ITPP3/443-92B/07/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-92B/07/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2007 r. (data wpływu 26 listopada 2007 r.) zmienione pismem z dnia 5 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące obrotu alkoholem etylowym skażonym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007 r. został złożony wniosek zmieniony pismem z dnia 5 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący obrotu alkoholem etylowym skażonym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W składzie podatkowym prowadzona jest produkcja następujących wyrobów:

* rozcieńczalniki, PKWiU ex 24.30.22-79 oraz kod CN ex 3814 00 90

* płyn do spryskiwaczy do -22°C, PKWiU ex 24.51.32-30

* koncentrat płynu do spryskiwaczy, PKWiU 24.66.33-50 oraz kod CN 3820 00 00

* podpałki i produkty ułatwiające rozpalanie ognia.

Wnioskodawca chciałby dokonywać skażenia alkoholu etylowego zakupionego w Polsce substancjami skażającymi stosowanymi w innych Państwach Członkowskich Wspólnoty określonymi w rozporządzeniu Komisji nr 3199/93/WE.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż spirytusu skażonego środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE, nabytego wewnątrzwspólnotowo jest zwolniona z podatku akcyzowego, jeżeli tak to pod jakimi warunkami.

2.

Czy alkohol etylowy zakupiony w Polsce i skażony w Polsce środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE jest zwolniony w Polsce z podatku akcyzowego. Czy tak skażony alkohol z podatku akcyzowego będzie zwolniony w Polsce. Jeśli tak to pod jakimi warunkami.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego skażonego środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE i jego sprzedaż jest bezwarunkowo zwolniona z podatku akcyzowego.

Alkohol etylowy zakupiony w Polsce i skażony w Polsce substancjami skażającymi stosowanymi w innych krajach Wspólnoty i określonymi w powyższym rozporządzeniu będzie bezwarunkowo zwolniony z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. WE L 316 z 31.10.1992, str. 21) Państwa Członkowskie są zobowiązane zwolnić z podatku akcyzowego alkohole, które zostały całkowicie skażone zgodnie z wymaganiami jakiegokolwiek Państwa Członkowskiego, pod warunkiem że wymagania te zostały należycie zgłoszone i zaakceptowane zgodnie z warunkami ustanowionymi w ust. 3 i 4 tego artykułu.

Zgodnie z treścią artykułu 1 w załączniku rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12 z późn. zm.) określono substancje skażające, które są wykorzystywane w każdym Państwie Członkowskim do celów całkowitego skażenia alkoholi, zgodnie z art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy 92/83/EWG. Stosownie do powyższego, substancjami skażającymi wykorzystanymi w Polsce do całkowitego skażania alkoholu etylowego i ilość, jaką należy dodać na hektolitr czystego alkoholu są:

1.

0,75 litra ketonu metylowoetylowego, zawierającego:

* 95-96% ketonu metylowoetylowego (wagowo),

* 2,5-3% ketonu metyloizopropylowego (wagowo),

* 1,5-2% ketonu etylowoamylowego (5-metyl-3-heptanon) (wagowo)

razem z 0,25 litra podstawowej pirydyny;

2.

jeden litr ketonu metylowoetylowego, zawierającego:

* 95-96% ketonu metylowoetylowego (wagowo),

* 2,5-3% objętości ketonu metylowoizopropylowego (wagowo),

* 1,5-2% objętości ketonu etylowoamylowego (5-metyl-3-heptanon) (wagowo).

razem z 1 gramem benzoesanu denaturującego.

Stosownie do treści artykułu 5 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przepływie produktów objętych podatkiem akcyzowym, przeznaczonych do konsumpcji w Państwie Członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369, 18.12.1992, str. 17) uproszczony dokument towarzyszący jest także stosowany w przepływie wewnątrzwspólnotowym w przypadku przewozu alkoholu całkowicie denaturowanego przewidzianego w art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 92/83/EWG.

W myśl § 18 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy wprowadzany do obrotu handlowego w postaci alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 09, t. 1, str. 249, z późn. zm.).

Powyższe zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że:

1.

podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1 rozporządzenia;

2.

podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego;

3.

podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

4.

nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;

5.

podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych (§ 18 ust. 2 rozporządzenia).

Reasumując, podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy całkowicie skażony i następnie dokonujący jego odsprzedaży jest zobowiązany do spełnienia określonych warunków zawartych w wymienionych przepisach prawa podatkowego. Natomiast dokonując skażania alkoholu etylowego w Polsce, do skażania o którym mowa w rozporządzeniu Komisji nr 3199/93/WE, podmiot może użyć tylko substancji skażających zgłoszonych przez Polskę. Użycie przez podmiot do skażania alkoholu etylowego innych substancji skażających, niż wskazane przez Polskę spowoduje, iż alkohol ten nie będzie zwolniony od akcyzy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca objęcia przedmiotowych wyrobów szczególnym nadzorem podatkowym zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl