ITPP3/443-99/13/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-99/13/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 16 maja 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności opodatkowanych, które należy uwzględnić w informacji podsumowującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności opodatkowanych, które należy uwzględnić w informacji podsumowującej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność wpisaną do rejestru działalności gospodarczych. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz jest zidentyfikowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dokonuje nabycia towarów m.in. od firmy holenderskiej. Część towarów "przychodzi" z Holandii, a część z Chin. Towary nabywane od tego kontrahenta i dostarczane z terenu Holandii wykazuje jako nabycia wewnątrzwspólnotowe. Część towarów, które nabywa od firmy holenderskiej dostarczana jest bezpośrednio z Chin (z fabryki producenta), kontenerem do portu w Polsce. Pierwsze nabycie towarów od firmy holenderskiej dostarczonych bezpośrednio z Chin nastąpiło w maju 2011 r. Transport Wnioskodawca zleca zawsze firmie transportowej, która dostarcza towar na miejsce do Polski. "Oznaczenie" transportu odprawianego towaru na dokumentach (SAD, świadectwo pochodzenia, konosament) wygląda następująco:

1.

dokumenty z 2011 r.:

* kraj wysyłki - Tajlandia, Chiny, Hong Kong - kraj przeznaczenia - Polska,

2.

dokumenty z 2012 r.:

* kraj wysyłki - Chiny - kraj przeznaczenia - Polska.

W takich przypadkach Wnioskodawca dokonuje odprawy celnej w Polsce i otrzymuje dokument SAD z naliczonymi należnościami celnymi i VAT. Należności płacone są w kwotach wykazanych w dokumencie SAD. Dostawę tego towaru Wnioskodawca traktuje jako import towarów i dlatego nie wykazuje wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Holenderski kontrahent wykazuje całość dostaw, jako transakcje wewnątrzwspólnotowe. W związku z powyższym występują rozbieżności w składanych deklaracjach VAT UE, dotyczących działalności Wnioskodawcy i kontrahenta holenderskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo traktując dokonywane nabycia bezpośrednio z Holandii, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie i wykazuje w informacji VAT UE, natomiast zakupy dokonywane od tego samego kontrahenta, lecz dostarczone bezpośrednio z Chin traktuje jako import towarów i nie wykazuje wewnątrzwspólnotowego nabycia.

2.

Czy Wnioskodawca postępuje właściwie i sporządza prawidłowo informacje VAT UE.

Zdaniem Wnioskodawcy, występują dwa odrębne zdarzenia:

1. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W Jego ocenie, postępuje prawidłowo w przypadku, gdy towary, które otrzymuje od kontrahenta holenderskiego bezpośrednio z Holandii wykazuje (na podstawie otrzymanych faktur) jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), które ujmuje w informacji podsumowującej VAT UE.

2. import.

W Jego ocenie postępuje prawidłowo w przypadku, gdy towary, które nabywa od kontrahenta holenderskiego, a otrzymywane bezpośrednio z Chin wykazuje jako import towarów (zgodnie z art. 2 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Na podstawie dokumentów otrzymanych z fabryki i od kontrahenta holenderskiego, dokonuje odprawy celnej, otrzymuje dokument SAD i reguluje należności celne oraz VAT. Tym samym opisana transakcja będąca importem towarów, nie może być jednocześnie wewnątrzwspólnotowym nabyciem. Wobec powyższego, towaru nabytego jako import towarów nie wykazuje w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT UE.

W opinii Wnioskodawcy, Jego stanowisko wynika z przeanalizowania przepisów, jak również z interpretacji podatkowych publikowanych na stronie Ministerstwa Finansów, a dotyczących podobnych przypadków, tj.:

* interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2011 r., nr ITPP2/443-1079/10/AK,

* postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22 czerwca 2006 r., nr PP/443-23/Int.-31/06,

* postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29 marca 2006 r., nr 05/7/2006.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - dalej ustawa - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - co do zasady - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Co do zasady - w świetle art. 25 ust. 1 ustawy - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

W myśl postanowień art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Z dniem 1 kwietnia 2013 r. przepis ten otrzymał nowe brzmienie, zgodnie z którym przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju Unii Europejskiej.

Co do zasady - zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy (obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.) - miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Według art. 100 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje m.in. o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

W świetle art. 100 ust. 8 ustawy, informacja podsumowująca powinna zawierać następujące dane:

1.

nazwę lub imię i nazwisko podmiotu składającego informację podsumowującą oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9, który zastosował dla transakcji, o których mowa w ust. 1;

2.

właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej takim podatnikiem, nabywających towary lub usługi, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

3.

właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;

4.

łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym również łączną wartość dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 3, łączną wartość świadczonych usług, o których mowa w ust. 1 pkt 4 - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz jest zidentyfikowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dokonuje nabyć towarów m.in. od firmy holenderskiej. Część towarów trafia do Polski z Holandii. Część natomiast bezpośrednio z Chin (z fabryki producenta), kontenerem do portu w Polsce. W tym drugim przypadku Wnioskodawca dokonuje odprawy celnej w Polsce i otrzymuje dokument SAD z naliczonymi należnościami celnymi i VAT. Holenderski kontrahent wykazuje całość tych dostaw, jako transakcje wewnątrzwspólnotowe.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą czynności opodatkowanych, które należy uwzględnić w informacji podsumowującej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług należy potwierdzić prawidłowość postępowania Wnioskodawcy na gruncie sytuacji opisanej we wniosku. Tylko bowiem nabycie towaru od podatnika podatku od wartości dodanej, połączone z następczym jego przemieszczeniem z terytorium innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spełnia definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. I tylko taka transakcja winna mieć swoje odzwierciedlenie w informacji podsumowującej. Nabycie towaru od kontrahenta z Unii Europejskiej, który jednak trafia na terytorium RP bezpośrednio z państwa trzeciego będzie - co do zasady - importem towarów. Import towarów - w świetle art. 100 ust. 1 ustawy - nie wymaga raportowania poprzez uwzględnienie w informacji podsumowującej. Jak słusznie przy tym zauważył Wnioskodawca "transakcja będąca importem towarów, nie może być jednocześnie wewnątrzwspólnotowym nabyciem". Powyższego nie może zmienić odmienne postępowanie kontrahenta z innego kraju członkowskiego UE.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl