ITPP3/443-625/13/AT - Prawo osoby fizycznej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-625/13/AT Prawo osoby fizycznej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "B."

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną z dnia... r. od Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy znak pisma... w związku z realizacją projektu pn. "B." Projekt miał być zakończony do dnia 30 września 2012 r. Jednak ze względu na trudności między innymi w wyznaczeniu punktów granicznych, które ostatecznie zostały zlecone i opłacone przez właściciela działki, konieczne było przełożenie terminu zakończenia projektu do dnia 27 listopada 2013 r. Po wystąpieniu z wnioskiem o płatność do Urzędu Marszałkowskiego Wnioskodawca otrzymał wezwanie do uzupełnienia wniosku o aktualny załącznik 11, tj. interpretację indywidualną, ze względu na to że zmienił się termin realizacji projektu oraz na to, że w kwietniu 2012 r. uruchomił dodatkową działalność gospodarczą.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i podlegał rejestracji w rejestrze podatników. Od dnia 28 listopada 2011 r. realizował projekt w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 pod tytułem: "B.". Jest to projekt nie związany z wykonywaną przeze Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

W ramach projektu została zbudowana i oznakowana ścieżka turystyczno-dydaktyczna w... w ramach operacji wykonano następujące zadania:

* urządzenie i przygotowanie ścieżki - ziemne, odwadniające i utwardzenie podłoża;

* oznakowanie ścieżki - zakup tablic informacyjno-edukacyjnych;

* zakup sadzonek drzew i krzewów oraz tablic z ich opisem.

Po zakończeniu zadania zbudowana i oznakowana ścieżka turystyczno-dydaktyczna w... będzie stanowiła własność Gminy..., gdyż jest wybudowana na działce gminnej, będzie ogólnodostępna dla turystów i mieszkańców i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem ostatecznie zadano następujące pytanie.

Czy jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w ramach otrzymanej dotacji z działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 niezwiązanej z wykonywaną działalnością.

Wnioskodawca zaznacza, że prowadzi działalność gospodarczą i jest podatnikiem VAT. Projekt, którego przedmiotem jest budowa i oznakowanie ścieżki turystyczno-dydaktycznej w..., nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Realizacja projektu odbyła się na ogólnodostępnej działce gminnej i nie będzie związana z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca uważa, że w żaden sposób nie może odzyskać VAT poniesionego w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotycząca projektu zakończonego w dniu 27 listopada 2013 r. została wydana na tle stanu prawnego obowiązującego w tym dniu (w momencie zaistnienia przedstawionego stanu faktycznego).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że przy założeniu, że dokonane zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje treść wniosku), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, jako zarejestrowanemu podatnikowi VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl