ITPP3/443-8/14/MD - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-8/14/MD Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 marca 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2014 r. złożono ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 marca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie... (dalej Stowarzyszenie) posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173). Stowarzyszenie powstało na bazie Koła... (założonego w 1996 r.), podlegającego pod Towarzystwo.... Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego i prężnie działa jako grupa wolontariuszy. Aktualnie zrzesza 105 członków, a liczba ta nadal rośnie. Grupa odczuwa potrzebę współdziałania i pomocy oraz wsparcia potrzebującym. W zajmowanym lokalu odbywają się spotkania integracyjne i ćwiczenia rehabilitacyjne, w których tygodniowo uczestniczy ok. 100 osób.

Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem planowanym przez Stowarzyszenie, które nie otrzyma z tytułu realizacji projektów żadnych profitów.

Środki pozyskane w ramach pomocy nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.). Wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego. Projekt jest w toku realizacji.

Członkowie silnie wskazywali na potrzebę aktywizacji, zwiększenia aktywności osób niepełnosprawnych, w związku z tym powstał projekt pn. "...". Realizacja projektu spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. Stowarzyszenie przystało na taką pełną zaangażowania postawę mieszkańców i postanowiło zorganizować drugą edycję wyjazdu szkoleniowego, który za główny cel stawia sobie szeroko pojętą aktywizację. W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie planuje wiosną 2014 r. 3-dniowy (dwie doby) wyjazd do M., równie malowniczego miejsca posiadającego bazę umożliwiającą przeprowadzenie szkolenia, idealnych do planowanego zwiedzania okolic, do wypoczynku i integracji osób uczestniczących. Wyjazd planowany jest dla 50 osób, które wykazują silną potrzebę aktywizacji i pobudzenia do działania.

Plan wyjazdu obejmuje: przyjazd do M., odpoczynek, zakwaterowanie, odbycie szkolenia, posiłek integracyjny, nocleg, posiłek, żeglugę, poznanie osób, spotkania, nocleg, posiłek, powrót do domu. Realizacja projektu obejmuje nie tylko sam wyjazd, ale również organizację przed (zapewnienie biletów, noclegu).

W ramach planowanych kosztów wyjazdu Stowarzyszenie przewiduje:

* opłacenie autokaru, który jest najlepszym środkiem transportu w związku z większą ilością - uczestników wycieczki;

* zapewnienie noclegu w zajeździe L., przystosowanym do przyjmowania osób niepełnosprawnych;

* wykupienie pakietu posiłków dla całej grupy na czas wyjazdu;

* odbycie szkolenia dla wszystkich uczestników w zakresu poprawienia kontaktów społecznych, łamania barier międzyludzkich, poszerzania wiedzy.

W związku z ideą zwiększenia atrakcyjności wyjazdu oraz utrwalenia wiadomości przedstawianych na szkoleniu, Stowarzyszenie zorganizuje wśród uczestników wycieczki konkurs wiedzy z zakresu przebytego szkolenia. Będzie to idealna okazja do powtórzenia istotnych informacji, pogłębienia przekazu oraz oddziaływania szkolenia, a także utrwalenia wiedzy i zaangażowania osób niepełnosprawnych we wspólną zabawę. W celu organizacji konkursu Stowarzyszenie planuje nabycie nagród (skromnych upominków dla uczestników), które stanowić będą gratyfikację oraz uświetnią konkurs.

Na czas realizacji projektu (2 miesiące) Stowarzyszenie planuje zatrudnienie księgowej, której praca umożliwi sprawne i efektywne rozliczenie projektu, rozsądne rozdysponowanie środków na realizację projektu, zapewni porządek w dokumentach oraz jej solidne prowadzenie. Całość projektu nie będzie generowała dochodu (udział w wyjeździe będzie bezpłatny).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z ww. zakupami w ramach realizacji zadania w ramach osi 4 leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów".

Zdaniem Stowarzyszenia (nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT), skoro realizacja projektu pn. "...", objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną to Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem (nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. powyższe kwestie reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę powyższy opis oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, skoro towary lub usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie służą i będą służyły - jak wynika z wniosku - do wykonywania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT). W konsekwencji nie ma ono możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanego zadania.

Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., ani w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl