniu... 2008 r., cena brutto obejmowała podatek od towarów i usług - sprzedający oświadczył, że z tytułu tej czynności jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Z informacji uzyskanych z właściwego Urzędu Skarbowego wynika, że dłużnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie Wnioskodawca, jako komornik, podejmuje czynności zmierzające do przeprowadzenia licytacji z nieruchomości. Przedmiotowa nieruchomość może zostać sprzedana w drodze licytacji komorniczej lub, jeżeli licytacja okaże się bezskuteczna, przeniesienie własności nieruchomości może nastąpić na wierzyciela na jego wniosek. W związku z nabyciem nieruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, gdyż nieruchomość została nabyta w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Po zakupie nieruchomości przez dłużnika lokal nie był ulepszany w taki sposób, aby wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tej nieruchomości.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że w przypadku przedmiotowej dostawy dłużnik będzie działał w charakterze podatnika. W tej sytuacji dłużnik uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia od podatku. Podstawą do zastosowania tego zwolnienia - jak słusznie wskazuje Wnioskodawca - będzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak bowiem wynika z okoliczności sprawy nieruchomość była przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, od którego upłynęły dwa lata (pierwsze zasiedlenie miało miejsce w momencie nabycia nieruchomości w 2008 r.). Wnioskodawca winien uwzględnić odpowiednio również normę art. 29a ust. 8 ustawy.

Reasumując, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy sprowadzające się do poglądu, że transakcja sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji, w tym na wierzyciela na jego wniosek, podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl