ITPP3/443-66/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-66/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie wykazywania ilości wyrobów ujętych w miesięcznym zestawieniu oświadczeń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie wykazywania ilości wyrobów ujętych w miesięcznym zestawieniu oświadczeń.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej paliw płynnych. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN 2710 19 41 do CN 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi. Wyrób sprzedawany jest nabywcom końcowym oraz pośrednikom - osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą. Nabywcy zakupują olej z przeznaczeniem do celów opałowych lub na cele dalszej sprzedaży z przeznaczeniem do celów opałowych. Spółka nie dokonuje sprzedaży oleju osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Olej wydawany jest nabywcom bezpośrednio z baz magazynowych, z których korzysta dostawca Spółki. Spółka nabywa olej w momencie jego wydawania z baz magazynowych i dokonuje jego dalszej odsprzedaży swoim nabywcom. W celu zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego nabywca oleju musi złożyć Spółce oświadczenie dotyczące przeznaczenia nabywanych wyrobów. Oświadczenia składane są do działów sprzedaży Spółki. Wystawianie faktur i sporządzanie dokumentacji sprzedażowej jest prowadzone przez również przez działy sprzedaży Spółki. Wnioskodawca wdrożył specjalną procedurę w formie pisemnych wytycznych dla pracowników działu sprzedaży, regulującą m.in. kwestię sporządzania zestawienia oświadczeń od nabywców oleju. Zgodnie z procedurą zestawienie oświadczeń będzie zawierać wszystkie dane wymagane przez art. 89 ust. 15 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), w szczególności ilość wyrobów, których dotyczy oświadczenie złożone przez nabywcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym ilość wyrobów ujęta w zestawieniu może być ilością faktycznie wydaną (sprzedaną) w ramach faktury sprzedaży, której dotyczy konkretne oświadczenie.

Stanowisko Wnioskodawcy

Spółka stoi na stanowisku, że podawanie w zestawieniu, o którym mowa w art. 89 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym, ilości wyrobów rzeczywiście wydanej (sprzedanej), spełnia wymagania ustawy. Powyższy przepis nakłada na sprzedawcę oleju obowiązek sporządzania zestawienia uzyskanych od nabywców oleju będących osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi prowadzącym działalność gospodarczą oświadczeń. Jednym z wymogów stawianych takiemu zestawieniu jest podanie w nim ilości wyrobów, których dotyczy oświadczenie (art. 89 ust. 15 pkt 1 lit. b) ustawy).

W ocenie Spółki przedstawienie w zestawieniu ilości faktycznie sprzedanej w ramach danego oświadczenia spełnia wymagania art. 89 ust. 15 ustawy. Wymaga on bowiem podania ilości wyrobów, "których dotyczy oświadczenie", a zatem, zdaniem Spółki, odnosi się do ilości faktycznie wydanej w ramach danego oświadczenia.

Spółka wskazała na cel zbierania oświadczeń, jakim jest kontrola nad sposobem wykorzystania oleju, w której wszyscy uczestnicy obrotu olejem muszą deklarować cel jego nabywania. Aspekt kontroli zawarł m.in. NSA w wyroku z dnia 19 kwietnia 2007 r. w sprawie o sygn. akt I FSK 722/06, gdzie sąd stwierdził, iż wymóg uzyskiwania przez sprzedawców oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego jest sposobem wprowadzenia przez państwo kontroli nad obrotem wyrobem, który nie może być wykorzystywany do napędu pojazdów. Celem tej regulacji jest umożliwienie nabywania tego wyrobu bez znacznych obciążeń podatkowych osobom, które faktycznie korzystają z oleju opalowego zgodnie z przeznaczeniem. Jedynie wykorzystanie niezgodne z przeznaczeniem sankcjonowane jest stosowaniem podwyższonej stawki podatku akcyzowego. Instrumentem, który umożliwia kontrolę nad sposobem wykorzystania oleju opalowego jest obowiązek uzyskiwania przez sprzedawców od swoich kontrahentów oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego.

Zainteresowany stwierdził ponadto, iż ustawodawca wprowadził obowiązek sporządzania przez sprzedawców oleju zestawienia oświadczeń dotyczących przeznaczenia sprzedawanych wyrobów z wymogiem podania w nim ilości sprzedanego nabywcom oleju, od których sprzedawca uzyskał oświadczenia. Zdaniem Spółki, celem nałożenia przez ustawodawcę obowiązku sporządzania zestawienia oświadczeń od nabywców było uzyskanie kontroli nad ilością oleju wykorzystanego na cele grzewcze, co znajduje przełożenie na wymogi formalne związane z zestawieniem oświadczeń, których celem jest m.in. uzyskanie danych określających ilość oleju w obrocie pomiędzy poszczególnymi podmiotami oraz zużytego przez ostatecznych odbiorców. Intencją ustawodawcy było zawarcie w zestawieniach oświadczeń ilości faktycznie sprzedanej (podkreślenie Wnioskodawcy), tak aby była możliwość późniejszego zweryfikowania tych transakcji sprzedaży pod kątem ilości nabytych a następnie zużytych lub odsprzedanych przez konkretnych nabywców.

W opinii Spółki przedstawiony przez nią sposób sporządzania zestawienia oświadczeń od nabywców oleju w zakresie podawania w nim ilości wyrobów, spełnia wymagania celowościowe ustawy. Wobec powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego wyżej stanowiska i udzielenie pisemnej interpretacji w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie np. olejów opałowych jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że:

* nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub,

* będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 tego artykułu.

Stosownie do art. 89 ust. 6 ustawy oświadczenie powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Wymienione oświadczenie, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia (art. 89 ust. 7 ustawy).

Zgodnie z art. 89 ust. 14 ustawy sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli.

Wymienione miesięczne zestawienie oświadczeń, w myśl art. 89 ust. 15 pkt 1 lit. b), powinno zawierać ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, których dotyczy oświadczenie.

Na wstępie należy zauważyć, iż powyższe przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych. Na sprzedawców olejów przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie miedzy innymi sporządzania i przekazywania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zestawień oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów uprawniających do stosowania stawek akcyzy właściwych dla oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać zestawienia oświadczeń.

Z treści wniosku wynika, iż sprawa dotyczy sposobu wypełniania zestawień oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 14 ustawy w przypadku, gdy w zestawieniu oświadczeń zostanie wskazana ilość oleju faktycznie sprzedana w ramach danego oświadczenia, a nie ilość wyrobów wynikająca ze złożonego wcześniej oświadczenia.

Wskazać należy, iż zaproponowany przez Wnioskodawcę sposób sporządzania zestawień oświadczeń nie wypełni dyspozycji zawartej w art. 89 ust. 14 ustawy, gdyż w przedmiotowym zestawieniu Spółka wskaże dane dotyczące ilości sprzedanego oleju, a nie ilość oleju zawartą w przyjętych od nabywców oświadczeniach. Brzmienie wymienionego przepisu wskazuje, iż zadaniem podmiotu jest przeniesienie danych ilościowych zawartych w oświadczeniach do sporządzanego zestawienia. Zatem, sporządzone we wskazany we wniosku sposób zestawienie oświadczeń, w którym podane będą inne dane niż te pochodzące z oświadczeń będzie działaniem nieprawidłowym.

Reasumując, podmiot sprzedający olej opałowy powinien sporządzać i przekazywać, co miesiąc, właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, zestawienie oświadczeń, w którym ilości wyrobów wynika ze złożonych oświadczeń, a nie faktur sprzedaży oleju.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl