ITPP3/443-68/09/JK - Uzyskanie oświadczenia o przeznaczeniu oleju od jego nabywców przed datą sprzedaży i wystawienia faktury sprzedaży.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-68/09/JK Uzyskanie oświadczenia o przeznaczeniu oleju od jego nabywców przed datą sprzedaży i wystawienia faktury sprzedaży.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie terminu uzyskania oświadczenia od nabywcy, przez sprzedawcę oleju napędowego przeznaczonego do celów opałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie terminu uzyskania oświadczenia od nabywcy, przez sprzedawcę oleju napędowego przeznaczonego do celów opałowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej paliw płynnych. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN 2710 19 41 do CN 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi. Wyrób ten sprzedawany jest nabywcom końcowym oraz pośrednikom - osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą. Nabywcy zakupują olej z przeznaczeniem do celów opałowych lub na cele dalszej sprzedaży z przeznaczeniem do celów opałowych. Spółka nie dokonuje sprzedaży oleju osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Olej wydawany jest nabywcom bezpośrednio z baz magazynowych, z których korzysta dostawca Spółki. Spółka nabywa olej w momencie jego wydawania z baz magazynowych i dokonuje jego dalszej odsprzedaży swoim nabywcom. W celu odbioru oleju nabywca musi złożyć Spółce zamówienie na konkretną ilość oleju oraz określić bazę magazynową z której wyroby będą odebrane. Zamówienia składane są do działów sprzedaży Spółki, które znajdują się w innej lokalizacji niż wyżej wspomniane bazy magazynowe, przeważnie w znacznej od nich odległości, przez co zamówienia składane są z wyprzedzeniem przeważnie drogą elektroniczną bądź faxem. Wystawianie faktur i sporządzanie dokumentacji sprzedażowej jest prowadzone przez również przez działy sprzedaży Spółki. Wnioskodawca wdrożył procedurę w formie pisemnych wytycznych dla pracowników działu sprzedaży, regulującą m.in. kwestię pobierania oświadczeń od nabywców oleju. Procedura przewiduje składanie oświadczeń przed wydaniem oleju.

Zgodnie z procedurą pierwszym etapem transakcji sprzedaży oleju będzie złożenie przez nabywcę zamówienia specyfikującego zapotrzebowanie ilościowe na olej wraz z oświadczeniem o przeznaczeniu nabywanych wyrobów spełniającym wymagania art. 89 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, przy czym obowiązujące przepisy nie wskazują jednoznacznie na moment, w którym takie oświadczenie ma być złożone. W przypadku braku oświadczenia pracownicy działu sprzedaży przesyłają nabywcy do podpisu wzór takiego oświadczenia wraz z informacją iż jedynie w przypadku wypełnienia i złożenia oświadczenia nastąpi wydanie oleju. Po otrzymaniu oryginału oświadczenia podpisanego przez nabywcę będzie następować wydanie oleju, a następnie dział sprzedaży wystawi i prześle do nabywcy fakturę dokumentującą daną transakcję. Kopie wystawionych faktur będą archiwizowane wraz z pobranymi uprzednio oświadczeniami w ten sposób, że do każdej faktury sprzedaży oleju z zastosowaniem obniżonej stawki podatku akcyzowego będzie dołączone oświadczenie uzyskane od nabywcy. W związku z brakiem możliwości sporządzania dokumentacji sprzedażowej bezpośrednio w bazach magazynowych w momencie wydawania oleju, faktury będą wystawiane w dziale sprzedaży Spółki do wydań oleju, do których Spółka otrzymała uprzednio oświadczenie nabywcy. A zatem oświadczenia nabywcy składane przed wydaniem oleju mogą nosić datę wcześniejszą niż data wydania oleju i data wystawienia faktury dla tego wydania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest uzyskanie oświadczenia składanego przez nabywcę oleju będącego osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej lub osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą przed datą wydania oleju i wystawienia faktury sprzedaży.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z brakiem możliwości sporządzania dokumentacji sprzedażowej bezpośrednio w bazach magazynowych w momencie wydawania oleju, faktury będą wystawiane w dziale sprzedaży Spółki do wydań oleju, do których Spółka otrzymała uprzednio oświadczenie nabywcy. A zatem oświadczenia nabywcy składane przed wydaniem oleju mogą nosić datę wcześniejszą niż data wydania wyrobu i data wystawienia faktury dla tego wydania, a przedstawiana procedura uzyskiwania oświadczeń o przeznaczeniu oleju składanych na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 1 spełnia wymagania art. 89 ust. 6 ustawy. Powyższy przepis nakłada na sprzedawcę obowiązek uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych. Jednym z wymagań dotyczących oświadczenia jest podanie w nim daty złożenia oświadczenia. W ocenie Spółki przedstawiona procedura zapewni spełnienie powyższych wymogów, bowiem sprzedaż oleju z zastosowaniem obniżonej stawki będzie możliwa jedynie w przypadku uprzedniego uzyskania od nabywcy o przeznaczeniu nabywanych wyrobów na cele uprawniające do stosowania stawek akcyzy określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy. Niemniej, data na oświadczeniu składanym przez nabywcę byłaby datą faktycznego złożenia oświadczenia, która byłaby w większości przypadków wcześniejsza od daty wydania oleju i wystawienia faktury sprzedaży. Natomiast samo oświadczenie byłoby dołączane do faktury, której ono dotyczy.

Spółka stoi na stanowisku, że z literalnego brzmienia przepisów ustawy wynika obowiązek uzyskania przez sprzedawcę oświadczenia nabywcy o określonych cechach, nie wynika jednakże w żaden sposób konkretny moment w którym ten obowiązek miałby być spełniony, a tym bardziej ograniczenie czasowe, które uniemożliwiałoby uzyskanie oświadczenia przed faktycznym wydaniem towarów. Wręcz przeciwnie, wydaje się że skoro nabywca ma zadeklarować swój zamiar, to może być on wyrażony przed dokonaniem dostawy, tak aby móc zastosować właściwą stawkę podatku. Nabywca składając zamówienie na konkretną ilość oleju, określoną w zamówieniu i oświadczeniu, zawiera ze sprzedawcą umowę cywilnoprawną, w której zobowiązuje się do odebrania zamówionego towaru i dokonania zapłaty. Fizyczne wydanie towaru odbywa się później i w innym miejscu aniżeli przyjmowanie zamówień oraz sporządzanie dokumentów sprzedażowych, a zatem dla zastosowania właściwej stawki akcyzy wymagane jest uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia od nabywcy. Tak więc należy podkreślić, że Spółka stosując wyżej opisaną procedurę będzie spełniać wymogi uzyskania od nabywcy oświadczenia dotyczącego konkretnej transakcji sprzedaży oleju.

W opinii Spółki przedstawiony wyżej sposób zbierana oświadczeń od nabywców oleju spełnia wymagania celowościowe ustawy. Pozyskanie oświadczenia przed wydaniem towaru gwarantuje, zdaniem Spółki, że całość sprzedaży oleju do odbiorców będzie pokryta uzyskanymi od nich oświadczeniami. Dodatkowo, istotnym jest iż planowana procedura będzie skutkować faktem, iż oświadczenie uzyskane od nabywcy będzie dołączane do faktury niezwłocznie po jej wystawieniu, a zatem będzie istniało jednoznaczne powiązanie pomiędzy danym oświadczeniem nabywcy a dokumentem sprzedaży odnoszącym się do danego oświadczenia.

Dodatkowo należy wskazać, że kwestia oświadczeń składanych przez nabywców oleju z datą wcześniejszą niż data wydania wyrobów i data wystawienia faktury była przedmiotem interpretacji indywidualnej nr ITPP3/443-126/07/AO z dnia 14 marca 2008 r. wydanej na gruncie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.). W zakresie zawartości oświadczenia składanego przez nabywców oleju będących osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w szczególności co do obowiązku podawania daty złożenia oświadczenia, przepisy ww. rozporządzenia były tożsame z przepisami ustawy. W przedmiotowym zapytaniu Spółka uzyskała potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki, czyli że możliwe jest uzyskanie oświadczeń o przeznaczeniu oleju od jego nabywców przed datą sprzedaży i wystawienia faktury sprzedaży. Wobec powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego wyżej stanowiska i udzielenie pisemnej interpretacji w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl