ITPP3/443-619/14/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-619/14/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2014 r. (data wpływu 29 października 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 10 listopada 2014 r. o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.), a jego szczegółowe zadania oraz organizację określa własny statut. Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe w oparciu o środki pochodzące ze składek członkowskich, dotacji samorządu gminnego i innych dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych. Cele statutowe Stowarzyszenia to:

1. Współdziałanie z organizacjami samorządu terytorialnego oraz Państwową Strażą Pożarną i innymi podmiotami w zapobieganiu pożarom, klęskom żywiołowym i innym miejscowym zagrożeniom.

2. Działanie na rzecz ochrony środowiska.

3. Informowanie ludności o występujących zagrożeniach oraz sposobach zapobiegania tym zagrożeniom i ochrony przed ich skutkami.

4. Prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej oraz rozwijanie wśród członków kultury fizycznej i sportu.

5. Praca wychowawcza i szkoleniowa wśród dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem problematyki bezpieczeństwa.

6. Wspomaganie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych oraz reprezentowanie ich i OSP w organach samorządowych przedstawicielskich.

7. Niesienie pomocy humanitarnej.

8. Kształtowanie wśród członków świadomości narodowej, pielęgnowanie polskości i tradycji, propagowanie postaw obywatelskich i patriotycznych.

9. Wykonywanie innych zadań o charakterze użyteczności publicznej.

Dotacja przyznana na realizację ww. projektu, objętego PROW na lata 2007-2013 przyznana na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa XXX, obejmuje doposażenie i stworzenie miejsca spotkań mieszkańców wsi XXX, które powstanie dzięki zakupowi sprzętu audiowizualnego, teleinformatycznego, sportowego oraz doposażenia zaplecza socjalnego w świetlicy wiejskiej dla mieszkańców XXX oraz okolicznych wiosek. Realizację projektu zakończy zorganizowanie imprezy promocyjnej dla mieszkańców XXX oraz okolicznych wiosek.

Rodzaje towarów i usług nabywanych w ramach projektu:

* zakup sprzętu audiowizualnego - rzutnik multimedialny, ekran, telewizor, zestaw xbox. sprzęt nagłaśniający;

* zakup komputerów z monitorami;

* podłączenie internetu bezprzewodowego, zakup routera;

* zakup sprzętu sportowego - hantle skręcane, rower stacjonarny, zestaw obciążeń olimpijskich, steper, materace;

* zakup sprzętu fotograficznego - aparat, lampa błyskowa, karta pamięci, torba, akumulator;

* zakup wyposażenia do zaplecza socjalnego - lodówka, zestawy kawowe, parownik;

* zakup stołu do bilarda, pin-ponga;

* instalacja systemu alarmowego w obiekcie świetlicy.

Odbiorcą wszystkich faktur dokumentujących zakup wyżej wymienionych towarów dokonanych w ramach zadania jest Wnioskodawca.

Zakupiony sprzęt nie będzie przeznaczony do czynności opodatkowanych, będzie udostępniany użytkownikom nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać VAT z tytułu realizacji ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie prowadzi działalności gospodarczej nie ma możliwości odzyskania podatku zapłaconego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu nie posłużą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl