ITPP3/443-80/12/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-80/12/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez Wnioskodawcę jako zakład energochłonny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez Wnioskodawcę jako zakład energochłonny.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. prowadzi działalność obejmującą zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej wynikającej z ustawy o samorządzie terytorialnym w szczególności w zakresie gospodarki mieszkaniowej, gospodarki cieplnej, gospodarki wodno-ściekowej, prowadzenia eksploatacji wysypiska odpadów stałych itp. Działalność Spółki prowadzona jest w oparciu o wydzielone działy organizacyjne m.in. dział Gospodarki Wodno-ściekowej, dział Gospodarki Cieplnej, dział Gospodarki Komunalnej, dział Gospodarki Mieszkaniowej. Obok działów technicznych w Spółce funkcjonuje Dział Finansowo - Księgowy i Biuro Zarządu Spółki. Dział Gospodarki Cieplnej w Spółce prowadzi na terenie miasta i gminy gospodarkę cieplną świadczoną dla mieszkańców. W skład przedsiębiorstwa wchodzą trzy kotłownie główne z których jedna opalana jest węglem oraz lokalne kotłownie opalane węglem w 4 budynkach.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwość zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, w tym interpretacji przepisów odnoszących się do procentowego udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej oraz kryterium wyodrębnienia zakładu energochłonnego w strukturze organizacyjnej Spółki.

Spółka wskazuje, iż odnosząc się do pierwszej części definicji zakładu energochłonnego, że procentowy udział zakupu węgla w przychodach przedsiębiorstw ogółem wynosi 6,35%, natomiast w przychodach Działu Gospodarki Cieplnej 26,52%. Wnioskodawca wskazał także, iż księgowość prowadzona przez Dział Finansowo - Księgowy dla całej Spółki, jest prowadzona z wyodrębnieniem poszczególnych działów, w tym także Działu Gospodarki Cieplnej.

Wnioskodawca wskazuje, że ustawodawca wymieniając cechy zakładu energochłonnego posługuje się stwierdzeniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo, co zdaniem Spółki, prowadzi do wniosku, iż pierwsza część przepisu i ustalony w niej współczynnik również odnosi się do konkretnej części przedsiębiorstwa i nie należy odnosić go do całości przychodu osiąganego przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy udział zakupów węglowych w wartości produkcji sprzedanej należy odnosić do całości przychodu jaki Spółka osiągnęła w oznaczonym w ustawie okresie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy dopuszczalna jest możliwość ograniczenia tego współczynnika tylko do Działu Gospodarki Cieplnej jako wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo zespołu składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, traktowanego jako zakład energochłonny. Czy księgowość prowadzona przez Dział Finansowo - Księgowy dla całej Spółki, jednakże z wyodrębnieniem poszczególnych działów, w tym także dla Działu Gospodarki Cieplnej, jest wystarczającą przesłanką dla uznania odrębności finansowej zakładu energochłonnego. Jakie warunki powinny być spełnione dla uznania odrębności finansowej podmiotu, aby można uznać go za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, w przypadku odniesienia współczynnika przewidzianego w art. 31a ust. 10 ustawy, wyłącznie do przychodów Działu Gospodarki Cieplnej traktowanego jako zakład energochłonny należy uznać, że przesłanka została spełniona, pozwalając na zwolnienie od podatku akcyzowego.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, odnosząc się do kwestii wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego Działu Gospodarki Cieplnej, że dział ten jest wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

* węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,

* węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,

* koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Ponadto, zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26"produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl ust. 10 cytowanego artykułu, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia określonego w art. 31a ust. 2 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka w oparciu o wydzielony dział organizacyjny - Dział Gospodarki Cieplnej - prowadzi na terenie miasta i gminy gospodarkę cieplną świadczoną dla mieszkańców. W skład przedsiębiorstwa wchodzą trzy główne kotłownie z których jedna opalana jest węglem oraz lokalne kotłownie w 4 budynkach opalane węglem. Procentowy udział zakupu węgla w przychodach przedsiębiorstwa ogółem wynosi 6,35%, natomiast w przychodach Działu Gospodarki Cieplnej - 26,52%. Spółka wskazuje, iż Dział Gospodarki Cieplnej jest wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych spełniający wymogi przewidziane w art. 31a ust. 10 ustawy.

W ocenie Spółki, w przypadku odniesienia współczynnika wskazanego w art. 31a ust. 10 ustawy, wyłącznie do przychodów Działu Gospodarki Cieplnej traktowanego jako zakład energochłonny należy uznać, że przesłanka została spełniona, pozwalając na zwolnienie od podatku akcyzowego.

Zwolnienia związane z przeznaczeniem wyrobów węglowych wymienione w art. 31a ust. 2 ustawy, obejmują wszystkie obligatoryjne i fakultatywne zwolnienia przewidziane w dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Zwolnieniu zatem, ze względu na przeznaczenie wyrobów węglowych podlega jego zużycie do: produkcji energii elektrycznej, produkcji wyrobów energetycznych, do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie, w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej, przez zakłady energochłonne do ogrzewania.

Przyjęto przy tym, iż zakładami energochłonnymi są podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Spółka jest podmiotem, który może korzystać ze zwolnienia od akcyzy zużywając wyroby węglowe jako zakład energochłonny - art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy. Powyższe wynika z faktu, iż Spółka posiada w ramach swojej struktury Dział Gospodarki Cieplnej, który - w jej ocenie - jest wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych polegających na świadczeniu usług dostaw energii cieplnej.

Warunkiem zwolnienia od akcyzy, w związku ze zużywaniem przez Spółkę, jako zakład energochłonny, przedmiotowych wyrobów do celów opałowych, będzie prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych - art. 31a ust. 4-7 ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że jeżeli Spółka użyje dostarczonych wyrobów węglowych do innych celów niż zgodne z przeznaczeniem, dokona w ten sposób czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy. Przy czym za takie użycie uważa się także naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych. Zatem, użycie wyrobów węglowych do celu uprawniającego do zwolnienia ze względu na przeznaczenie z równoczesnym niedopełnieniem przez Spółkę obowiązku prowadzenia wymaganej ewidencji, będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl