ITPP3/443-615/14/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-615/14/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2014 r. (data wpływu 24 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "W...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "W....".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizację projektu pod nazwą "W...". Celem głównym operacji jest zwiększenie efektywności wykorzystania szlaku USBS, podniesienie jego atrakcyjności oraz poprawa jakości wypoczynku turystów i mieszkańców wsi K. oraz turystów poprzez oznakowanie odcinka trasy oraz budowę infrastruktury sportowo-rekreacyjnej (siłowni zewnętrznej) sprzyjającej rozwojowi turystyki wiejskiej, aktywności i wypoczynkowi mieszkańców miejscowości K. oraz korzystających ze szlaku turystów. Projekt spełnia również cele Lokalnej Strategii Rozwoju Dorzecza... na lata 2009-2015 tzn.:

Cel 1.1. Rozwój infrastruktury i usług turystyki wiejskiej i aktywnej, Podzadanie 1.1.1. Rozwój systemu tras rowerowych budowa, przebudowa lub remont ścieżek rowerowych i towarzyszącej infrastruktury turystycznej, oznakowanie i promocja szlaków rowerowych;

Cel 1.2. Zwiększenie efektywności wykorzystania potencjału przyrodniczo-kulturowego i wykreowanie marki lokalnej: budowa, odbudowa lub oznakowanie małej infrastruktury turystycznej, w szczególności punktów widokowych, miejsc wypoczynkowych lub biwakowych, tras narciarstwa biegowego lub zjazdowego, szlaków konnych, ścieżek spacerowych lub dydaktycznych; promocja dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego oraz produktów i usług lokalnych, w tym organizacja imprez promocyjnych, utworzenie lub zmodernizowanie bazy informacji turystycznej oraz stron internetowych, przygotowanie i wydanie folderów oraz innych publikacji informacyjnych dotyczących obszaru objętego LSR oraz cele PROW na lata 2007-2013 dla działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla "Małych projektów".

Projekt zakłada oznakowanie fragmentu ścieżki rowerowej (...), budowę infrastruktury sportowo-rekreacyjnej (siłowni zewnętrznej) sprzyjającej rozwojowi turystyki wiejskiej, aktywności i wypoczynkowi mieszkańców miejscowości K. oraz korzystających ze szlaku turystów oraz organizację imprezy promocyjnej tzw. finału projektu. Projekt realizowany był w terminie wrzesień-październik 2014 r. Projekt obejmuje następujące koszty, elementy siłowni zewnętrznej, oznakowanie ścieżki rowerowej - kierunkowskazy, materiały promocyjne (ulotki). Wszelkie koszty związane z realizacją projektu ponoszone są przez Stowarzyszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tytułu wykonywania zadań związanych z projektem. Wnioskodawca nie jest "płatnikiem" VAT i nie figuruje w ewidencji "płatników" podatku VAT. W związku z realizacją projektu nie nastąpi sprzedaż opodatkowana, co zdaniem Stowarzyszenia skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji ww. zadań. Realizacja projektu kończy się złożeniem wniosku o płatność w Urzędzie Marszałkowskim. Do wniosku o płatność Stowarzyszenie zobligowane jest dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt VAT (VAT naliczony) w przypadku realizacji opisanego projektu i związanych z nim zadań może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Stowarzyszenia, w opisanej sprawie, na podstawie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób uiszczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Ponadto Stowarzyszeniu nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl