ITPP3/443-626/13/JK - Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-626/13/JK Prawo fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.), uzupełniony pismem z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku przy realizacji operacji w ramach "..." na tzw. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku przy realizacji operacji w ramach "..." na tzw. "...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja została zarejestrowana w KRS w dniu 13 czerwca 2012 r. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach i statutu. Celem Fundacji jest podejmowanie i realizowanie przedsięwzięć zmierzających do zrównoważonego rozwoju turystyki oraz produktów regionalnych, lokalnych i tradycyjnych, z jednoczesnym przestrzeganiem zasad ochrony wartości przyrodniczych i kulturowych, a w szczególności: inicjowanie, tworzenie, rozwój i promocja produktów regionalnych, lokalnych i tradycyjnych, stwarzanie warunków do powstawania, rozwoju i promocji atrakcji, obiektów, produktów i usług turystycznych, organizacja i rozwój współpracy regionalnej, międzyregionalnej i międzynarodowej na rzecz zrównoważonego rozwoju, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich w oparciu o wykorzystanie zasobów przyrodniczych i kulturowych w tym potencjału obszarów należących do sieci Natura 2000, wspieranie społecznej aktywności obywateli i uświadamianie ogółowi społeczeństwa potrzeby i znaczenia społecznych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, działania wspomagające rozwój mniejszości narodowych oraz wspólnot i społeczności lokalnych. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "..." objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje tzw. "...", o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z przepisami wymienionego rozporządzenia do kosztów kwalifikowalnych "..." zalicza się również podatek od towarów i usług w przypadku, gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej. Działania realizowane w ramach "..." będą skierowane na rozwój kapitału społecznego i gospodarczego terenów wiejskich z których będzie korzystać duża liczba mieszkańców wsi i gmin wiejskich.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a w wyniku realizacji tzw. "..." nie nabędzie statusu podatnika. W ramach otrzymanego dofinansowania na realizację "..." nie będzie prowadzona sprzedaż, a transze dotacji przekazywane będą na podstawie "Wniosku beneficjenta o płatność". Dofinansowanie na realizację "..." nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Planowana dotacja służyć będzie sfinansowaniu tzw. wydatków kwalifikowanych, np. związanych z organizacją przedsięwzięć o charakterze promocyjnym, informacyjnym lub szkoleniowym, takich jak warsztaty, konkursy, wystawy i wydawnictwa oraz budowy i promocji małej infrastruktury turystycznej służącej ogółowi mieszkańców i turystom odwiedzającym region. W związku z realizacją projektu fundacja nie osiągnie żadnych przychodów, ponieważ pozyskane środki w całości będą wydatkowane na pokrycie kosztów działalności i realizowanych zadań. Część z ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia VAT przez Fundację dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach "..." na tzw. "...", których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "..." objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Fundacji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Podatnik nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Fundacja nie jest uznawana za podatnika VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy, w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania VAT "płaconego w cenie" nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach "..." na tzw. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. nadanym treścią art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 35), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja, zamierza zrealizować projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Zakupione w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl