ITPP3/443-613/13/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-613/13/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 19 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej działki, dokonanej w ramach czynności wniesienia aportu do spółki z o.o. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2013 r. złożono ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej działki, dokonanej w ramach czynności wniesienia aportu do spółki z o.o.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest właścicielem nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr... o powierzchni... ha, położonej w miejscowości...., obręb geodezyjny..., dla której w Sądzie Rejonowym prowadzona jest księga wieczysta, zabudowaną budynkiem biurowym i budynkiem socjalno-garażowym, wraz z budowlami stanowiącymi instalację oświetleniową i ogrodzenie.

Nieruchomość położona jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miejscowości...., oznaczonym symbolem... (usługi).

Gmina nabyła przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej Wojewody z dnia 8 października 1992 r.

Oznaczenie geodezyjne nieruchomości podlegało zmianom, m.in. w następstwie dokonywanych podziałów (decyzja komunalizacyjna dotyczyła dz. nr... obszaru... ha), z której wydzielono dz. nr... a z niej dz. nr....).

Do dnia komunalizacji właścicielem gruntu, budynków i budowli był Skarb Państwa, w użytkowaniu zlikwidowanej z początkiem lat 90-tych XX wieku.... Wszystkie budynki i budowle posadowione na nieruchomości zastały "pobudowane" przed 1990 r., tj. przed datą nabycia przez Gminę prawa własności nieruchomości. Mając na uwadze, że Gmina nabyła nieruchomość zabudowaną na podstawie przepisów o komunalizacji, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych budynków i budowli. Rada Gminy uchwalą z dnia 6 listopada 1997 r. w sprawie określenia zasad wnoszenia udziałów do... "...." spółki z o.o. i zasad korzystania z majątku Gminy, upoważniła Zarząd Gminy do zawarcia umowy dzierżawy lub najmu opisanej nieruchomości na okres 10 lat. Przedmiotowa uchwała w późniejszych latach podlegała zmianom.

Od dnia 27 listopada 1997 r. nieruchomość, na podstawie umowy dzierżawy, znajduje się we władaniu.... "...." spółki z o.o. z siedzibą w...., powołanej przez Gminę do realizacji zadań własnych Gminy z zakresu gospodarki komunalnej. Nieruchomość od tej daty służy jako siedziba Spółki i jest związana z realizacją jej celów statutowych. Spółka nie ponosiła na nieruchomości nakładów inwestycyjnych - nie dokonywała rozbudowy lub przebudowy posadowionych na gruncie budynków i budowli, poza bieżącymi nakładami eksploatacyjnymi. Gmina posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym spółki.

Uchwałą z dnia 28 lutego 2013 r. Rada Gminy wyraziła zgodę na podwyższenie kapitału zakładowego spółki o kwotę... zł poprzez utworzenie nowych udziałów, które objąć ma Gmina, w zamian za aport rzeczowy w postaci opisanej na wstępie nieruchomości zabudowanej. Według wyceny sporządzonej przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego, wartość rynkowa nieruchomości (wartość gruntu, budynków i budowli) wynosi... zł. Jak wynika z opisanego wyżej stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, "dostawa budynków i budowli będących przedmiotem aportu, nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również nie będzie dokonywana w okresie dłuższym niż dwa lata po pierwszym zasiedleniu".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w postaci gruntu i związanych z nim budynków i budowli będzie miało zastosowanie zwolnienie od VAT, na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazuje, że powziął wątpliwość co do obowiązku zapłaty VAT od zamierzonej czynności wniesienia aportu w związku z tym, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu wymienionym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a przez towary, na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jednakże, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz opisane zdarzenie przyszłe, dostawa budynków biurowych i budynku socjalno-garażowego oraz budowli stanowiących instalację oświetleniową i ogrodzenie, będących przedmiotem aportu, nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również nie będzie dokonywana w okresie dłuższym niż dwa lata po pierwszym zasiedleniu. Tym samym, bezpośrednie zastosowanie powinien mieć art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, który stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podarku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W związku z powyższym - zdaniem Wnioskodawcy - do zamierzonej czynności wniesienia aportu w postaci ww. budynków i budowli będzie miało zastosowanie zwolnienie od VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, oraz że jednocześnie dostawa gruntu znajdującego się pod ww. budynkami i budowlami będzie dzielić los podatkowy znajdujących się na nim budynków i budowli, a zatem będzie również korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Sprzedażą natomiast jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowadostawa towarów, o czym stanowi art. 2 pkt 22 ustawy.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, w tym przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 grudnia 2013 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawodawca, w art. 2 pkt 14 ustawy, definiuje pojęcie "pierwszego zasiedlenia", przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Jak stanowi obowiązujący do dnia 31 grudnia 2013 r. art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W złożonym wniosku poinformowano, że Gmina jest właścicielem nieruchomości (działka nr... o powierzchni... ha) zabudowanej budynkiem biurowym i budynkiem socjalno-garażowym, wraz z "budowlami" stanowiącymi instalację oświetleniową i ogrodzenie. Gmina nabyła przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej Wojewody z dnia 8 października 1992 r.

Do dnia komunalizacji właścicielem gruntu, budynków i budowli był Skarb Państwa, w użytkowaniu zlikwidowanej z początkiem lat 90-tych XX wieku.... Wszystkie budynki i budowle posadowione na nieruchomości zastały wybudowane przed 1990 r., tj. przed datą nabycia przez Gminę prawa własności nieruchomości. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych budynków i budowli. Od dnia 27 listopada 1997 r. nieruchomość, na podstawie umowy dzierżawy, znajduje się we władaniu.... "...." spółki z o.o. Spółka nie ponosiła na nieruchomości nakładów inwestycyjnych - nie dokonywała rozbudowy lub przebudowy posadowionych na gruncie budynków i budowli, poza bieżącymi nakładami eksploatacyjnymi. Gmina posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym spółki.

Uchwałą z dnia 28 lutego 2013 r. Rada Gminy wyraziła zgodę na podwyższenie kapitału zakładowego spółki poprzez utworzenie nowych udziałów, które objąć ma Gmina, w zamian za aport rzeczowy w postaci opisanej nieruchomości zabudowanej.

Wnioskodawca jednocześnie zaznacza, że dostawa budynków i budowli będących przedmiotem aportu, "nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również nie będzie dokonywana w okresie dłuższym niż dwa lata po pierwszym zasiedleniu".

Ponadto okoliczności sprawy nie wskazują, aby Wnioskodawca ponosił nakłady z tytułu ulepszenia budynków znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie, opisana czynność aportu - jako podlegająca opodatkowaniu - korzystać będzie ze zwolnienia od podatku. Zaznaczyć należy, że skoro - jak wskazują okoliczności sprawy - Gmina oddała nieruchomość w dzierżawę od dnia 27 listopada 1997 r., ww. czynność podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z art. 29 ust. 5 tej ustawy (do dnia 31 grudnia 2013 r.), bądź z art. 29a ust. 8 ustawy (od dnia 1 stycznia 2014 r.), o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy. Jednakże - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - podstawą dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia od podatku nie będzie okoliczność, że dostawa budynków biurowych i budynku socjalno-garażowego oraz "budowli" stanowiących instalację oświetleniową i ogrodzenie nie będzie dokonana m.in. w okresie dłuższym niż dwa lata po pierwszym zasiedleniu. Podstawą zwolnienia będzie bowiem okoliczność, że czynność taka dokonana zostanie po upływie dwóch lat od momentu pierwszego zasiedlenia. Pierwszym zasiedleniem była natomiast czynność oddania nieruchomości przez Gminę we władanie spółki, na podstawie umowy dzierżawy od dnia 27 listopada 1997 r., tym bardziej że z wniosku nie wynika, aby miało miejsce ponowne zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy w innym terminie.

Końcowo zaznacza się, że tut. organ nie ma legitymacji prawnej do rozstrzygania, czy opisane we wniosku "budowle" stanowiące instalację oświetleniową i ogrodzenie będą w chwili aportu "budowlami" w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409), gdyż wykracza to poza dyspozycję art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. W związku z tym interpretacji udzielono przy założeniu, że przedmiotowe towary będą stanowiły budowle w rozumieniu tych przepisów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl