ITPP3/443-98/13/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-98/13/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2013 r. (data wpływu 26 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2013 r. (data wpływu 30 kwietnia 2013 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku oraz obowiązku produkcji wyrobów, które nie są wyrobami akcyzowymi, w składzie podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2013 r. został złożony wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku oraz obowiązku produkcji wyrobów, które nie są wyrobami akcyzowymi, w składzie podatkowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Firma napełnia aerozole gazem propan-butan izobutan klasyfikowanym do kodu CN 2711 13 97 i różnymi mieszankami gazu propan-butan (CN 2711 19 00) w jakości kosmetycznej. Gaz pochodzi z naziemnej instalacji gazowej i jest używany jako środek pędny w aerozolach.

Zainteresowany zamierza rozszerzyć działalność o napełnianie wskazanym gazem lub gazem propan (CN 2711 12 19) lub też gazem butan (CN 2901 10 00) innych pojemników zaopatrzonych w zawór aerozolowy o pojemności do 1 litra, które nie są butlami gazowymi. Gaz zawarty w pojemnikach będzie służył do zapalniczek i zapalarek, naboi gazowych do gwoździarek, zszywaczy, butli, palników gazowych, lamp lutowniczych, naboi gazowych do pistoletów gazowych - w których wybuch małej porcji gazu powoduje wyrzut kulki. Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym wyroby, które zamierza produkować nie są wyrobami akcyzowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy opisany gaz używany w celach ww. wskazanych podlega opodatkowaniu stawką akcyzy w wysokości 0 zł?

2. Czy nabywający i używający gazu w opisanym zdarzeniu musi prowadzić skład podatkowy?

Stanowisko Wnioskodawcy

W ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowy gaz używany w celu wskazanym w opisie wniosku podlega opodatkowaniu stawką akcyzy w wysokości 0 zł. Zainteresowany wskazuje przy tym, że zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł. Gaz używany do napełniania pojemników z gazem do zapalniczek i zapalarek, naboi gazowych do gwoździarek, zszywaczy, do napełniania butli, palników gazowych, lamp lutowniczych, naboi gazowych do pistoletów gazowych (w których wybuch małej porcji gazu powoduje wyrzut kulki) nie znajduje się w katalogu, o którym mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, tj. nie jest to wyrób energetyczny wskazany w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Ponadto, gaz ten spełnia pozostałe wymogi wskazane w art. 89 ust. 2 ustawy, tj. nie stanowi on substancji, która ze względu na przeznaczenie podlegałaby opodatkowaniu według stawki innej niż 0 zł.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, wykorzystywanie opisanego gazu w celu wskazanym we wniosku: do napełniania pojemników z gazem do zapalniczek i zapalarek, naboi gazowych do gwoździarek, zszywaczy, do napełniania butli, palników gazowych, lamp lutowniczych, naboi gazowych do pistoletów gazowych (w których wybuch małej porcji gazu powoduje wyrzut kulki) nie stanowi produkcji wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Zainteresowany nabywający opisany gaz, używany w celach wskazanych we wniosku, nie musi prowadzić składu podatkowego określonego w przepisach ww. ustawy z uwagi na fakt, że zgodnie z treścią art. 47 ust. 1 ustawy, wyłącznie w składzie podatkowym musi odbywać się produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Jeżeli wskazany gaz podlega opodatkowaniu stawką 0 zł, to produkcja wyrobów z jego udziałem, które nie stanowią wyrobów akcyzowych nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W myśl art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

2.

mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690);

3.

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4.

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5.

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6.

energii elektrycznej;

7.

wyrobów węglowych;

8.

suszu tytoniowego.

Z kolei, w myśl art. 87 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 ustawy, stawki akcyzy dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

b.

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

* biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

* wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł.

Z kolei, stawki akcyzy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ) - art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy.

Natomiast, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca napełnia aerozole gazem propan-butan izobutan i różnymi mieszankami gazu propan-butan w jakości kosmetycznej. Zainteresowany zamierza rozszerzyć działalność o napełnianie wskazanym gazem lub gazem propan lub też gazem butan pojemników zaopatrzonych w zawór aerozolowy o pojemności do 1 litra. Gaz z przedmiotowych pojemników służyłby do zapalniczek i zapalarek, naboi gazowych do gwoździarek, zszywaczy, butli palników gazowych i lamp lutowniczych, naboi gazowych do pistoletów gazowych. W ocenie Wnioskodawcy, wskazany gaz podlega opodatkowaniu stawką akcyzy w wysokości 0 zł, a produkcja wyrobów z jego udziałem, które nie są wyrobami akcyzowymi, nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego i powołane regulacje z zakresu podatku akcyzowego stwierdzić należy, że przedmiotowy gaz używany do produkcji opisanych wyrobów objęty jest stawką akcyzy w wysokości 0 zł. Powyższe wynika z faktu, iż opisany we wniosku gaz nie jest przeznaczonym do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, zatem jest wyrobem akcyzowym innym niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Ponadto, Wnioskodawca w związku z produkcją opisanych wyrobów nie musi posiadać składu podatkowego. Powyższe wynika z faktu, iż w wyniku opisanego procesu produkcji z udziałem przedmiotowego gazu Zainteresowany nie otrzymuje wyrobów akcyzowych.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku zdarzeń przyszłych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl