ITPP3/443-694/14/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-694/14/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2014 r. (data wpływu 8 grudnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 18 lutego 2015 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do sprzedawanych wyrobów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 lutego 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do sprzedawanych wyrobów.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

.... sp. z o.o. (dalej jako "Spółka") wytwarza wyroby stalowe. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ubiegłym roku wystąpiła o wydanie informacji przez Główny Urząd Statystyczny w zakresie prawidłowego ujęcia poszczególnych produktów do odpowiednich grup PKWiU. W pierwotnie wydanej informacji Główny Urząd Statystyczny poinformował Spółkę o tym jakie produkty należy zaliczyć do grupowania PKWiU 24.33.11.0, które to grupowanie ujęte jest w załączniku nr 11 do ustawy VAT, a tym samym ma do nich zastosowanie mechanizm "zwrotnego" obciążenia podatkiem od towarów i usług. Do grupy 24.33.11.0 - "Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno, ze stali niestopowej", GUS zaliczył - profile otwarte do suchej zabudowy wnętrz z blachy ocynkowanej i ocynkowanej powlekanej (w grubościach 0,35 mm do 0,60 mm i standardowych długościach), przycinane na budowie i służące do zamontowania konstrukcji nośnej do montażu płyt gipsowo-kartonowych mieszczące się w odpowiednich grupowaniach w zależności od surowca z którego są wykonane. Przykładowo ww. profile ze stali niestopowej mieszczą się w grupowaniu. Do tej samej grupy GUS zaliczył kształtowniki stalowe otwarte, gięte na zimno z blach gorącowalcowanych i zimnowalcowanych, ze stali niestopowej. W informacji wydanej przez Główny Urząd Statystyczny w tym roku (która to informacja dokonuje zmiany informacji z roku ubiegłego), urząd stwierdził, że parapety, jeżeli są kształtownikami ze stali, posiadającymi jednolity przekrój poprzeczny na całej długości, wówczas należy je zaliczyć do grupowania PKWiU 24.33.1 "Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno". Grupowanie to mieści się w katalogu produktów z załącznika nr 11 ustawy o podatku od towarów i usług, objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia podatkiem od towarów i usług. W uzupełnieniu wniosku Spółka wyjaśniła dodatkowo, że:

* dokonuje sprzedaży wyrobów zakwalifikowanych do grupy "Kształtowniki otwarte, formatowane lub profilowane na zimno ze stali niestopowej", tj. kształtowników stalowych otwartych, giętych na zimno z blach gorącowalcowanych i zimnowalcowanych, ze stali niestopowej;

* w informacji wydanej w dniu 17 października 2013 r. Urząd Statystyczny zakwalifikował ww. wyroby, do grupowania 24.33.11.0 PKWIU "Kształtowniki otwarte, formatowane lub profilowane na zimno ze stali niestopowej", tj. kształtowników stalowych otwartych, giętych na zimno z blach gorącowalcowanych i zimnowalcowanych, ze stali niestopowej.

* Późniejszym pismem z dnia 23 września 2014 r. Urząd Statystyczny wskazał, że w tej grupie znajdują się również parapety, jeżeli są kształtownikami ze stali, posiadającymi jednolity przekrój poprzeczny na całej długości. Ze względu na powyższe - zdaniem Spółki - jeżeli sprzedaje "Kształtowniki stalowe otwarte, gięte na zimno z blach gorącowalcowanych i zimnowalcowanych ze stali niestopowej", które nie są parapetami będącymi kształtownikami ze stali, posiadającymi niejednolity przekrój poprzeczny na całej długości, to nawet w sytuacji gdy nie mają jednolitego przekroju poprzecznego, to zaliczane będą do ugrupowania 24.33.11.0 PKWIU "Kształtowniki otwarte, formatowane lub profilowane na zimno ze stali niestopowej". Podsumowując Spółka wskazała, że dokonuje sprzedaży towarów zaliczanych do ugrupowania 24.33.11.0 PKWiU "Kształtowniki otwarte, formatowane lub profilowane na zimno ze stali niestopowej";

* nabywcami towarów są zarówno osoby mające status podatnika podatku od towarów i usług, jak i osoby takiego statusu nieposiadające;

* dostawy wyrobów opisanych we wniosku nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług;

* wniosek dotyczy okresu od wejścia w życie ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1027), tj. od dnia 1 października 2013 r. do chwili obecnej.

W związku z powyższym opisem we wniosku zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku informacji wydanych przez Główny Urząd Statystyczny Spółka ma prawo do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do produktów, które Główny Urząd Statystyczny w pierwszej z wydanych informacji zaliczył do grupowania 24.33.11.0 takich jak kształtowniki stalowe otwarte, gięte na zimno z blach gorącowalcowanych i zimnowalcowanych, ze stali niestopowej, profile otwarte do suchej zabudowy wnętrz z blachy ocynkowanej i ocynkowanej powlekanej (w grubościach 0,35 mm do 0,60 mm i standardowych długościach), przycinane na budowie i służące do zamontowania konstrukcji nośnej do montażu płyt gipsowo-kartonowych mieszczące się w odpowiednich grupowaniach w zależności od surowca z którego są wykonane, (przykładowo ww. profile ze stali niestopowej mieszą się w grupowaniu) zarówno posiadające jak i nieposiadające jednolitego przekroju poprzecznego na całej długości, o ile nie są parapetami.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami VAT są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

W załączniku nr 11 do ww. ustawy ustawodawca w poz. 21 wymienia zgrupowanie 24.33.11.0 -Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno, ze stali niestopowej.

Zdaniem Spółki wyroby takie jak:

* profile otwarte do suchej zabudowy wnętrz z blachy ocynkowanej i ocynkowanej powlekanej (w grubościach 0,35 mm do 0,60 mm i standardowych długościach), przycinane na budowie i służące do zamontowania konstrukcji nośnej do montażu płyt gipsowo-kartonowych mieszczą się w odpowiednich grupowaniach w zależności od surowca z którego są wykonane, przykładowo ww. profile ze stali niestopowej mieszą się w grupowaniu,

* kształtowniki stalowe otwarte, gięte na zimno z blach gorącowalcowanych i zimnowalcowanych, ze stali niestopowej,

mogą być objęte przy sprzedaży mechanizmem odwrotnego obciążenia podatkiem od towarów i usług, o ile nie stanowią wyrobów niezaliczonych przez Główny Urząd Statystyczny w późniejszej informacji do grupowania 24.33.1. tzn. jeżeli nie są parapetami, które są kształtownikami ze stali, nieposiadającymi jednolitego przekroju poprzecznego na całej długości. Tym samym - zdaniem Spółki - jeżeli sprzedaje ona wyroby objęte grupowaniem 24.33.11.0 w pierwotnej informacji, nawet w sytuacji kiedy nie mają one jednolitego przekroju poprzecznego, mogą być sprzedawane jako produkty objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, o ile nie stanowią parapetów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Załącznik nr 11 do ustawy określający wykaz towarów, o których mowa w wyżej cyt. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje m.in.:

(...)

20 24.32.20.0 - Wyroby płaskie walcowane na zimno, ze stali, o szerokości < 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane;

21 24.33.11.0 - Kształtowniki otwarte, formowane lub profilowane na zimno, ze stali niestopowej;

22 24.34.11.0 - Drut ciągniony na zimno, ze stali niestopowej;

(...).

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołane regulacje wprowadzają mechanizm, polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokona została dostawa ściśle określonego towaru (wyrobu).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka (czynny podatnik podatku od towarów i usług) wytwarza wyroby stalowe. Są to wyroby zakwalifikowane przez Spółkę do grupy "Kształtowniki otwarte, formatowane lub profilowane na zimno ze stali niestopowej" PKWiU 24.33.11.0. Ich nabywcami są zarówno osoby mające status podatnika podatku od towarów i usług, jak i osoby takiego statusu nieposiadające. Dostawy ww. wyrobów nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą zasadności zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do ww. wyrobów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług potwierdzić należy stanowisko Wnioskodawcy, że do sprzedaży jego wyrobów, jeżeli są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 24.33.11.0 - a podana klasyfikacja jest prawidłowa - stosować należy (nie jest to prawo, ale obowiązek) mechanizm odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, gdyż wyroby te mieszczą w poz. 21 załącznika nr 11 do ustawy. Wymaga to jednak jednego zastrzeżenia. Tzw. odwrotne obciążenie dotyczy tylko sprzedaży ww. wyrobów na rzecz podmiotów posiadających status podatników podatku od towarów i usług.

Jednocześnie wskazuje się, że:

* niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji wyrobów dokonanej przez Spółkę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Spółka poprawnie zakwalifikowała sprzedawane przez siebie wyroby do grupowania PKWiU 24.33.11.0. Należy bowiem zauważyć, że tutejszy organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

* Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług;

* analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Spółkę. Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy, wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów. W związku z tym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl