ITPP3/443-62/11/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-62/11/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu p.n. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie projektu p.n. "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągu".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 27 października 2010 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu "Budowa sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągu" w ramach Osi Priorytetowej 6 - "Środowisko przyrodnicze" Działanie 6.1 - "Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę infrastruktury ochrony środowiska". Poddziałanie 6.1.2 - "Gospodarka wodno-ściekowa" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Instytucją Pośredniczącą).

Inwestorem i beneficjentem projektu jest Gmina, a prace są udokumentowane przez wykonawców fakturami VAT. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która bezpośrednio i całkowicie odpowiedzialna jest za prawidłowy przebieg i realizację przedmiotowego projektu oraz przestrzegania procedur, harmonogramu i realizacji prac związanych z działaniami w zakresie realizacji przedsięwzięcia. Po zakończeniu zadania Gmina stanie się właścicielem inwestycji finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast za zarządzanie projektem w okresie co najmniej 5 lat od chwili zakończenia inwestycji zgodnie ze studium wykonalności dla ww. projektu odpowiedzialne będzie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. na podstawie umowy użyczenia do bezpłatnego użytkowania. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej powołane jest między innymi do realizacji zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu, w żadnym zakresie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi. W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wykazał, iż w oparciu o projekt nie będą zawierane umowy cywilnoprawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją opisanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało odliczenie podatku związanego z realizacją wymienionego zadania, iż nie występują po stronie Gminy jako podatnika VAT czynności opodatkowane, do których wykorzystywana byłaby wybudowana infrastruktura wodno-ściekowa. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialności przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Ponadto na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań należą sprawy dotyczące między innymi wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (art. 7 ust. 1 pkt 3). W konsekwencji biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane usługi związane z realizacją zadania opisanego w niniejszym wniosku nie będą służyły czynnościom opodatkowanym przez Gminę jako podatnika VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego przy nabyciach związanych z realizacją zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, obejmują między innymi sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Z wniosku wynika, iż opisany projekt zrealizowano w ramach zadań własnych nałożonych na Gminę przepisami prawa, przy jednoczesnym wyłączeniu zawierania umów cywilnoprawnych w oparciu zrealizowaną inwestycję. Po zakończeniu zadania Gmina będzie właścicielem inwestycji, natomiast za zarządzanie projektem odpowiedzialne będzie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. na podstawie umowy użyczenia przekazującej inwestycję w bezpłatne użytkowanie.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy w związku z czym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, gdyż obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Skoro zatem inwestycja będzie bezpłatnie przekazana w zarząd gminnej spółce, to Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl