ITPP3/443-9/09/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-9/09/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu 22 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 stycznia 2009 r. oraz z dnia 9 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina ubiega o dofinansowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą "Budowa budynku świetlicy wiejskiej" ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Inwestycja polegała będzie na budowie budynku świetlicy wiejskiej. Budynek świetlicy zaprojektowano jako budynek parterowy bez podpiwniczenia, murowany z pustaków gazobetonowych, dach drewniany dwuspadowy o pokryciu z blachy, bez poddasza użytkowego. W budynku przewidziano pomieszczenia świetlicy, sali komputerowej, zaplecza kuchennego, WC dla kobiet i mężczyzn. Powierzchnia zabudowy budynku wynosi 171 m 2, powierzchnia użytkowa wynosi 149 m 2.

Wybudowany obiekt przeznaczony będzie dla mieszkańców miejscowości. Mieszkańcy będą mogli korzystać z budynku świetlicy nieodpłatnie, a ponadto w okresie 7 lat od otrzymania płatności ostatecznej od ARiMR w obiekcie nie będzie prowadzona działalność gospodarcza. W związku z tym nie będzie możliwości odliczenia podatku VAT od faktur, ponieważ inwestycja ta nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Gmina nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatku VAT w związku z tym nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT (od faktur za roboty budowlane) z tytułu realizacji inwestycji pn. "Budowa budynku świetlicy wiejskiej".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą "Budowa budynku świetlicy wiejskiej" współfinansowanego z PROW na lata 2007-2013, działanie 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując zadanie pn. "Budowa budynku świetlicy wiejskiej" nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT od faktur, ponieważ inwestycja ta nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wybudowaną świetlicę będzie udostępniał mieszkańcom nieodpłatnie oraz inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, wobec czego nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 z uwagi na fakt, iż wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl