ITPP3/443-77/14/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-77/14/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 19 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (osoba fizyczna) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

* 55.20.Z - Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zamieszkania;

* 55.30.Z - Pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe;

* 77.21.Z - Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;

* 77.34.Z - Wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego;

* 93.29.Z - Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego, bo nie przekracza "limitu obrotów". W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4. Leader, 4.1/413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (Małe Projekty)", Wnioskodawca będzie realizował projekt: "...". Głównym celem ww. operacji jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu oraz promowanie lokalnych walorów środowiska naturalnego okolic M. Kolejnym celem jest podniesienie jakości życia i promocja aktywnego wypoczynku wśród lokalnej społeczności.

Niezbędnym elementem operacji będzie wytyczenie trasy narciarskiej w M., która umożliwi uprawianie nowej na tym terenie dyscypliny sportu, tj. narciarstwa biegowego. Dodatkowo w ramach projektu nabyte zostaną narty biegowe w celu doposażenia posiadanej przez Wnioskodawcę wypożyczalni sprzętu sportowego. Zadania, które zostaną wykonane w ramach projektu to:

1.

zakup 10 kompletów nart biegowych;

2.

zakup 20 tabliczek do oznaczenia trasy narciarskiej;

3.

zakup 20 słupków drewnianych do umieszczenia oznakowania trasy narciarskiej.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane w celach zarobkowych. W zestawieniu rzeczowo-finansowym jako koszty kwalifikowane będą ujęte kwoty brutto z faktur dotyczących ww. zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy Unii Europejskiej. Wynika z tego, że VAT uznano również jako koszt kwalifikowany. W chwili dokonywania zakupów Wnioskodawca nie będzie "płatnikiem" VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest odzyskanie podatku naliczonego dotyczącego zakupów, które dokonane będą w związku z realizacją projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego dotyczącego zakupów, które dokonane będą w związku z realizacją projektu: "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przepisy rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656), regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupy, które będą dokonywane przez Wnioskodawcę - jako podatnika zwolnionego podmiotowo - nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą. Ponadto Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Należy przy tym zastrzec, że powyższa kwalifikacja prawnopodatkowa pozostanie aktualna, jeżeli Wnioskodawca nie zrezygnuje ze zwolnienia właściwego dla drobnych przedsiębiorców, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl