ITPP3/443-78/09/JK - Zwolnienie od podatku akcyzowego olejów przekładniowych do skrzyń biegów oraz olejów do wspomagania układów kierowniczych stosowanych w autobusach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-78/09/JK Zwolnienie od podatku akcyzowego olejów przekładniowych do skrzyń biegów oraz olejów do wspomagania układów kierowniczych stosowanych w autobusach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 10 kwietnia 2009 r.) uzupełnione i zmienione pismem z dnia 19 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy kupowanych olejów przekładniowych do skrzyń biegów oraz oleje do wspomagania układów kierowniczych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 71-83 i kodów CN 2710 19 87-99 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy kupowanych olejów przekładniowych do skrzyń biegów oraz oleje do wspomagania układów kierowniczych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 71-83 i kodów CN 2710 19 87-99.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

"K" zamierza kupować oleje przekładniowe do skrzyni biegów (mechanicznych i automatycznych) klasyfikowane do kodu CN 2710 19 87 oraz oleje do wspomagania układów kierowniczych w autobusach komunikacji klasyfikowane do kodu CN 2710 19 83. Wnioskodawca nabywać będzie oleje od kontrahenta będącego obecnie w fazie rejestracji, który otrzyma zezwolenie na działanie jako podmiot pośredniczący lub skład podatkowy. Zakupione oleje smarowe zostaną przeznaczone do celów smarowych tj. smarowania kół zębatych, wałków i innych elementów znajdujących się w skrzyniach biegów i układach kierowniczych pojazdów. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podmiot zużywający i będzie prowadził ewidencję wymienionych olejów i smarów. Zainteresowany wskazuje, iż zgodnie z przepisem § 10 ust. 2 cytowanego rozporządzenia zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 27101971-83 i 27101987-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W związku z powyższym zadano we wniosku następujące pytanie.

Czy w świetle obecnych przepisów kupowane przez "K" oleje przekładniowe do skrzyń biegów (mechanicznych i automatycznych) oraz oleje do wspomagania układów kierowniczych w autobusach podlegają zwolnieniu od akcyzy zgodnie z § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego...

Stanowisko Wnioskodawcy.

Spółka uważa, że jako podmiot zużywający ma prawo do zwolnienia od akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), dalej zwana ustawą, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

W myśl przepisów art. 32 ust. 3 zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza kupować oleje smarowe przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, klasyfikowane do kodów CN 2710 19 83 i CN 2710 19 87.

Zatem są to wyroby mieszące się w ramach wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Przedstawione we wniosku zdarzenie mieści się również w ramach przypadków określonych w art. 32 ust. 3 ustawy, w których stosuje się zwolnienie od akcyzy. Zatem przedmiotowe zwolnienie przysługuje w przypadkach dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, jak również w przypadku dostarczenia olejów smarowych od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego. Z treści wniosku wynika również, iż Wnioskodawca jako podmiot zużywający wypełnia warunki zwolnienia przewidziane dla podmiotu zużywającego i określone w przepisach art. 32 ust. 5-13 ustawy, czyli będzie prowadził ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz jest już podmiotem, który złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego jako podmiot prowadzący działalność w zakresie wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl