ITPP3/443-64/10/JK - Możliwość odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z zakupem wyposażenia sal lekcyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-64/10/JK Możliwość odliczenia przez gminę podatku VAT naliczonego w związku z zakupem wyposażenia sal lekcyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21 kwietnia 2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2010 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach w Gminie Miejskiej poprzez zakup wyposażenia do interaktywnych sal lekcyjnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach w Gminie Miejskiej poprzez zakup wyposażenia do interaktywnych sal lekcyjnych".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje projekt pod nazwą "Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach w Gminie Miejskiej poprzez zakup wyposażenia do interaktywnych sal lekcyjnych" w ramach umowy o dofinansowanie z dnia 22 września 2009 r. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 3 - "Infrastruktura społeczna", Działanie 3.2 - "Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Bezpośrednim realizatorem projektu jest Zespół Administracyjny Oświaty, tj. gminna samorządowa jednostka organizacyjna. Rozpoczęcie realizacji projektu związane jest umową z dnia 16 stycznia 2009 r., na wykonanie Studium Wykonalności Projektu. Podpisano również umowę na usługę promocyjną dnia 23 lutego 2010 r. oraz wyłoniono w drodze przetargu nieograniczonego dostawców sprzętu, z którymi również podpisano umowę na dostarczenie wyposażenia do szkół podstawowych i gimnazjów. Na wyposażenie szkół w sale interaktywne składa się zakup następujących urządzeń:

*

głośniki do komputera

*

projektory

*

laptopy z oprogramowaniem

*

oprogramowanie

*

piloty do tablic interaktywnych (system błyskawicznego sprawdzania testów)

*

tablice interaktywne

*

ekrany elektryczne.

Obecne poniesiony został koszt opłaty Studium Wykonalności uiszczony dnia 10 lutego 2009 r. Ponadto do wniosku aplikacyjnego o dofinansowanie projektu złożone zostało przez beneficjenta oświadczenie VAT, iż zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z realizacją projektu nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w wysokości określonej we wniosku aplikacyjnym. Wnioskodawca wskazuje również, iż uzyskane środki finansowe nie są środkami określonymi w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle realizowanego Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w opisanej sytuacji Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w zakupach dotyczących realizowanego projektu. W ocenie Gminy poczynione zakupy towarów i usług będą związane z czynnościami zwolnionym z VAT i nie będą przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubieganie się o zwrot podatku, w oparciu o przepisy zawarte w wymienionym rozdziale rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi, a środki na jego realizację nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów.

Zatem, biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT przy realizacji projektu opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl