ITPP3/443-7/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-7/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "Modernizacji i wyposażenia..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "Modernizacji i wyposażenia...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto zamierza zrealizować projekt pod nazwą "Modernizacja i wyposażenie...". Przedmiotem projektu jest modernizacja pracowni zawodowych w Zespole Szkół jednostce budżetowej miasta. Projekt stanowi realizację planu unowocześnienia placówek edukacyjnych i przewiduje utworzenie następujących pracowni wraz z wyposażeniem: pracowni samochodowej, pracowni logistyki, pracowni komputerowej (projektowania komputerowego), pracowni elektrotechniki i mechatroniki. Pomieszczenia przeznaczone do modernizacji znajdują się w budynku Zespołu Szkół. Do przebudowy i remontu wyznaczono sale lekcyjne nr: 8, 9, 10, 211, 316 i 317. W celu utworzenia nowej pracowni samochodowej planuje się zmodernizować istniejące pracownie, znajdujące się w gabinecie nr 8 oraz gabinecie nr 9. W obu gabinetach znajdują się zaplecza wydzielone od reszty sali ścianką działową. W projekcie przewidziano zlikwidowanie jednego zaplecza w celu zwiększenia powierzchni użytkowej. Zgodnie z projektem modernizacji gabinet nr 8 został przeznaczony na salę wykładową a w sali nr 9 przewidziano pracownię do ćwiczeń. Pomiędzy salami znajduje się zaplecze do wyłącznego użytku nauczycieli. Natomiast, w celu utworzenia nowej pracowni logistyki planuje się zmodernizować istniejącą pracownię, znajdującą się w gabinecie nr 10. Do gabinetu przynależy zaplecze oddzielone od reszty sali ścianką działową. Pomieszczenie posiada wejście z korytarza oraz drzwi do gabinetów po obu jego stronach. Zgodnie z projektem modernizacji gabinet nr 10 został przeznaczony na salę wykładową, a zaplecze pozostawiono jako salę przechodnią do wyłącznego użytku nauczycieli. Z kolei, w celu utworzenia nowej pracowni komputerowej planuje się zmodernizować istniejącą pracownię, znajdującą się w gabinecie nr 211. W gabinecie znajduje się zaplecze wydzielone od reszty sali ścianą działową. Pomieszczenie posiada jedyne wejście z sali 211. Zgodnie z projektem modernizacji gabinet nr 211 został przeznaczony na pracownię komputerową. Zaplecze częściowo pozostawiono do użytku dla nauczycieli, a w dalszej części przewidziano serwerownię oraz urządzenia do obsługi sieci teleinformatycznej. W celu utworzenia nowej pracowni mechatroniki i elektroniki planuje się zmodernizować istniejące pracownie, znajdujące się w gabinetach nr 316 oraz gabinet nr 317. W obu gabinetach znajdują się zaplecza wydzielone od reszty sali ścianką działową. W projekcie przewidziano zlikwidowanie jednego zaplecza w celu zwiększenia powierzchni użytkowej. Zgodnie z projektem modernizacji gabinet nr 316 został przeznaczony na salę wykładową, a w sali nr 317 przewidziano pracownię do ćwiczeń. Pomiędzy salami znajduje się zaplecze (sala przechodnia) do użytku dla nauczycieli. Projekt dotyczy także modernizacji instalacji CO oraz modernizacji instalacji elektrycznej i teletechnicznej.

Po zakończeniu realizacji ww. inwestycji Gmina będzie właścicielem zakupionego w ramach projektu sprzętu komputerowego z oprogramowaniem oraz robót budowlanych. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach programu operacyjnego 2007-2013, co do zasady projekt realizowany w ramach wskazanego programu operacyjnego musi zachować trwałość przez okres pięciu lat od daty zakończenia realizacji inwestycji, określonej w umowie o dofinansowanie projektu oraz nie może zostać poddany znaczącej modyfikacji, mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu.

Wnioskodawca wskazuje, iż powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek Gminy, a realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi. Gmina nie będzie także uzyskiwała zysku lub korzyści (profitów) związanych z wykorzystaniem uzyskanej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. Przedmiotowe zadanie będzie realizowane w ramach zadań własnych, a w oparciu o powstałą infrastrukturę Gmina oraz Zespół Szkół nie będą zawierały umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego poniesiona kwota podatku naliczonego nie będzie możliwa do odliczenia przez Beneficjenta.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, podatek VAT rozliczony w projekcie w całości nie będzie możliwy do odzyskania, a co za tym idzie będzie kosztem kwalifikowanym projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z kolei w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 wymienionego rozporządzenia, jednostki samorządu terytorialnego korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną (art. 2 ust. 2 powołanej ustawy). Katalog zadań własnych gminy został zawarty w art. 7 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy).

W treści złożonego wniosku wskazano, że Gmina złożyła wniosek aplikacyjny na realizację projektu, w ramach programu operacyjnego 2007-2013, dotyczącego modernizacji i wyposażenia Zespołu Szkół jednostce budżetowej miasta. Projekt stanowi realizację planu unowocześnienia placówek edukacyjnych i przewiduje utworzenie następujących pracowni wraz z wyposażeniem: pracowni samochodowej, pracowni logistyki, pracowni komputerowej (projektowania komputerowego), pracowni elektrotechniki i mechatroniki. Wnioskodawca wskazuje, iż powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek Gminy, a realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi. Gmina nie będzie także uzyskiwała zysku lub korzyści (profitów) związanych z wykorzystaniem uzyskanej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. Przedmiotowe zadanie będzie realizowane w ramach zadań własnych, a w oparciu o powstałą infrastrukturę Gmina oraz Zespół Szkół nie będą zawierały umów cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Gminie nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl