ITPP3/443-84/14/JK - Określenie danych zawartych w informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, składanej na podstawie art. 21 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-84/14/JK Określenie danych zawartych w informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, składanej na podstawie art. 21 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 21 lutego 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie danych zawieranych w informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (INF-J (4)) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie danych zawieranych w informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (INF-J (4)).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności zajmuje się obrotem gazem płynnym i innymi węglowodorami gazowymi (LPG) o kodzie CN 2711 z wyjątkiem 2711 11, 2711 21, 2711 29 oraz nasyconymi węglowodorami alifatycznymi o kodzie CN 2901 10 (dalej: "gaz płynny"). Nabywa gaz płynny w kraju, wewnątrzwspólnotowo lub importuje. We wszystkich wymienionych przypadkach gaz płynny jest nabywany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i dostarczany do składów podatkowych Spółki na terenie całego kraju. Następnie, gaz płynny jest przechowywany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Spółka dostarcza przedmiotowy gaz płynny do swoich klientów głównie na cele napędowe (z akcyzą), jak i opałowe (zwolnienie z akcyzy). W mniejszym stopniu gaz jest także dostarczany na rzecz podmiotów wykorzystujących go na cele technologiczne, tj. w procesie produkcji, ale nie jako paliwo opałowe. Część gazu przechowywanego w składach podatkowych jest wykorzystywana do nalewu butli lub mieszana z innymi wyrobami w składzie podatkowym, (tekst jedn.: z wyrobami o innych kodach CN).

Na etapie nabycia przez Spółkę gazu płynnego i przechowywania go w składach podatkowych większość gazu nie ma określonego przeznaczenia (np. do napędu, na opał, czy na cele technologiczne). W związku z powyższym, w odniesieniu do większości gazu nabytego i przechowywanego w składach podatkowych Spółka nie jest w stanie określić przeznaczenia. Wnioskodawca realizuje dostawy gazu płynnego na rzecz podmiotów zużywających w zależności od zapotrzebowania. Przy czym, dostawy gazu płynnego realizowane są z tych samych zbiorników znajdujących się w składach podatkowych Spółki niezależnie od celu w jakim gaz zostanie zużyty przez jego nabywcę. Innymi słowy, z tych samych zbiorników napełniane są autocysterny dostarczające gaz zarówno na cele opałowe, napędowe, jak i technologiczne. Wynika to z faktu, że gaz płynny o tych samych właściwościach i składzie może być wykorzystywany na różne cele. Podczas przechowywania gazu w zbiornikach na terenie składów podatkowych Spółka nie ma więc możliwości ustalenia jaka jego część zostanie przeznaczona na cele opałowe, jaka na cele napędowe, a jaka na cele technologiczne. Dopiero w momencie realizacji zamówień złożonych przez konkretnych klientów (tekst jedn.: w momencie wyprowadzenia gazu ze składu podatkowego) Wnioskodawca określa przeznaczenie gazu płynnego. W przypadku, gdy w odniesieniu do dostaw gazu na cele opałowe spełnione są warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm. - dalej "ustawa"), gaz płynny korzysta ze zwolnienia od opodatkowania akcyzą, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy. Z kolei w odniesieniu do dostaw gazu płynnego na cele napędowe, Spółka nalicza i przekazuje na rachunek właściwego urzędu celnego należną akcyzę według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a odnośnik pierwszy, tj. 695,00 zł/I.000 kg.

Gaz płynny nabywany w kraju, wewnątrzwspólnotowo czy z importu oraz przechowywany w składach podatkowych Spółki objęty jest zabezpieczeniem akcyzowym. Przy czym, mimo iż w momencie nabycia gazu i przechowywania go w składach podatkowych Spółka nie może określić jego przeznaczenia, gaz płynny jest objęty zabezpieczeniem akcyzowym ustalonym według stawki właściwej dla napędowego przeznaczenia gazu (tekst jedn.: według stawki 695,00 zł/1.000 kg). Zastosowanie wyższej stawki akcyzy wynika z faktu, że przedmiotowy gaz płynny potencjalnie może zostać zużyty na cele napędowe. Wobec powyższego, gaz płynny nabywany przez Wnioskodawcę i przechowywany w Jego składach podatkowych z punktu widzenia zabezpieczenia akcyzowego traktowany jest jak gaz przeznaczony na cele napędowe.

W związku z prowadzeniem składów podatkowych, Wnioskodawca jest obowiązany do składania odpowiednich informacji na temat wyrobów akcyzowych (tekst jedn.: gazu) w składach podatkowych. Do października 2013 r. Spółka składała informację na temat gazu w składzie podatkowym na formularzu INF-J (3)"Informacja o gazie w składzie podatkowym". W związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 października 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. poz. 1278 - dalej "rozporządzenie"), Spółka ma wątpliwości co do rodzajów formularzy, które jest obowiązana składać od 1 listopada 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym we wniosku stanie faktycznym Spółka powinna wykazywać gaz płynny w składach podatkowych Spółki na formularzu INF-J (4), którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 października 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. poz. 1278).

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, w opisanym we wniosku stanie faktycznym Spółka powinna wykazywać gaz płynny w składach podatkowych Spółki na formularzu INF-J (4), którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 października 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. poz. 1278).

UZASADNIENIE stanowiska.

W myśl art. 21 ust. 6 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do 25. dnia następnego miesiąca po miesięcznym okresie rozliczeniowym, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacje o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, według ustalonego wzoru, zawierające dane, o których mowa w art. 53 ust. 5, tj. w szczególności: ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury; wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, zamieszczając objaśnienia co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji i informacji, informacje o terminach i miejscu ich składania, pouczenie podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, jak również zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy. Na podstawie wskazanej delegacji ustawowej, Minister Finansów wydaje rozporządzenie, w którym określa wzory odpowiednich formularzy.

Do dnia 31 października 2013 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 280, poz. 1647 - dalej "rozporządzenie z 2011 r."). W załączniku nr 21 do rozporządzenia z 2011 r. określono wzór formularza INF-J (3)"Informacja o gazie w składzie podatkowym" przeznaczonego do wykazywania gazu płynnego magazynowanego w składzie podatkowym bez względu na jego przeznaczenie. W związku z tym, do końca października 2013 r. nie budziło wątpliwości wykazywanie w poszczególnych pozycjach wskazanego formularza (np. zapas początkowy, ilość wyrobów akcyzowych przyjęta do składu, czy zapas końcowy) łącznej ilości gazu płynnego w składzie podatkowym (tekst jedn.: bez podziału na gaz przeznaczony na cele opałowe, napędowe, czy technologiczne).

Minister Finansów rozporządzeniem zmienił formularze informacji obowiązujących w zakresie podatku akcyzowego. Obecnie, wzór formularza INF-J określa załącznik nr 24 do rozporządzenia. Przy czym, tytuł formularza INF-J (4) obowiązującego od 1 listopada 2013 r. nie odnosi się już ogólnie do gazu w składzie podatkowym, lecz do gazu do napędu silników spalinowych w składzie podatkowym (obecnie formularz nosi nazwę "Informacja o gazie do napędu silników spalinowych w składzie podatkowym").

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo zmiany nazwy formularza, Spółka powinna wykazywać w formularzu INF-J (4) całość gazu płynnego w składzie podatkowym (bez względu na to, na jaki cel zostanie on przeznaczony, np. na cel opałowy, napędowy, technologiczny). W szczególności, Spółka powinna wykazywać w INF-J (4) zapas początkowy gazu płynnego, ilość gazu płynnego przyjętego do składu podatkowego, wydanego ze składu podatkowego oraz zapas końcowy.

Jak wskazano w stanie faktycznym niniejszego wniosku, gaz płynny przechowywany w składach podatkowych Wnioskodawcy może służyć różnym celom, np. opałowym, napędowym, czy technologicznym. W związku z powyższym, w momencie przechowywania gazu płynnego w składzie podatkowym Wnioskodawca nie jest w stanie określić, na jaki cel zostanie przeznaczony gaz płynny. Oznacza to, że Wnioskodawca, nie ma możliwości odrębnego wykazania gazu płynnego przechowywanego w składzie podatkowym w zależności od przeznaczenia. Zatem Spółka nie jest w stanie złożyć odrębnej informacji o gazie płynnym do napędu i na opał (np. na formularzu INF-J, w którym ujmuje się informację o paliwach opałowych w składzie podatkowym). Ponadto, należy wskazać, że żaden z formularzy stanowiących załącznik do rozporządzenia nie odnosi się bezpośrednio do wyrobów akcyzowych przeznaczonych na cele technologiczne, tj. wykorzystywanych w toku produkcji, ale nie na cele opałowe. Zatem odrębne wykazanie gazu przeznaczonego na cele technologiczne nie jest możliwe. Za stanowiskiem Wnioskodawcy przemawia także fakt, że niezależnie od przyszłego przeznaczenia gazu płynnego przechowywanego w składach podatkowych Spółki, jest on objęty zabezpieczeniem akcyzowym w kwocie ustalonej według stawki przewidzianej dla gazu do napędu (tekst jedn.: 695,00 zł/1.000 kg). Wynika to z faktu, że jak wyżej wskazano, gaz płynny potencjalnie może zostać zużyty do napędu silników spalinowych. W związku z tym, w celu zabezpieczenia zapłaty akcyzy w odpowiedniej wysokości, Spółka jest obowiązana do objęcia gazu płynnego zabezpieczeniem akcyzowym jak dla gazu do napędu. Zatem skoro z punktu widzenia zabezpieczenia akcyzowego gaz płynny przechowywany w składach podatkowych Spółki jest traktowany jako gaz do napędu, to prawidłowym jest wykazywanie go w formularzu INF-J (4)"Informacja o gazie do napędu silników spalinowych w składzie podatkowym". W takiej sytuacji, wykazanie gazu płynnego na innym formularzu niż INF-J (4) byłoby niespójne.

Ponadto, za stanowiskiem Spółki przemawia także fakt, że poszczególne pozycje formularza INF-J (4) pozostały niezmienione w stosunku do formularza INF-J (3) określonego przez rozporządzenie z 2011 r. Oznacza to, że obecnie obowiązujący formularz INF-J wymaga od podatnika podania takich samych informacji, jak ten obowiązujący na gruncie rozporządzenia z 2011 r.

W związku z powyższym, w opisanym we wniosku stanie faktycznym Spółka powinna wykazywać gaz płynny w składach podatkowych Spółki na formularzu INF-J (4), którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 października 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. poz. 1278).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 21 ust. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do 25. dnia następnego miesiąca po miesięcznym okresie rozliczeniowym, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacje o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, według ustalonego wzoru, zawierające dane, o których mowa w art. 53 ust. 5.

Zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:

1.

ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;

2.

wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

3.

określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.

Zatem ww. informację należy sporządzać na podstawie ewidencji prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy.

Wątpliwości Spółki, na tle opisu wniosku, dotyczą zakresu danych jakie jest zobowiązana wskazać w formularzu INF-J (4)"INFORMACJA O GAZIE DO NAPĘDU SILNIKÓW SPALINOWYCH W SKŁADZIE PODATKOWYM". W Jej ocenie powinna wykazywać całość gazu w składzie podatkowym #8722; bez względu na to, na jaki cel zostanie on przeznaczony, np. na cel opałowy, napędowy lub technologiczny.

Odnosząc się do stanowiska Spółki wskazać należy, że w obowiązującym do dnia 31 października 2013 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. Nr 280, poz. 1647, z późn. zm.), określono m.in. wzory informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (INF-A - INF-D, INF-F, INF-I-INF-K), o których mowa w art. 21 ust. 6 ustawy

Podmiot prowadzący skład podatkowy, który prowadził działalność w zakresie obrotu gazem był obowiązany do złożenia informacji (INF-J (3))"INFORMACJA O GAZIE W SKŁADZIE PODATKOWYM" #8722; zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 21.

Od dnia 1 listopada 2013 r. obowiązuje nowy wzór wymienionej informacji. Obecnie zgodnie z treścią załącznika nr 24 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 października 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. poz. 1278), ww. podmiot jest zobowiązany do składania informacji (INF-J (4))"INFORMACJA O GAZIE DO NAPĘDU SILNIKÓW SPALINOWYCH W SKŁADZIE PODATKOWYM".

Zatem dotychczasowa informacja o gazie w składzie podatkowym została zastąpiona informacją o gazie do napędu silników spalinowych w składzie podatkowym.

Wobec powyższego trafne jest stanowisko Spółki w tym zakresie, że powinna obecnie składać przedmiotową informację na formularzu INF-J (4).

Jednakże podkreślić należy, że zgodnie z brzmieniem nazwy informacji nastąpiła zmiana dotycząca zakresu informacji przekazywanych właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Obecnie podmiot prowadzący skład podatkowy, który prowadzi działalność w zakresie obrotu wyrobami gazowymi, na podstawie prowadzonej ewidencji jest zobowiązany do złożenia informacji wyłącznie w zakresie gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych, co jednoznacznie wynika z treści wzoru informacji INF-J (4).

Z uwagi na fakt, że tutejszy organ nie mógł zgodzić się ze stanowiskiem Spółki w pełnym zakresie, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl