ITPP3/443-58a/09/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-58a/09/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 24 marca 2009 r.) sprostowanym i uzupełnionym pismami z dnia 29 kwietnia 2009 r., 4 maja 2009 r. oraz 8 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie wymogów formalnych oświadczenia uzyskiwanego od nabywcy przez sprzedawcę oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych oraz powstania obowiązku podatkowego w związku ze sprzedażą, która odbędzie się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie wymogów formalnych oświadczenia uzyskiwanego od nabywcy przez sprzedawcę oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych oraz powstania obowiązku podatkowego w związku ze sprzedażą, która odbędzie się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi sprzedaż olejów opałowych z obniżoną stawką akcyzy. Przy sprzedaży Wnioskodawca pobiera od odbiorców oświadczenia o przeznaczeniu nabytych olejów opałowych. Zainteresowany rozważa konsekwencje potencjalnego niedopilnowania lub niezauważenia przez kierowców dokonujących "zrzutu" wyrobów u nabywcy, że złożone im przez nabywcę oświadczenie zawiera błąd formalny. Błąd formalny oświadczenia polegałby na tym, iż osoba upoważniona do złożenia w imieniu nabywcy prowadzącego działalność gospodarczą oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, przystawi na oświadczeniu pieczęć imienną i złoży własnoręczny nieczytelny podpis. Spółka do każdej dostawy wystawia fakturę VAT, nawet jeżeli sprzedaż dokonywana jest na rzecz osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano we wniosku następujące pytania.

Czy oświadczenie w którym nabywca oleju opałowego zamiast złożenia czytelnego podpisu przystawi na oświadczeniu pieczęć imienną i złoży własnoręczny nieczytelny podpis nie spełnia wymogów formalnych określonych w art. 89 ust. 6 ustawy i czy będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w stosunku do sprzedanej ilości wyrobu objętego tym oświadczeniem na podstawie art. 10 ust. 8 ustawy, w związku z art. 8 ust. 2 pkt 3, a stawka akcyzy dla tego wyrobu zostanie określona na podstawie art. 89 ust. 16.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, oświadczenie podpisane przez osobę upoważnioną, w przedstawiony sposób, spełnia wymogi formalne określone w art. 89 ust. 6 ustawy, a sprzedaż wyrobów na podstawie takiego oświadczenia, nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego, w stosunku do wyrobów objętych takim oświadczeniem.

W świetle art. 78 § 1 Kodeksu cywilnego do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Ponieważ ustawa o podatku akcyzowym nie stanowi w tym zakresie norm odrębnych oraz nie definiuje pojęcia "czytelny podpis" uznać należy, że podpis złożony przy pieczęci imiennej, z której treści wynika imię i nazwisko składającego podpis, można uznać za podpis czytelny, tzn. jednoznacznie identyfikujący tożsamość podpisującego.

Ponadto Zainteresowany wskazuje, że art. 89 ust. 6 ustawy normuje wymogi oświadczenia, w przypadku sprzedaży na rzecz osób innych niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. W bardzo wielu jednostkach zwyczajowo przyjętym sposobem podpisu jest pieczęć imienna i złożony przy niej nieczytelny podpis. W sytuacji gdy kierowca odmawia zlania wyrobów nabywcy, gdyż przekazane mu oświadczenie zostało podpisane nieczytelnie obok pieczęci imiennej np. prezesa zarządu spółki, spotyka się on z zarzutami nadmiernego formalizmu, a cała sytuacja wprowadza niepotrzebne napięcia i wywołuje konflikty na linii odbiorca-dostawca. W ocenie Wnioskodawcy trudno we wskazanej sytuacji znaleźć wytłumaczenie, dlaczego tak złożony podpis może zostać nieuznany przez ustawowodawcę i spowodować znaczące konsekwencje finansowe dla dostawcy wyrobu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), dalej zwana ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

W wymienionej sytuacji, w myśl art. 10 ust. 8 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3 i ust. 5, powstaje z dniem wydania ich nabywcy.

Jeżeli sprzedaż, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3, powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania wyrobu akcyzowego (art. 10 ust. 9 ustawy).

Zgodnie z art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie np. olejów opałowych jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że:

* nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub,

* będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 tego artykułu.

Stosownie do art. 89 ust. 6 ustawy oświadczenie powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:

1.

dane dotyczące nabywcy;

2.

określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;

3.

wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;

4.

datę i miejsce złożenia oświadczenia;

5.

czytelny podpis składającego oświadczenie.

Wymienione oświadczenie, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia (art. 89 ust. 7 ustawy).

W myśl art. 89 ust. 16 w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż sprawa dotyczy sposobu podpisywania oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, w przypadku sprzedaży oleju opałowego podmiotowi zamierzającemu zamiast złożenia pod oświadczeniem czytelnego podpisu, złożenie własnoręcznego nieczytelnego podpisu wraz z pieczątką imienną oraz ewentualnego skutku braku pod składanym oświadczeniem czytelnego podpisu.

Powyższe przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych. Między innymi na sprzedawców olejów przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie uzyskiwania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów uprawniającym do zastosowania obniżonych stawek akcyzy oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Dopiero uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia spełniającego wszystkie wymogi określone we wskazanych przepisach umożliwia zastosowanie stawki preferencyjnej właściwej dla paliw opałowych przeznaczonych do celów opałowych.

Zaproponowany przez Wnioskodawcę sposób podpisywania oświadczenia nie wypełni dyspozycji zawartej w art. 89 ust. 6 pkt 5 ustawy, zatem tak uzyskane oświadczenie, bez zawartego w nim czytelnego podpisu osoby je składającej, nie będzie podstawą do korzystania ze stawki określonej dla oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych.

Odnosząc się do skuteczności oświadczenia składanego na gruncie prawa cywilnego należy zauważyć, iż tutejszy organ nie jest właściwy do rozstrzygnięcia tej kwestii. Istota regulacji prawnej określonej w art. 14b Ordynacji podatkowej została skonstruowana jako instrument wyjaśniania prawnych problemów interpretacyjnych, ale wyłącznie z zakresu prawa podatkowego, nie zaś z innych dziedzin prawa (por. WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 15 stycznia 2009 r. o sygn. akt I SA/Gd 787/08). Ponadto kwestia oświadczeń składanych w toku sprzedaży oleju opałowego została uregulowana szczegółowo w ustawie o podatku akcyzowym i w sposób odrębny od przepisów określonych w prawie cywilnym.

Zatem, w świetle przytoczonych przepisów ustawy, podmiot sprzedający olej opałowy i zamierzający zastosować stawkę właściwą dla oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych powinien uzyskać od nabywcy oświadczenie które, w zakresie art. 89 ust. 6 pkt 5 ustawy, powinno zawierać czytelny podpis. W przypadku uzyskania w oświadczeniu nieczytelnego podpisu, podmiot sprzedający olej powinien zastosować stawkę akcyzy określoną w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy. Obowiązek podatkowy powstanie w dniu wydania oleju opałowego nabywcy. Natomiast w przypadku sprzedaży, która powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania wyrobu akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl