ITPP3/443-98/11/ZG - Możliwość opodatkowania podatkiem akcyzowym skupu oraz sprzedaży nieprzetworzonych liści tytoniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-98/11/ZG Możliwość opodatkowania podatkiem akcyzowym skupu oraz sprzedaży nieprzetworzonych liści tytoniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania liści tytoniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania liści tytoniu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca uruchomił punkt skupu i sprzedaży płodów rolnych z przewagą skupu nieprzetworzonych liści tytoniu od rolników-plantatorów lub firm zajmującym się handlem liśćmi tytoniu. Liście będą skupowane i sprzedawane w całości tak jak przygotowują je plantatorzy przed dostarczeniem do skupów (liście powinny być nieodrzyłowane, niepocięte lub pokruszone, nieprzetworzone chemiczne lub przemysłowo i wysuszone do wilgotności pozwalającej na przechowywanie materiału w magazynie 12% -19%).

Nabyte od plantatorów liście Wnioskodawca sprzedaje hurtowo i detalicznie w tym punkcie dla wszystkich firm lub osób, które będą chciały nabyć dany produkt.

Zainteresowany wskazuje, że nie sprzedaje tytoniu do palenia tylko na użytek w gospodarstwie rolnym lub w innych celach np. jako nawóz bakteriobójczy. Wnioskodawca wskazuje, iż liście tytoniu w takiej postaci bez dalszej obróbki nie nadają się do palenia ani do wytwarzania z nich cygar lub cygaretek. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż nie przetwarza liści lecz tylko je skupuje i sprzedaje w całości nieprzetworzone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od opisanych transakcji Wnioskodawca będzie musiał płacić podatek akcyzowy.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle przepisów prawa nieprzetworzone liście tytoniu nie podlegają akcyzie. Wnioskodawca powołał się na treść art. 98 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

* papierosy;

* tytoń do palenia;

* cygara i cygaretki.

W myśl ust. 2 cytowanego przepisu za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Natomiast zgodnie z ust. 4, za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

* jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Następnie w ust. 5 omawianego przepisu wskazano, iż za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca planuje uruchomienie skupu i sprzedaży liści tytoniu. Liście będą nieodrzyłowane, niepocięte lub pokruszone, nieprzetworzone chemicznie lub przemysłowo i wysuszone do wilgotności pozwalającej na przechowywanie materiału w magazynie 12%-19%. Sprzedaż nastąpi bez przetworzenia z przeznaczeniem na użytek w gospodarstwie rolnym lub w innych celach np. jako nawóz bakteriobójczy.

Analiza opisanego stanu faktycznego oraz zaprezentowanych przepisów wskazuje, iż opisane we wniosku liście tytoniu nie mieszczą się w definicji wyrobów tytoniowych ze względu na sposób ich przetworzenia jak również przeznaczenie wyrobu.

Zatem w ocenie tutejszego organu opisane we wniosku liście tytoniu nie podlegają regulacjom ustawy o podatku akcyzowym, w związku z czym uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Jednakże podkreślenia wymaga fakt, iż w sytuacji ustalenia w toku prowadzonego postępowania odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku interpretacja nie wywrze skutku prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl