ITPP3/443-97/07/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-97/07/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia zapłaconego podatku w całości lub części przy realizacji projektu stypendialnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia zapłaconego podatku w całości lub części przy realizacji projektu stypendialnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w związku z realizacją projektów dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymał pismo z Urzędu w S., w którym zobligowany został do przedstawienia zaświadczenia, czy w odniesieniu do realizowanych projektów istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług. W latach 2004-2007 Powiat realizował programy stypendialne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz studentów. W projektach była przewidziana pomoc finansowa w postaci wypłat pieniężnych lub rzeczowa - pomoce naukowe dla uczniów. Projekt był realizowany w ramach Priorytetu 2 "Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach", Działanie 2.2 ZPORR i dotyczył uczniów. Do programu przystąpiło siedem szkół ponadgimnazjalnych, kryterium formalne spełniło ponad 575 osób, stypendium przyznano 520 uczniom. Uczniowie z list rankingowych o najniższych dochodach zawarli umowy o przyznanie stypendium z dyrektorami szkół, dyrektorzy natomiast wypłacali stypendia na mocy porozumienia z Powiatem. Środki finansowe dla uczniów przekazywane były na podstawie przedłożonych przez uczniów rachunków na zakup pomocy szkolnych, które były refundowane przez szkoły. Projekt był realizowany w okresie od 1 września 2006 r. do 29 czerwca 2007 r. Nadzór nad realizacją projektu sprawował Urząd, gdzie kierowane były sprawozdania finansowe oraz wnioski o płatność. Dodatkowe informacje o projekcie:

1.

Uczniowie biorący udział w projekcie nie prowadzili działalności gospodarczej oraz nie mieli statusu podatnika VAT.

2.

Wsparcie w ramach programu ZPORR mieści się w pojęciu środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, póź. 970 z późn. zm.) i realizowane było z funduszy strukturalnych.

3.

Projekt nie miał charakteru inwestycyjnego.

4.

Realizacja projektu nie spowodowała osiągnięcia przez Powiat przychodu oraz nie była związana z działalnością gospodarczą.

5.

Wszystkie środki wpływały na wyodrębnione rachunki określone w umowach o dofinansowanie.

6.

Powiat posiada dokumentację finansowa dotyczącą realizacji projektów stypendialnych.

7.

Dofinansowanie nie nastąpiło w oparciu o zawartą przed 1 maja 2004 r. umowę z "A" i SAPARD.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy istnieje możliwość odliczenia w całości lub części podatku od towarów i usług w odniesieniu do realizowanego projektu.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stypendia unijne dla studentów i uczniów wypłacane na podstawie na podstawie umów o dofinansowanie zostały sfinalizowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedmiotowa czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat realizuje głównie zadania o charakterze użyteczności publicznej, które zasadniczo nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku Powiatu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega jedynie dodatkowa działalność (najem, dzierżawa, sprzedaż mienia, wieczyste użytkowanie gruntu). Wypłata stypendiów nie miała charakteru inwestycyjnego, nie nastąpiła w wyniku prowadzenia działalności oraz nie spowodowała osiągnięcia przychodu, zatem brak jest podstaw do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl