ITPP3/443-69/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-69/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie sposobu dołączania oświadczenia uzyskanego od nabywcy, przez sprzedawcę oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych do kopii faktury w przypadku faktur wystawianych w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie sposobu dołączania oświadczenia uzyskanego od nabywcy, przez sprzedawcę oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych do kopii faktury w przypadku faktur wystawianych w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej paliw płynnych. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN 2710 19 41 do CN 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi. Nabywcy zakupują olej z przeznaczeniem do celów opałowych lub na cele dalszej sprzedaży z przeznaczeniem do celów opałowych. Spółka nie dokonuje sprzedaży oleju osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Olej wydawany jest nabywcom bezpośrednio z baz magazynowych, z których korzysta dostawca Spółki. Spółka nabywa olej w momencie jego wydawania z baz magazynowych i dokonuje jego dalszej odsprzedaży swoim nabywcom. W celu zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego na wydawany olej nabywca musi złożyć Spółce oświadczenie dotyczące przeznaczenia nabywanych wyrobów, przy czym obowiązujące przepisy nie wskazują jednoznacznie na moment, w którym takie oświadczenie ma być złożone. Oświadczenia składane są do działów sprzedaży Spółki. Wystawianie faktur i sporządzanie dokumentacji sprzedażowej jest prowadzone przez również przez działy sprzedaży Spółki.

W odniesieniu do pewnej grupy klientów Spółka wdrożyła system fakturowania elektronicznego na gruncie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur. W przypadku tych klientów nie są wystawiane faktury w wersji papierowej, jedyną obowiązującą wersją dokumentu sprzedaży jest faktura elektroniczna. Zgodnie z wdrożoną wewnętrznie procedurą w przypadku faktur elektronicznych w związku z fizycznym brakiem możliwości dołączenia oświadczenia (będącego dokumentem papierowym) do faktury w formie elektronicznej, na oświadczeniu pracownicy działu sprzedaży Spółki będą nanosili numer faktury elektronicznej wraz z odpowiednią adnotacją iż sprzedaż, którą obejmuje dane oświadczenie jest dokumentowana fakturą elektroniczną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym możliwe jest niedołączane oświadczenia do kopii faktury wystawionej w formie elektronicznej, a jedynie naniesienie na oświadczeniu numeru faktury elektronicznej.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiany sposób połączenia oświadczenia składanego przez nabywcę oleju będącego osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą z fakturą sprzedaży oleju, spełnia wymagania art. 89 ust. 6 ustawy. W ocenie Spółki przedstawiony sposób postępowania w przypadku faktur elektronicznych zapewni spełnienie powyższego wymogu, bowiem każde oświadczenie, którego będzie dotyczyła faktura elektroniczna będzie w sposób nie budzący wątpliwości opatrzone stosowną adnotacją dotyczącą numeru faktury elektronicznej tak aby było możliwe powiązanie każdego oświadczenia z fakturą.

Spółka wskazuje na cel zbierania oświadczeń, jakim jest kontrola nad sposobem wykorzystania oleju, w której wszyscy uczestnicy obrotu muszą deklarować cel jego nabywania poprzez składanie odpowiednich oświadczeń. Aspekt kontroli zawarł m.in. NSA w wyroku z dnia 19 kwietnia 2007 r. o sygn. akt I FSK 722/06, gdzie stwierdzono, iż wymóg uzyskiwania przez sprzedawców oświadczeń o przeznaczeniu oleju opalowego jest sposobem wprowadzenia przez państwo kontroli nad obrotem wyrobem, który nie może być wykorzystywany do napędu pojazdów. Celem tej regulacji jest umożliwienie nabywanie tego wyrobu bez znacznych obciążeń podatkowych osobom, które faktycznie korzystają z oleju opalowego zgodnie z przeznaczeniem. Jedynie wykorzystanie niezgodne z przeznaczeniem sankcjonowane jest stosowaniem podwyższonej stawki podatku akcyzowego. Instrumentem, który umożliwia kontrolę nad sposobem wykorzystania oleju opałowego jest obowiązek uzyskiwania przez sprzedawców od swoich kontrahentów oświadczeń o przeznaczeniu oleju opalowego.

W świetle powyższego, Spółka wskazuje, że jej zdaniem celem nałożenia przez ustawodawcę obowiązku uzyskiwania oświadczeń od nabywców było uzyskanie kontroli nad wykorzystaniem oleju na cele grzewcze, co znajduje przełożenie na wymogi formalne związane z oświadczeniem, których celem jest uzyskanie danych umożliwiających późniejsze zweryfikowanie transakcji pod kątem wykorzystania oleju opałowego zgodnie z przeznaczeniem. Znajduje to odzwierciedlenie w licznych pismach organów podatkowych, w których zasadniczo kładziono nacisk na jednoznaczne powiązanie danego oświadczenia z konkretną transakcją sprzedaży oleju.

W ocenie Wnioskodawcy przepisy ustawy w zakresie dołączenia oświadczenia "do kopii faktury" należy zatem interpretować jako intencję ustawodawcy do jednoznacznego i nie budzącego wątpliwości powiązania danego oświadczenia z konkretnym dokumentem sprzedaży (fakturą). Skoro więc ustawodawca w innych przepisach przewidział stosowanie faktur w postaci elektronicznej, a więc nie posiadającej formy materialnej, należy przepis o dołączaniu oświadczenia "do kopii faktury" zastosować poprzez oznaczenie oświadczenia złożonego przez nabywcę numerem faktury odpowiadającej temu oświadczeniu. W opinii Spółki przedstawiony wyżej sposób oznaczania oświadczeń od nabywców oleju w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturami elektronicznymi spełnia wymagania celowościowe ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), dalej zwana ustawą, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie np. olejów opałowych jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że:

* nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub,

* będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 tego artykułu.

Stosownie do art. 89 ust. 6 ustawy oświadczenie powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Wymienione oświadczenie, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia (art. 89 ust. 7 ustawy).

W myśl art. 89 ust. 16 w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Powyższe przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych. Na sprzedawców olejów przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów uprawniających do zastosowania stawek akcyzy właściwych dla paliw opałowych oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Dopiero uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia spełniającego wymogi określone we wskazanych przepisach umożliwia zastosowanie stawki preferencyjnej.

Z treści wniosku wynika, iż sprawa dotyczy sposobu powiązania (dołączenia) oświadczenia, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, w przypadku sprzedaży oleju, gdy oświadczenie o przeznaczeniu oleju, posiadające formę dokumentu papierowego ma być dołączone do faktury wystawionej w postaci elektronicznej.

Wskazać należy, iż zaproponowany przez Wnioskodawcę sposób obrotu olejem korzystającym z preferencyjnych stawek akcyzy wypełni dyspozycję zawartą w art. 89 ust. 6 ustawy, gdyż przedmiotowe oświadczenie będzie tworzyło całość (będzie powiązane) z wystawioną fakturą w postaci elektronicznej. Opisana procedura polegająca na dodatkowym opisaniu oświadczeń poprzez naniesienie na nie numeru faktury elektronicznej wraz z informacją, iż wystawione oświadczenie dotyczy faktury elektronicznej, pozwoli na przypisane oświadczeń do faktur sprzedaży oraz umożliwi kontrolę obrotu przez uprawnione organy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl