ITPP3/443-73/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-73/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 27 kwietnia 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w związku z realizacją działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania - nabywanie umiejętności i aktywizacja - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku w związku z realizacją działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania - nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie 431 - Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, na zadanie dotyczące nabywania umiejętności i aktywizacji. W ramach realizacji tego zadania Fundacja nieodpłatnie przeprowadzi szkolenia, wydrukuje materiały promocyjno - reklamowe, zorganizuje imprezy integracyjne i kulturalne dla mieszkańców regionu, a także zakupi sprzęt, wyposażenie oraz materiały biurowe niezbędne do funkcjonowania biura LGD. Fundacja z tytułu realizacji przedmiotowego zadania nie uzyska żadnych przychodów, natomiast poniesie wszelkie koszty z nim związane. Fundacja nie jest "płatnikiem" podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji "płatników" tego podatku. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co - zdaniem Zainteresowanego - skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach związanych z realizacją zadania. Fundacja wskazuje także, iż pozyskane środki finansowe nie pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej wskazanej w przepisach § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 72, poz. 392).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy, w przypadku realizacji przedmiotowego zadania, poniesiony przez Fundację koszt podatku od towarów i usług będzie mógł zostać w jakikolwiek sposób przez nią odliczony lub jej zwrócony.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w przedmiotowej sprawie, w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z kolei, w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Zainteresowany nie będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza realizować projekt dotyczący funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania - nabywanie umiejętności i aktywizacja. W ramach realizacji tego zadania Fundacja zamierza nieodpłatnie przeprowadzić szkolenia, wydrukować materiały promocyjno - reklamowe, zorganizować imprezy integracyjne i kulturalne dla mieszkańców regionu, a także zakupić sprzęt, wyposażenie oraz materiały biurowe niezbędne do funkcjonowania biura LGD. W związku z realizacją przedmiotowego zadania Wnioskodawca nie uzyska żadnych przychodów, z kolei poniesie koszty z nim związane. Fundacja informuje także, iż pozyskane środki finansowe nie pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej wskazanej w przepisach § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Fundacji, w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem możliwości do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dotyczących realizacji opisanego projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Fundacja również nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto, w opisanej sytuacji Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot podatku, gdyż dofinansowanie na realizację opisanego projektu nie stanowi środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej zdefiniowanych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl