ITPP3/443-81/12/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-81/12/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania zobowiązania podatkowego i wygaśnięcia obowiązku podatkowego ciążącego na Spółce przemieszczającej oleje smarowe w ramach Systemu EMCS PL - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie powstania zobowiązania podatkowego i wygaśnięcia obowiązku podatkowego ciążącego na Spółce przemieszczającej oleje smarowe w ramach Systemu EMCS PL.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka produkuje, magazynuje oraz sprzedaje m.in. oleje smarowe, klasyfikowane do następujących kodów CN 2710 19 81; 2710 19 83; 2710 19 85; 2710 19 87; 2710 19 91; 27101999. W ramach prowadzonej działalności, Spółka dokonuje przemieszczeń olejów smarowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do własnych składów podatkowych, bądź do składów podatkowych swoich kontrahentów. Przemieszczeń wyrobów akcyzowych Spółka dokonuje transportem kolejowym, samochodowym oraz rurociągami. Są to przemieszczenia krajowe, dostawy wewnątrzwspólnotowe oraz eksport.

Od 1 stycznia 2012 r. Spółka w przypadku dokonywania przemieszczeń olejów smarowych na terenie kraju jest zobligowana do stosowania Systemu Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL z użyciem elektronicznych komunikatów e-AD. W przypadku przemieszczeń olejów smarowych na terenie kraju, Spółka przesyła do Systemu projekt e-AD, następnie otrzymuje z Systemu e-AD sprawdzony pod względem kompletności i prawidłowości danych z nadanym numerem referencyjnym. Po otrzymaniu e-AD, Spółka dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z załączonym wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym. Procedura zawieszenia poboru akcyzy co do zasady zostaje zakończona (obowiązek podatkowy wygasa) w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych przez ich odbiorcę oraz otrzymania przez Spółkę z Systemu raportu odbioru. W przypadku gdy pojawiają się problemy z otrzymaniem raportu odbioru zdarza się, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zakończona manualnie przez pracowników urzędu celnego. Wówczas Spółka otrzymuje komunikat IE-905. Wnioskodawca wskazuje, iż w związku z technicznym skomplikowaniem systemu EMCS, Spółka ma wątpliwości związane z tym czy dokonanie przemieszczenia wyrobów akcyzowych z dopełnieniem wszystkich obowiązków związanych z wykorzystywaniem Systemu EMCS powoduje jednocześnie, iż Spółka nie narusza warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym, przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 905, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, w przypadku, gdy poszczególne obowiązki związane z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu zostają prawidłowo wykonane, a Wnioskodawca otrzymał raport odbioru albo dokument zastępujący raport odbioru - art. 41 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka spełniła obowiązki wynikające z przepisów wskazanej ustawy dotyczące warunków stosowania powyższej procedury, wobec czego obowiązek podatkowy wobec Spółki wygasa, a zobowiązanie podatkowe nie powstaje.

Zdaniem Spółki, powyższe wynika z faktu, iż instytucja procedury zawieszenia poboru akcyzy uregulowana w ustawie o podatku akcyzowym od momentu implementacji do polskiego systemu prawnego Systemu EMCS jest z nim ściśle skorelowana. Wykonywanie poszczególnych elementów (wysyłka projektu e-AD, odbiór e-AD, transport wyrobów z wydrukiem e-AD) związanych z prawidłowym przemieszczeniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu EMCS implikuje zgodność stosowania procedury zawieszenia z przepisami wskazanej ustawy.

W ocenie Spółki, w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, wskazano, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy akcyzowej i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b wskazanej ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju. Systemem jest, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy, krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24), czyli system EMCS. System EMCS (Excise Movement and Control System) został stworzony, w ramach projektu prowadzonego przez Komisję Europejską. System ma swoje umocowanie w przepisach wspólnotowych tj. w dyrektywie Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG oraz rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. System jest wykorzystywany do przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (bez zapłaconego podatku akcyzowego). EMCS posługuje się komunikatem elektronicznym e-AD, który zastępuje administracyjny dokument towarzyszący w formie papierowej.

Zdaniem Spółki, stosując procedurę zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych na terenie kraju, Wnioskodawca jest zobowiązany do spełnienia obowiązków wynikających z przepisów akcyzowych związanych z wykorzystaniem Systemu. Do obowiązków tych, a zarazem warunków stosowania procedury należą, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy akcyzowej: zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD; złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku, gdy Spółka spełni wskazane warunki to w stosunku do przemieszczanych wyrobów nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy (okoliczność ta ma miejsce z chwilą otrzymania przez Spółkę raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru - art. 41 ust. 5 pkt 1 ustawy akcyzowej, tj. w tym przypadku komunikatu IE 905, w sytuacji gdy konieczne jest manualne zamknięcie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka wskazuje, iż przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wiąże się również z koniecznością wypełnienia obowiązków związanych z implementacją Systemu, które stanowią jednocześnie warunki procedury. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po przesłaniu przez Spółkę do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie - art. 41a ust. 3 pkt 1 ustawy. Przed dokonaniem wysyłki, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, gdy projekt e-AD zawiera prawidłowe i kompletne dane, w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny, a następnie dokument ten jest automatycznie przesyłany do Spółki oraz do podmiotu odbierającego. Jeżeli projekt e-AD zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu wysyłającego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach - art. 41b ust. 2 ustawy. Z chwilą zweryfikowania projektu e-AD, przed przesłaniem e-AD do Spółki, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy wynikającą z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych albo następuje automatyczne odnotowanie objęcia wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym. Zgodnie z art. 41a ust. 5 ustawy, Spółka dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z załączonym wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD. Po przemieszczeniu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego oraz do Spółki w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Zgodnie z art. 41e ust. 4 ustawy, jeżeli projekt raportu odbioru zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu odbierającego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach. Na podstawie art. 41e ust. 7 ustawy, w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym. W przypadku braku raportu odbioru, zamknięcie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do danego przemieszczenia jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać. W takiej sytuacji, organ celny generuje w systemie komunikat IE 905, potwierdzający zakończenie przemieszczenia.

W ocenie Spółki, całokształt przywołanych regulacji oraz przebieg stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu EMCS w przypadku Spółki prowadzi do wniosku, że jeśli obowiązki związane z jego stosowaniem są prawidłowo wykonane, nie dochodzi do naruszenia warunków powyższej procedury, wobec czego wobec Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wygaśnie po otrzymaniu raportu odbioru - komunikatu IE 818 bądź komunikatu IE 905.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwana ustawą, "System" to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15-15a ustawy, e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Z kolei, dokument zastępujący e-AD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD.

Raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu stanowiący dowód, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone. Dokument zastępujący raport odbioru to dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zostało zakończone, stosowany, gdy System jest niedostępny - art. 2 ust. 1 pkt 27-28 ustawy.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy miedzy innymi ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju - art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania. zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD - art. 41 ust. 4 ustawy.

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu - w części objętej potwierdzeniem - art. 41 ust. 5 ustawy.

Podmiot prowadzący skład podatkowy i zarejestrowany wysyłający są obowiązani do prowadzenia ewidencji dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać dane dotyczące dokumentów handlowych, w szczególności w zakresie podmiotów i wyrobów akcyzowych, których te dokumenty dotyczą. Ewidencja powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona - art. 41 ust. 10-13 ustawy.

Artykuł 41a ust. 3 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

1.

przesłaniu przez podmiot wysyłający do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo

2.

sporządzeniu przez podmiot wysyłający dokumentu zastępującego e-AD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 41a ust. 5 ustawy, odbywa się z załączonym:

1.

wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD związanemu z przemieszczaniem danych wyrobów akcyzowych, albo

2.

dokumentem zastępującym e-AD.

Z chwilą zweryfikowania projektu e-AD, przed przesłaniem e-AD zgodnie z art. 41b ust. 1, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy wynikającą z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych albo następuje automatyczne odnotowanie objęcia wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym - art. 41a ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 41b ust. 1 ustawy, jeżeli projekt e-AD zawiera prawidłowe i kompletne dane, w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny, a następnie dokument ten jest automatycznie przesyłany do podmiotu wysyłającego oraz do:

1.

podmiotu odbierającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, albo

2.

właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu odbierającego, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu dokonywanego przez urząd celny wyprowadzenia znajdujący się w państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Jeżeli projekt e-AD zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu wysyłającego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach - art. 41b ust. 2 ustawy.

W myśl art. 41e ust. 3 ustawy, jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego oraz do:

1.

podmiotu wysyłającego, w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, albo

2.

właściwych władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej podmiotu wysyłającego, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Jeżeli projekt raportu odbioru albo projekt raportu wywozu sporządzony przez właściwego naczelnika urzędu celnego zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, do podmiotu odbierającego albo do właściwego naczelnika urzędu celnego jest automatycznie wysyłana z Systemu informacja o błędach - art. 41e ust. 4 ustawy.

W momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru lub raportu wywozu następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym - art. 41e ust. 7 ustawy.

W przypadku braku raportu odbioru albo gdy raport odbioru potwierdza dostarczenie tylko części przemieszczanych wyrobów akcyzowych do podmiotu odbierającego, odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, albo odnotowanie zwolnienia wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu celnego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasło lub że nie może już ono powstać - art. 41e ust. 8 ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka produkuje, magazynuje oraz sprzedaje oleje smarowe, klasyfikowane do kodów CN 2710 19 81; 2710 19 83; 2710 19 85; 2710 19 87; 2710 19 91; 2710 19 99. W ramach prowadzonej działalności, Spółka dokonuje przemieszczeń olejów smarowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do własnych składów podatkowych, bądź do składów podatkowych kontrahentów. Od 1 stycznia 2012 r. Spółka w przypadku dokonywania przemieszczeń olejów smarowych na terenie kraju stosuje System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS PL z użyciem e-AD.

Wątpliwości Spółki dotyczą faktu, czy przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu EMCS, a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 905 oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy ciążący na Wnioskodawcy wygaśnie.

W ocenie Spółki, w przypadku, gdy obowiązki związane z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu zostają prawidłowo wykonane, Wnioskodawca otrzyma raport odbioru albo dokument zastępujący raport odbioru - art. 41 ust. 5 pkt 1 ustawy, oznacza, iż Spółka spełniła obowiązki wynikające z przepisów ustawy dotyczące warunków stosowania powyższej procedury, wobec czego obowiązek podatkowy wobec Spółki wygasa, a zobowiązanie podatkowe nie powstaje.

Mając na uwadze opis zdarzenia przedstawiony we wniosku oraz powołane regulacje z zakresu podatku akcyzowego stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Stwierdzić bowiem należy, iż w ocenie Spółki, w każdym przypadku, czynność otrzymania przez Wnioskodawcę raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raportu odbioru powoduje, że zobowiązanie podatkowe związane z wysyłką wyrobów akcyzowych nie powstaje i wygasa wobec Spółki ciążący na niej obowiązek podatkowy. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, fakt prawidłowego wykonania czynności związanych z obrotem dokumentem e-AD w Systemie powoduje uwolnienie się przez Spółkę z mogącego powstać zobowiązania podatkowego związanego ze stosowaniem stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w toku przemieszczania olejów smarowych.

Wyjaśnić należy, że w przypadku olejów smarowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie elektronicznego administracyjnego dokumentu (e-AD) i stwierdzonych przez odbiorcę różnic w ilościach tych wyrobów brak jest podstaw do uznania, iż zastosowanie będzie miał przepis art. 41 ust. 5 pkt 1 ustawy. Z treści tego przepisu jednoznacznie bowiem wynika, iż stanowi on podstawę wygaśnięcia obowiązku podatkowego jedynie w stosunku do tej ilości wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, która została odebrana przez odbiorcę.

W raporcie odbioru podmiot odbierający - skład podatkowy Spółki lub skład podatkowy kontrahenta - ma obowiązek wpisania wyniku tego odbioru poprzez użycie odpowiedniego kodu, który może być następujący: "odbiór bez zastrzeżeń" w przypadku, gdy ilość wyrobów odebranych jest taka sama jak ilość wyrobów wysłanych lub "odbiór z zastrzeżeniami", gdy wyroby odbierane są z ubytkami (niedoborami) lub nadwyżkami.

Zobowiązanie podatkowe ciążące na wysyłającym - Wnioskodawcy - nie powstaje, a obowiązek podatkowy powstały w związku z wykonaniem jednej z czynności określonych w art. 8 ust. 1 ustawy wygasa wyłącznie w stosunku do ilości wyrobów akcyzowych objętej potwierdzeniem odbioru dokonanym przez odbiorcę. W związku z powyższym, w stosunku do ilości wyrobów akcyzowych, której odbioru odbiorca (kontrahent) na e-AD nie potwierdził, następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. w związku z nieotrzymaniem przez wysyłającego - Wnioskodawcę, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki wyrobów akcyzowych, odpowiednio: raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju - następnego dnia po upływie tego terminu. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkuje obowiązkiem zapłaty należnej akcyzy od ilości wyrobów stanowiącej różnicę między ilością wskazaną na e-AD przez wysyłającego - Spółkę - a ilością potwierdzoną na e-AD, jako odebraną przez odbiorcę (kontrahenta).

Zatem, mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że nie każdym przypadku, fakt otrzymania komunikatów IE 818 lub IE 905, powoduje, iż wobec Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie.

Faktyczne wygaśnięcie obowiązku podatkowego nastąpi bowiem, gdy w raporcie odbioru podmiot odbierający - kontrahent Spółki - jako wynik tego odbioru dokona wpisu "odbiór bez zastrzeżeń", w przypadku, gdy ilość wyrobów odebranych jest taka sama jak ilość wyrobów wysłanych. Z kolei, gdy podmiot ten wskaże w raporcie odbioru "odbiór z zastrzeżeniami", gdy wyroby odbierane są z ubytkami (niedoborami) Wnioskodawca posiada wówczas obowiązek rozliczenia różnicy - tej części wyrobów, które nie zostały dostarczone - na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl