ITPP3/443-64/11/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-64/11/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2011 r. dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy zużycia paliwa żeglugowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy zużycia paliwa żeglugowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stocznia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej kończy budowę statku-kontenerowca, którego właścicielem jest spółka będąca własnością Agencji Rozwoju Przemysłu. ARP w 2009 r. objęła w posiadanie statek i realizuje jego budowę. Zgodnie z kontraktem Stocznia zobowiązana jest w najbliższym czasie przeprowadzić próby na uwięzi i próby morskie statku. W tym celu dla odbycia żeglugi niezbędny jest zakup oleju napędowego o kodach CN 2710 19 41 do 2710 19 45 w ilości 20 ton. Stocznia wskazuje, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie podmiotem zużywającym, gdyż paliwo zostanie nabyte w celu odbycia żeglugi na wodach morskich w ramach której zostaną przeprowadzone próby. Stocznia prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz jest zarejestrowana jako podmiot zużywający - AKC-PR z dnia 13 marca 2009 r. Ponadto, działając w ramach zwolnienia Wnioskodawca potwierdza odbiór paliwa zakupionego ze składu podatkowego w momencie jego dostawy poprzez złożenie podpisu na dokumencie dostawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stocznia jest uprawniona do korzystania zwolnienia od akcyzy w przypadku określonym w art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Stocznia w opisanym zdarzeniu przyszłym występując jako podmiot zużywający wypełnia warunki zwolnienia przewidziane dla tego podmiotu określone w przepisach art. 32 ust. 5-13 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem statków i posiada swoją siedzibę na terytorium kraju. Obecnie właścicielem budowanego przez Spółkę statku jest inny krajowy podmiot. Wnioskodawca w ramach kontraktu jest zobowiązany do przeprowadzenia prób morskich statku. W tym celu zamierza jako podmiot zużywający zakupić olej napędowy. W ocenie Zainteresowanego, w opisanej sytuacji Stocznia w związku z nabyciem przedmiotowych wyrobów będzie uprawniona do zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 lit. a) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, podmiot zużywający to, między innymi, podmiot mający siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W myśl art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Z kolei, w myśl art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy powyższych wyrobów stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

9.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający

W przypadku podmiotu zużywającego prowadzącego działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie warunkiem zwolnienia od akcyzy takich wyrobów jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem (art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy).

Warunkiem zwolnień od akcyzy przedmiotowych wyrobów, w myśl art. 32 ust. 6 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy.

Dodatkowo, odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 ustawy).

W ocenie tutejszego organu, w związku z faktem, iż Stocznia będzie zużywała oleje napędowe do celów żeglugi, to w opisanym zdarzeniu przyszłym wystąpi jako podmiot zużywający. Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż zamierza wypełnić warunki zwolnienia przewidziane dla tego podmiotu w ramach przepisów art. 32 ust. 5-13 ustawy. Wskazać przy tym należy, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia podmiot zużywający nie jest zobligowany do posiadania jednostki pływającej. Zatem, stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Należy również zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Końcowo wskazać należy, iż tutejszy organ nie omawiał kwestii dodatkowych warunków zwolnienia przedmiotowych wyrobów, gdyż nie były one przedmiotem zapytania Spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl