ITPP3/443-74/11/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-74/11/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu społecznego polegającego na przeprowadzeniu badań rynkowych dotyczących konsumpcji ryb - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu społecznego polegającego na przeprowadzeniu badań rynkowych dotyczących konsumpcji ryb.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie projektu społecznego, dofinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Rybackiego (dalej EFR), który polegać będzie na przeprowadzeniu badań rynkowych dotyczących konsumpcji ryb.

Zgodnie z zasadami udzielania wsparcia w ramach EFR istnieje możliwość zaliczenia jako kosztu kwalifikowanego również podatku VAT od poniesionych kosztów, pod warunkiem, że podatek ten jest ostatecznie ponoszony przez Wnioskodawcę i nie istnieje możliwość jego zwrotu. Stowarzyszenie jest aktywnym podatnikiem VAT, gdyż poza działalnością statutową prowadzi działalność gospodarczą. Wśród celów statutowych Stowarzyszenia wskazane są "Badania Rynku i Opinii Publicznej" (PKD 74.13.Z), a planowany projekt ma na celu realizację tego celu.

Realizując projekt badań rynkowych, Stowarzyszenie ponosić będzie koszty zadania (usługi obce), nie uzyskując z tego tytułu żadnych przychodów (tzn. nie prowadząc w związku z tym żadnej sprzedaży opodatkowanej). Jednocześnie Stowarzyszenie wystąpiło do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z wnioskiem o dofinansowanie tego projektu, które może obejmować 100% kosztów kwalifikowanych. Dofinansowanie realizowane jest na zasadzie refundacji poniesionych kosztów, na podstawie wniosku o płatność i faktur poświadczających poniesione koszty (Stowarzyszenie nie wystawia na rzecz Agencji żadnego dokumentu mającego charakter księgowy).

Zdaniem Stowarzyszenia w omawianym przypadku istnieje możliwość zaliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego, ponieważ Stowarzyszenie nie ma żadnej możliwości jego odzyskania. Przepisy stanowiące o zasadach kwalifikowalności wydatków w ramach PO RYBY odsyłają do art. 55 ust. 5a Rozporządzenia Rady WE 1198/2006 z 27 lipca 2006 (Dz. U. UE 15.8.2006 L 223/1). Wspomniany przepis mówi o generalnej zasadzie niekwalifikowalności podatku VAT z nielicznymi wyjątkami: Art. 55.5. "Następujące wydatki nie kwalifikują się do uzyskania wsparcia z EFR: a) podatek od wartości dodanej, oprócz podatku od wartości dodanej niepodlegającego zwrotowi, jeżeli jest on rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez innego beneficjenta niż osoba nie będąca podatnikiem określona w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (1); (...)."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy według polskiego ustawodawstwa podatek VAT naliczony z faktur dotyczących nabycia usług dotyczących planowanych badań rynkowych, może być potraktowany jako podatek od wartości dodanej niepodlegający zwrotowi. Czy istnieje jakakolwiek możliwość, aby podatnik (organizator badania rynkowego) miał prawo otrzymać zwrot podatku naliczonego od zakupu usług badania rynku oraz pozostałych usług dotyczących projektu. Czy w tej konkretnej sytuacji, podatek VAT naliczony jest podatkiem o którym mowa w art. 55 pkt 5a Rozporządzenia Rady (WE) NR 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego czyli:" (...)podatek od wartości dodanej niepodlegający zwrotowi, jeżeli jest on rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez beneficjenta (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanej sytuacji nie istnieje żadna możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług dotyczących badań rynkowych i innych usług obcych, gdyż nie są one związane z żadną sprzedażą opodatkowaną. Ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje w tej sytuacji żadnych wyłączeń. Podatek naliczony VAT może więc być uznany za podatek od wartości dodanej niepodlegający zwrotowi oraz rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez beneficjenta (zgodnie z art. 55 pkt 5a Rozporządzenia Rady (WE) NR 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie w oparciu o realizowany projekt nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów i nie będzie prowadzić w związku z nim sprzedaży opodatkowanej, a zatem nie istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług dotyczących badań rynkowych i innych usług obcych.

Zatem w związku z faktem, iż realizowana inwestycja nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

Końcowo wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl