ITPP3/443-627/13/MD - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-627/13/MD Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2013 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie "..." (dalej Stowarzyszenie) posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104, z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, działającym jako lokalne partnerstwo publiczno-prawne.

Stowarzyszenie pragnie odgrywać aktywną rolę w życiu wsi, gminy, powiatu. Bierze czynny udział w życiu Z..., wykazując zainteresowanie rozwiązywaniem problemów otoczenia we własnym zakresie. Dzięki działaniom Stowarzyszenia mieszkańcy starają się efektywnie uczestniczyć w życiu wsi oraz nabywać nowe umiejętności poprzez szkolenia, kursy, imprezy kulturalno-integracyjne. Stara się zatem wychodzić na wprost potrzebom mieszkańców, by im sprostać. Stowarzyszenie wraz z mieszkańcami postanowiło zrealizować projekt. 725-lecie pierwszej lokacji Parafii to godny jubileusz zarówno wsi i Kościoła, ściśle związany z życiem lokalnej społeczności. W pierwszej kolejności w ramach projektu zrealizowano poczęstunek (obiadokolację) z okazji 725-lecia pierwszej lokacji Parafii, która została zapisana w kartach historii. Stowarzyszenie nabyło ważny, brakujący sprzęt AGD do wyposażenia świetlicy - odbyła się msza święta w dniu patrona Świątyni na odpust... oraz nabyta została dekoracja do Kościoła na tak doniosłą uroczystość (np. kwiaty cięte, zieleń, organza).

Po ustaleniach i wspólnych rozmowach z Proboszczem (pomoc w przygotowaniu odczytu) Stowarzyszenie postanowiło, że będzie to dzień 24 czerwca 2013 r. (dzień Patrona Świątyni). Czas trwania 8 godz. (od I7.00-1.00). Program obchodów:

* 17.00 - zwiedzanie przez gości i mieszkańców izby historycznej powstałej przy poprzednio

* realizowanym projekcie;

* 19.00 - uroczysta msza św. wraz z procesją wokół zabytkowego kościoła;

* 20.00 - uroczysta obiado-kolacja w świetlicy wiejskiej (z użyciem wcześniej nabytego sprzętu);

* 2I.00 - odczyt na temat historii Parafii, Kościoła i wsi, pogadanka;

* 22.00-I.00 - zabawa, podczas której użyty został sprzęt nagłaśniający będący na wyposażeniu świetlicy z zrealizowanego wcześniej wniosku. Liczba uczestników - 200 osób.

Impreza promowała lokalną tradycję, zwyczaje, kulturę, promocję obszaru i historię regionu. Wskaźnik produktu: nabyty sprzęt AGD oraz dekoracja, sprzęt znajdują się w świetlicy wiejskiej (służyć będą mieszkańcom). Praca własna Stowarzyszenia polegała na zrobieniu potrzebnych zakupów, przygotowaniu poczęstunku, wystroju Kościoła na uroczystą mszę, wykonaniu ogłoszeń i zaproszeń, sprzątaniu przed i po oraz ogólna koordynacja.

Drugim wydarzeniem z cyklu było zorganizowanie festynu rodzinnego z pokazem zasad bezpieczeństwa na wsi w szczególnym okresie żniwnym i wakacyjnym. Pokaz przeprowadziło OSP w Z.... Do wszystkiego użyto sprzętu będących na jej wyposażeniu, stąd koszt pokazu. Zorganizowano również konkurs z przeprowadzonego pokazu zasad bezpieczeństwa. Stowarzyszenie nabyło nagrody tematyczne w celu gratyfikacji uczestników - 25 osób. Termin realizacji imprezy: 13 lipca 2013 r., lokalizacja Z....

Udział w cyklu imprez był bezpłatny, otwarty, ogólnodostępny. Nagrody przyznane zostały wszystkim uczestnikom wydarzenia, którzy zgłosili się "na ochotnika". Partnerem projektu była OSP, która zapewniło bezpieczeństwo pilnując imprezy. Była to usługa bezpłatna, jednak koszt związany z zatrudnieniem księgowej jest niezbędny.

Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem planowanym przez Stowarzyszenie, które nie otrzyma z tytułu realizacji projektu żadnych profitów. Nie będzie prowadzona sprzedaż w czasie realizacji projektu. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.). Wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego (realizacja wydarzenia jest w trakcie).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z ww. zakupami w ramach realizacji zadania w ramach osi 4 Leader, działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Zdaniem Stowarzyszenia, które nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, realizacja projektu pt. "..." - obchody rocznicy 725-lecia pierwszej lokacji Parafii, zakup sprzętu AGD oraz organizacja festynu integrująco-aktywizującego dla mieszkańców wsi Z... objętego PROW, nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i dlatego też nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 1I marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. powyższe kwestie reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656).

Przepisy rozdziału 4 tego rozporządzenia regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę powyższy opis oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, skoro towary lub usługi nabywane w ramach realizowanego zadania nie służą - jak wynika z wniosku (Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT) - do wykonywania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji nie ma ono możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanego zadania. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r., ani w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl